درخواست وزارت بازرگانی بنگلادش برای تسهیل واردات در رمضان
کد خبر: 4112762
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

درخواست وزارت بازرگانی بنگلادش برای تسهیل واردات در رمضان

وزارت بازرگانی بنگلادش از بانک مرکزی این کشور درخواست کرد تا سهمیه مشخصی از ارز را برای تسهیل واردات شش کالای ضروری برای تضمین عرضه روان کالاها در ماه رمضان حفظ کند.

به گزارش ایکنا به نقل از The Daily Star، اقدام این وزارتخانه در حالی صورت می‌گیرد که کاهش واردات تعدادی از اقلام ضروری، نگرانی‌هایی را در خصوص مهار قیمت آنها قبل از ماه رمضان، زمانی که تقاضا برای این اقلام افزایش می‌یابد، ایجاد کرد.

شش کالای ذکر شده در توصیه‌نامه وزارت بازرگانی عبارتند از روغن خوراکی، شکر، عدس، پیاز، نخود و خرما.

چهارشنبه گذشته، بازرگانان در دیدار با وزیر بازرگانی مدعی شدند که به دلیل عدم تمایل بانک‌ها به دلیل کمبود ارز، نمی‌توانند اعتبار اسنادی(LC) باز کرده و هشدار دادند که در صورت عدم افزایش واردات، ممکن است کمبود عرضه رخ دهد.

فعالان اقتصادی و واردکنندگان کالا از دولت خواستند حتی اگر به معنای آزادسازی بخشی از وجوه از ذخایر ارزی بانک مرکزی باشد، به آنها اجازه دهد اعتبار اسنادی باز کنند. آنها همچنین خواهان کاهش نرخ دلار برای تسویه قبوض واردات برای کاهش هزینه‌ها شدند، زیرا برخی باید برای دلار تا 111 تاکا (واحد پول بنگلادش) بپردازند.

در حال حاضر قیمت کالاهای اساسی در بازارهای داخلی و بین‌المللی به‌طور غیرعادی در پی پیامدهای شدید جنگ اوکراین ـ روسیه و بهبودی بازارها بعد از همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته است.

کمبود دلار در بخش بانکی بنگلادش تأثیر بدی بر واردات کالاهای اساسی گذاشته و در نتیجه آن قیمت برخی کالاهای اساسی در بازارهای داخلی افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha