رهایی‌ از تعلقات مادی نقطه عزیمت به قرب الهی است
کد خبر: 4114427
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

رهایی‌ از تعلقات مادی نقطه عزیمت به قرب الهی است

تولیت آستان قدس رضوی انفاق را راه رهایی از تعلقات مادی و رهایی از تعلقات مادی را نقطه عزیمت به سوی قرب الهی و کمال دانست.

حجت الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی مدیران گروه‌های جهادی و دبیران کانون‌های خادمیاری رضوی که در سالن همایش‌های روابط عمومی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، به جایگاه نوع‌دوستی و گره‌گشایی از مشکلات دیگران از منظر اسلام پرداخت و اظهار کرد: نوع‌دوستی، دلسوزی و مهربانی با خلق در روابط اجتماعی اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و از عالی‎‌ترین اعمال خیر توصیه شده است. از منظر اسلام مردم اهل و عیال خداوند هستند و محبت به آنها در واقع محبت به خدا است.

وی با اشاره به سیره زندگی امیرالمؤمنین علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگر ائمه معصومین(ع) در کمک به نیازمندان، بیان کرد: دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به مشکلات و احوالات مردم از شاخصه‌های سیره زندگی معصومین(ع) است، آن حضرات در زندگی هیچگاه تاب رنج دیگران را نداشته و با تمام وجود رنج آنها را درک و برای رفع آن تلاش می‌کردند، مقام معنوی و عرفانی ائمه اطهار(ع) قابل درک نیست، اما آن چیزی که در دسترس و قابل‌فهم بوده، سلوک این بزرگواران است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رفع مشکلات بندگان خدا در حد مقدورات و توان وظیفه هر مسلمانی است، دو فریضه «نماز» و «زکات» را دو بال برای ارتباط با پروردگار دانست و تصریح کرد: در قرآن هرکجا مبحث نماز آمده در کنارش زکات نیز آورده شده است، نماز ارتباط محض انسان با خداوند و زکات ارتباط خالصانه با خلق خداست و  هر دو برای ارتباط طهارت معنوی انسان و ارتباط با پروردگار مورد نیاز است.

مروی زکات، صدقه و انفاق را موجب تعالی روح و رشد معنوی انسان دانست و اظهار کرد: زکات موجب پالایش روح و مکملی برای نماز است و این امر به آن معناست که اگر آدمی می‌خواهد نماز معراجش باشد، باید ابتدا خود را از وابستگی‌های مادی رها کند که انفاق، زکات و صدقه عامل رهایی از تعلقات مادی و نقطه عزیمت به قرب الهی و کمال است.

وی با اشاره به آیه شریفه «لَن تَنالُوا البِرَّ حَتی تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» بیان کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه انسان را به انفاق آنچه دوست دارد سفارش می‌کند. دلبستگی به دنیا منشاء بخل، تنگ‌نظری و حرص بوده که این‌ها عامل اسارت انسان به تعلقات دنیوی است، انسانی به سعادت و کمال خواهد رسید که در راه کسب رضایت الهی بتواند از تعلقات دنیوی بگذرد.

تولیت آستان قدس رضوی تعلق خاطرها را حجابی برای رشد معنوی و رسیدن انسان به مقام قرب الهی دانست و افزود: تعلقات دنیوی انسان همچون غل و زنجیری دل را محبوس می‎کند و مانع پرواز انسان به‌سوی کمال و قرب الهی می‌شود و حجابی بر روی دل انسان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نیاز احسان‌جویان به ما از نعمات الهیست، تصریح کرد: تمام کمال انسان در رهایی از بند تعلقات مادی است و نیازمندان این بستر را برای انسان و قرب الهی فراهم می‌کنند، لذا خیران به احسان‌جویان بیشتر نیاز دارند.

مروی دلیل مقام معنوی والای شهدا را گذشتن از تمام تعلقات معرفی و ضمن تأکید بر اهمیت حفظ حرمت نفس و کرامت انسانی در کمک‌رسانی‌ها به فعالان عرصه خدمت‌رسانی به احسان‌جویان افزود: دامنه خیران و نیکوکاران را گسترش دهید و بستر خدمت را برای دیگران نیز باز کنید، در جذب مشارکت برای کمک به محرومان و ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه نباید خط‌کشی‌ وجود داشته باشد و راه را برای کار خیر برای همه علاقه‌مندان باید باز کرد و اجازه داد اقشار مختلف، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت توفیق مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه را داشته باشند.

وی تشویق دیگران به کار خیر را یکی از پسندیده‌ترین امور دانست و گفت: تشویق اقشار متمول جامعه به امر خیر و فراهم کردن بستر حضور آنها در مناطق محروم، در صرفه‌جویی و تغییر سبک زندگی این اقشار بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

 

انتهای پیام
captcha