اجرای مسابقات قرآن در میان انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها
کد خبر: 4121028
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

اجرای مسابقات قرآن در میان انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها

کاروان قرآنی انقلاب که امسال در ابعادی محدود و کوچکتر از ادوار قبل به استان‌های شمالی کشور سفر کرده بود طی این هفته با برپایی چند کرسی تلاوت به فعالیت حدود هفت روزه خود پایان داد. مسابقات قرآن انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها نیز یکی دیگر از رویدادهای هفته سوم بهمن‌ماه 1401 بود.

به گزارش ایکنا، با نگاهی به اخبار و رویدادهای هفته سوم بهمن‌ماه 1401 می‌توان به عنوانی چون پایان چندین مسابقه، که فرایند اجرایی آن از ابتدای سال آغاز شد همانند مسابقات مردمی دارالقرآن امام علی(ع)، مسابقات انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی کشور و رویداد قرآنی دارالقرآن خانه کارگر اشاره کرد. دانشگاه فرهنگیان که در رویکرد جدید خود قرآن و عترت را در اولویت برنامه‌های فرهنگی‌اش ویژه معلمان آینده ایران اسلامی قرار داده است، علاوه بر محافل قرآنی، که حکم تبلیغ و ترویج قرآن و عترت را دارد، اردوهای آموزشی و بازآموزی و آشنایی مدرسان این دانشگاه با روش تدریس نوین قرآن را نیز به مرحله اجرا گذاشت که مهمترین آن طی این هفته در استان قزوین برگزار شد.

در این هفته خبرهایی از فعالیت‌های هفته‌های پیش رو مانند مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران(29 بهمن تا 3 اسفند) و مسابقات خانواده‌های بسیج را نیز داشتیم. در ادامه مروری بر مهم‌ترین اخبار خواهیم داشت؛

اعلام جزئیات سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

برنامه زمانی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد و بر اساس آن، این دوره از مسابقات از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

در ادامه طی روزهای ۳۰ بهمن، یکم و دوم اسفندماه رقابت‌ها در بخش آقایان از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۱ خواهد بود.

همچنین مسابقات بخش بانوان نیز طی دو روز سی‌ام بهمن و یکم اسفندماه در جریان خواهد بود. زمان برگزاری مسابقات در این بخش از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ برنامه‌ریزی شده است. بر اساس گزارش ایکنا مراسم اختتامیه سوم اسفندماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در جریان خواهد بود.

برگزیدگان مسابقات قرآن سازمان‌های دولتی معرفی شدند

مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن اعضای انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که هر ساله به همت وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور برپا می‌شود، شامگاه ۱۹ بهمن‌ماه با تجلیل از نفرات برتر برگزار شد. در این مراسم که صرفاً به تجلیل از نفرات برتر این مسابقات اختصاص داشت و بلافاصله بعد از برگزاری فینال رشته قرائت تحقیق برگزار شد، هیئت داوران، نفرات برتر رشته‌های شش‌گانه، نفرات برتر بخش مقدماتی و خادمان مسابقات با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند.

این مسابقات طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه به میزبانی وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی و با حضور ۱۷۲ شرکت‌کننده از ۳۷ سازمان و نهاد دولتی در شش رشته که ویژه آقایان است، برگزار شد.

حضور حافظ قرآن ایرانی در سفارت الجزایر

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ بهمن ماه به صورت مجازی برگزار شد. این دوره از مسابقات به صورت حضور شرکت‌کنندگان در سفارت کشور الجزایر در کشور هر کدام از شرکت‌کنندگان و ارتباط تصویری با برگزارکنندگان برپا شد.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ابوالفضل اقدسی، از استان گیلان به عنوان نماینده کشورمان در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی کشور الجزایر شرکت کرد. زمان اجرای نماینده کشورمان سه‌شنبه هجدهم بهمن‌ماه و به صورت آنلاین از طریق ویدئوکنفرانس در سفارت کشور الجزایر در ایران بود.

بانوان و خانواده؛ محور سی‌اُمین نمایشگاه قرآن

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۱۸ بهمن‌ماه با حضور اعضای شورا در محل معاونت قرآنی وزارت ارشاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در دوره جدید سعی می‌کنیم نقاط مثبت، ظرفیت‌ها، برکات و اتفاقات خوب و موثر سال‌های قبل در نمایشگاه را تکرار کنیم، البته تکرار نه به معنی منفی و ملال‌آور، بلکه به معنی مثبت و سازنده مد نظر است. در دوره پیش اتفاقات خوبی رقم خورد که باید بازتولید و متحول شود و در نمایشگاه سی‌ام هم با قدرت دیده شود.

معاف تصریح کرد: سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به مثابه مهم‌ترین فرصت برای نظام جمهوری اسلامی است، چرا که در این رویداد از جهاتی که مردم مماس با قرآن می‌شوند و در آن شرکت می‌کنند، لذا بهترین فرصت و امکانی است که در اختیار ماست و باید قدر آن را بدانیم. بانوان و خانواده؛ محور سی‌اُمین دوره نمایشگاه قرآن خواهد بود.

اجرای مسابقات قرآن در میان انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها

ابراز محکومیت بیش از ۳۶۰۰ استاد قرآنی داخلی و خارجی در پی هتک حرمت قرآن

ین اعلام موضع به تأیید بیش از ۳۶۰۰ نفر از استادان، قاریان، حافظان، معلمان و مربیان و فعالان قرآنی داخل و خارج از کشور رسیده است. در بین استادان قرآنی از کشورهای مصر، اردن، الجزایر، سودان، عراق، لبنان، سوریه، یمن، افغانستان، بحرین، کویت، عربستان، پاکستان و بلژیک اسامی اشخاصی چون، طه محمدعبدالوهاب از مصر، سمیح عثامنه از اردن، عمربوسعده از الجزایر، عبدالمنعم احمد محمدعمر از سودان، رافع محمدجواد العامری و خیرالدین علی الهادی از عراق، طلال مسمار، حاتم سلامه برو و عادل خلیل از لبنان، منیر عقله از سوریه، عبدالشکور فلاح از افغانستان و عبدالله احمد إبل از کویت در این بیانیه دیده می‌شود.

اعلام مصوبات نشست هماهنگی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها

نشست هماهنگی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها به صورت غیر حضوری برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد، با توجه به رویکرد جدید اتحادیه کشوری در اعطای کارگزاری مجازی بیمه اجتماعی در اتحادیه‌های استانی، نمایندگان آموزش دیده به صورت جدی، فعالیت خود را آغاز کنند‌. همچنین استان‌هایی که در دوره اول کارگاه آموزشی، نماینده اعزام نکرده‌اند، نسبت به معرفی و اعزام آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

برگزاری داوری مرحله کشوری پنجمین جشنواره قرآن حوزه‌های علمیه

داوری برخط مرحله کشوری پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با رقابت ۱۷۵ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم و با حضور حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علائیان، معاون خانواده و معیشت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد. 

این جشنواره با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم و نهاد‌های حوزوی و با هدف ارتقای سطح آگاهی و به‌روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب، ویژه همسر و فرزندان طلاب آقا و خانم و فرزندان ایشان در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن بسیج

مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در سازمان بسیج مستضعفین در تهران آغاز می‌شود و تا روزهای پایانی هفته آینده ادامه خواهد داشت.

مراحل مقدماتی این دوره از مسابقات که با حضور بیش از ۱۱۸ هزار نفر همراه بود از آذرماه امسال در بخش بین مسجدی توسط حوزه‌های مقاومت بسیج برگزار و نفرات برگزیده به مرحله شهرستانی و استانی معرفی شدند. در این مرحله شاهد برگزاری مسابقات در ۱۸۳۴ نقطه از کشورمان بودیم، در ادامه و در مرحله شهرستانی نیز این مسابقات در ۳۹۴ شهرستان برگزار شد.

سومین مرحله این مسابقات مرحله استانی بود که در ایام گذشته در ۳۲ نقطه برگزار شد و نفرات برگزیده که بیش از ۶۸۹ نفر بودند به مرحله ملی راه یافتند. در مرحله ملی نیز در روزهای ابتدایی دهه فجر یک گزینش مقدماتی از راه‌یافتگان به این مرحله به صورت مجازی به عمل آمد و در نهایت ۳۰۴ نفر به مرحله پایانی که به صورت حضوری برگزار می‌شود، راه یافتند.

پایان دوره‌های آموزشی مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان

دوره ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان کشور در دو قطب قزوین و بوشهر به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با مشارکت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و با حضور استادان و مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان از سراسر کشور به مدت شش روز برگزار شد.

با توجه به تغییرات کتاب‌های درسیِ قرآن در دوره اول و دوم ابتدایی طی سال تحصیلی جاری و ضرورت آشنایی استادان و مربیان قرآن پردیس‌های دانشگاهی کشور با مبانی، رویکردها و شیوه‌های تدریس و ارزشیابی درس قرآن، این دوره با حضور بیش از ۱۰۰ استاد و مدرس از بیش از ۹۰ پردیس دانشگاهی در دو قطب قزوین و بوشهر برگزار شد.

در این دو دوره که هر یک به مدت سه روز (۲۴ ساعت) به صورت کارگاهی برگزار شد، شرکت‌کنندگان با سرفصل‌ها و موضوعاتی همچون آموزش قرآن در اسناد تحولی، جمله‌خوانی آیات، رسم‌الخط آموزشی، تفاوت و مراحل روخوانی و روان‌خوانی، اشاره ثابت و متحرک، راهبردهای تربیت و یادگیری قرآن، روش‌های حفظ عمومی قرآن (جزء ۳۰)، روش تدریسِ تدبر در پیام‌های قرآنی آشنا شدند.

همچنین آشنایی با روش آموزش تلفظ حروف خاص عربی، شیوه آموزش درک معنای کلمات و ترکیب‌های جملات قرآنی (کار در کلاس)، روش تدریس داستانِ یک نکته از هزاران، قطره اما دریا، آشنایی با تغییرات ۱۵ گانه کتاب درسی قرآن دوره ابتدایی، شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و بررسی کتاب‌های درسی قرآن دوره اول و دوم ابتدایی از دیگر سرفصل‌های این دو دوره بوده است.

محفل انس با قرآن در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان همزمان با ایام‌الله دهه مبارکه فجر محفل انس با قرآن را با حضور قاری بین‌المللی کشور، گروه تواشیح و ... برگزار کرد. این محفل سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد،. حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید خواهد پرداخت. همچنین شاهد اولین اجرای گروه تواشیح دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و نیز اجرای سرود «همقدم تا قله‌ها» که با محوریت معلم آینده تهیه شده بود، بودیم.

گزارشی از میزبانی گیلان و مازندران از کاروان قرآنی انقلاب

حرکت پنجمین کاروان قرآنی انقلاب دوشنبه دهم بهمن از آستان مقدس شیخ صدوق(ره) در شهرری آغاز شد و در شهر‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی به حرکت خود با برپایی کرسی‌های تلاوت ادامه داد.

آخرین جلسه ارتقای قاریان ممتاز در سال ۱۴۰۱ برگزار شد

چهاردهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قرا ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

این جلسه که به دبیری حمید رحیمی، قاری پیشکسوت همراه بود، اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات توسط حمیدرضا مستفید، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم با مشارکت قاریان به بحث گذاشته شد. در ادامه امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن به نقد و تحلیل تلاوت جواد ملازاده از تهران و مهدی سیاحی از خوزستان با رویکرد مهندسی تلاوت پرداخت. در این جلسه تلاوت جواد ملازاده با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب معرفی شد.

آغاز ثبت‌نام دوره «با قرآن به انسان نگاه کن»

ثبت نام دوره جدید مدرسه دانشجویی عبادالرحمن زیر نظر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با عنوان «با قرآن به انسان نگاه کن» آغاز شد. این دوره به صورت حضوری و مجازی ویژه علاقه‌مندان و فعالان حوزه انسان و علوم انسانی در دو بخش کلاس‌های تدبر در قرآن (مقدمات تدبر در قرآن، روش‌های تفکر در قرآن و روش‌های تدبر کلمه‌ای) و کلاس‌های تخصصی مدرسه (تبیین عناصر ساختار وجودی انسان، خلقت، نیاز و توان‌شناسی) برگزار می‌شود.

اجرای طرح آموزش حفظ و قرائت قرآن در مناطق اهل سنت

طرح آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم در مناطق اهل سنت ویژه مدارس علوم دینی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری مرکز و شورای سیاستگذاری مدارس علوم دینی اهل سنت کشور آغاز شده و روند اجرایی آن سال آتی نیز ادامه خواهد داشت. بر همین اساس این دوره آموزشی از شهرستان گنبدکاووس آغاز شده و به مرور در سایر استان‌های سنی‌نشین کشورمان ادامه می‌یابد. دوره مربوط به شهر گنبدکاووس ویژه طلاب علوم دینی حافظ قرآن کریم بوده و این دوره در یکی از مدارسی که از سال‌های قبل فعالیت خود را شروع کرده، برگزار شده است.

هزار نفر حائز دریافت هدیه حد نصاب مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شدند

هرساله به منظور تشویق شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع)، علاوه بر تجلیل و اهدای هدایا به رتبه‌های اول تا سوم هر رشته، هدایایی نیز به حائزان حد نصاب لازم اهدا می‌شود. امسال نیز هزار نفر در رشته‌های مختلف شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) واجد شرایط دریافت هدیه امتیاز حد نصاب در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال شدند.

بنابر اعلام ستاد برگزاری در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، جمع کل امتیاز و در رشته‌های حفظ امتیاز بخش صحت حفظ و در رشته مفاهیم امتیاز مرحله نهایی ملاک اعطای این هدیه است. با وجود اینکه در شیوه‌نامه مسابقات اعلام شده بود که «هدیه حد نصاب» به راه‌یافتگان به مرحله نیمه نهایی تعلق می‌گیرد، مقرر شد تا به منظور تشویق حافظان قرآن، امتیاز حُسن حفظ در مرحله مقدماتی ملاک قرار گیرد. همچنین هدیه حد نصاب حفاظ به نسبت امتیاز کسب شده و حضور در مرحله مقدماتی یا نیمه‌نهایی با رقم اعلامی در شیوه‌نامه متفاوت خواهد بود.

واجدین شرایط دریافت هدیه حد نصاب حداکثر تا ساعت ۲۴، یکشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، فرصت دارند تا با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه مسابقات به نشانی www.dqimamali.com شماره حساب شبای بانکی خود را (که ۲۴ رقم است) ثبت کنند.

مراسم اختتامیه این دوره بعد از ظهر امروز، 21 بهمن در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

اختتامیه ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر امروز برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر دارالقرآن خانه کارگر امروز جمعه ۲۱ بهمن‌ با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان این مسابقه و تجلیل از نفرات برتر برگزار می‌شود. این مراسم با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در مرکز علمی و کاربردی خانه کارگر واقع در خیابان طالقانی، بعد از تقاطع خیابان ولیعصر(عج)، جنب بیمارستان کودکان برپا خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha