تقریب مذاهب سرمایه بزرگ کشورهای اسلامی است
کد خبر: 4122195
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد:

تقریب مذاهب سرمایه بزرگ کشورهای اسلامی است

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در دومین اجلاس منطقه‌ای وحدت در استان گلستان، وحدت و تقریب را سرمایه‌ای بزرگ برای کشورهای اسلامی دانست.

به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان با اشاره به برگزاری دومین دوره کنفرانس وحدت اسلامی در گلستان، اظهار کرد: دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به صورت منطقه‌ای در گلستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، مفتی اعظم قزاقستان و قرقیزستان، حضور چهار مفتی از کشور روسیه را در کنار روحانیت شیعه و سنی استان در این کنفرانس شاهد خواهیم بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اذعان بر وحدت عملی بین اقوام استان، گفت: به همراه این وحدت هوشیاری علما و نخبگان و اصحاب رسانه مانع از فتنه‌‌های دشمن شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: در روز کنفراس شاهد رونمایی از ۱۲ اثر پژوهشی در حوزه تقریب مذاهب خواهیم بود و حدود ۲۰ سخنران از داخل کشور و خارج از کشور فردا صبح و عصر سخنرانی خواهند کرد و از نظرات مفتیان اهل سنت کشورهای دوست و همسایه استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کنار مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید به نقشه‌های دشمنان توجه داشته باشیم، تصریح کرد: در درون کشور صداهایی برای تفرقه از گوشه‌ای بلند می‌شود و این صداهای اندک از سوی رسانه‌های معاند بازپخش می‌شود و این سوء برداشت ایجاد می‌شود که کشور دچار گسست و شکست شده است ولی این مسئله حقیقت ندارد.

وی ادامه داد: این افتخار جمهوری اسلامی است که آزادی را ترسیم کرده تا مردم و اقوام مختلف بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدارس اهل سنت تأسیس شده و آن‌ها می‌توانند علمای خود را آموزش دهند که این موضوع را می‌توانیم به عنوان الگو به جهان عرضه کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: در عرصه بین‌الملل‌ اتهاماتی از جمله اینکه نظام جمهوری اسلامی به دنبال شیعه‌سازی دنیا است، زده شده است بنابراین شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را در جهان گسترش داده‌اند.

وی افزود: حضور علما از کشورهای مختلف این پیام را همراه دارد که این نظام به دنبال شیعه‌سازی دنیا نیست چراکه اگر اینگونه بود، جمهوری اسلامی از حماس و گروه‌های اهل سنت که مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند، حمایت نمی‌کرد.

حجت الاسلام شهریاری با اعلام اینکه برخی از سران منطقه تلاش‌هایی را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته‌اند، گفت: اتفاقی که افتاده این است که سران این کشورها در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیوینستی به صورت علنی اقدام می‌کنند و خواهان گسترش آن هستند.

وی گفت: امروز لانه عنکبوتی رژیم صهیونیستی به لرزه افتاده است و حتی در درون خود نتوانسته‌اند یکپارچگی ایجاد کنند و این تفرقه‌ها رژیم غاصب را سرنگون می‌کند. همچنین مقام معظم رهبری به این مسئله تأکید کرده‌اند که این رژیم ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

حجت‌الاسلام شهریاری ابراز کرد: امروز نه شیعیان و نه اهل سنت تفکر انفجار مسجد و تفکر تکفیر را نمی‌پذیرند؛ در واقع این‌ها تفکراتی است که از خارج اسلام وارد اسلام شده است لذا باید در این مسیر جهاد تبیین صورت بگیرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: آن‌هایی که به خواب رفتند را باید با جهاد تبیین بیدار کنیم؛ اما عده‌ای خود را به خواب زده‌اند و با هیچ صدایی بیدار نمی‌شوند و با هر استدلالی مسیر خود را طی خواهند کرد.

ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمند همکاری شیعه و سنی است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با عنوان اینکه بر اساس آموزه های اسلامی حدود و قوانین شرعی و طبیعی را خداوند وضع می‌کند، تصریح کرد: انسان بعد از زندگی کوتاه‌مدت خود در این دنیا آن را وداع کرده و در عالم برزخ منتظر شروع روز قیامت می‌ماند.

تقریب مذاهب سرمایه بزرگ کشورهای اسلامی است

وی افزود: بر اساس شریعت اسلامی، خداوند مالک عالم هستی بوده و حقوق و تکالیفی را بر عهده ما انسان‌ها قرار داده تا بر اساس آن زندگی خود را در این دنیا طبق دستورات الهی تنظیم کنیم.

حجت‌الاسلام شهریاری با یادآوری اینکه مفهوم عدالت به معنی ضد جور و ستم است، گفت: ظلم به معنی ستاندن حق دیگری به زور و به ناحق است و با این توصیف، عادل کسی است که حق مردم را رعایت کرده و حق دیگران را به ناحق به‌دست نیاورد.

وی ادامه داد: منظور از اتحاد، ایجاد همبستگی و همدلی بین مردمان است، گام نخست در تحقق این مسیر اینکه همدیگر را به ناحق نکشیم و ترور نکنیم و دوم اینکه، همدیگر را تکفیر نکنیم و در مرحله سوم به مقدسات، نمادها و باورهای همدیگر توهین نکرده و آن‌ها را محترم شماریم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با عنوان اینکه منشأ حقوق بشر بر اساس شریعت اسلامی خود خداوند است، گفت: در فرهنگ منحط غربی خود انسان محور حق و حقیقت قرار می‌گیرد و به دنبال این است تا حقوق انسانی را بر اساس خود انسان تبیین و وضع کند.

عدم تعرض مذاهب اسلامی به یکدیگر نخستین پله تقریب مذاهب است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین در همایش علمی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب تأکید کرد: باید تلاش کنیم از جنگ و ترور دوری کنیم و اگر در این راه موفق شویم، می‌توانیم ادعا کنیم که مذاهب به یکدیگر تعرض نکرده‌اند و این اولین پله تقریب مذاهب است.

تقریب مذاهب سرمایه بزرگ کشورهای اسلامی است

وی با بیان اینکه دستیابی به امت واحده اسلامی، در چند لایه تعریف شده است که از جمله آن، پرهیز از تعرض مذاهب به یکدیگر، پرهیز از تکفیر مذاهب و پرهیز از تنازع است، تأکید کرد: تکفیر یک عمل شیطانی است و طبیعتاً مورد قبول قرآن و سنت نبوی نیست.

شهریاری تأکید کرد: اصل اسلام بر صلح است و باید تلاش کنیم از جنگ و ترور در جهان اسلام جلوگیری شود؛ اگر ما در این لایه‌ها موفق شویم، می‌توانیم ادعا کنیم مذاهب اسلامی به هم تعرض نکرده‌اند و این اولین پله تقریب مذاهب است و هنوز با تمدن نوین اسلامی فاصله زیادی داریم.

وی تأکید کرد: همکاری بین مذاهب اسلامی باید شکل بگیرد و باید معیت با رسول خدا(ص) و هم‌افزایی با هم داشته باشیم. همه کشورهای اسلامی همانند اعضای یک بدن هستند و در تمام زمینه‌ها از جمله قدرت، ثروت، امنیت، علم و ... باید با هم، هم‌افزایی و همکاری مداوم داشته باشند تا به سوی تأسیس امت واحده پیش برویم.

​​​​دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: قبل از تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی، باید اخلاق اسلامی رعایت شود؛ سخاوتمند باشیم و صفات نیک داشته باشیم، خیر دیگران را بخواهیم، ملتزم شریعت اسلامی باشیم، از فساد جلوگیری کنیم، فرصت‌های برابر را در اختیار همه شهروندان قرار دهیم، عدالت اجتماعی شکل گیرد، بسیج مقاومتی داشته باشیم و بتوانیم با دشمن مقابله کنیم.

انتهای پیام
captcha