این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید
کد خبر: 4122469
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

نمایشگاه ملی شهر خانواده در آستانه عید نوروز تلاش کرده با قیمتی کمتر از قیمت‌های بازار تهران پوشاکی سالم، ارزان، عفیفانه و در دسترس را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد، تلاشی که به نظر می‌رسد با موفقیت همراه بوده است.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

به گزارش خبرنگار ایکنا، اوایل دی‌ سال جاری بود که فراخوان بخش مد و لباس نمایشگاه ملی «شهر خانواده» از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر و از تولیدکنندگان دعوت شد برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کنند. اگر چه زمان آغاز به کار این نمایشگاه چندین بار تغییر کرد اما در نهایت 12 بهمن نمایشگاه با بیش از 200 غرفه در مجموعه چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد و تا 30 بهمن به عرضه مستقیم انواع پوشاک و اقلام مورد نیاز خانواده‌های ایرانی خواهد پرداخت.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص اهداف برپایی این نمایشگاه اعلام کرده است: «این نمایشگاه که بخش عمده آن متعلق به حوزه پوشاک اسلامی ایرانی است، با هدف دسترس‌پذیری لباس عفیفانه برای آحاد جامعه، تقویت تولیدکنندگان به ویژه پس از رکود و خسارات سه ماهه اخیر و ارائه محصولات به مردم با قیمت کمتر از بازار طراحی و برنامه‌ریزی شده است». این کارگروه همچنین اعلام کرده است: «کارگروه ساماندهی مد و لباس به عنوان نهادی حاکمیتی (متشکل از بازیگران این عرصه خطیر)، نقش تسهیل‌گری و تنظیم‌گری را در برگزاری این نمایشگاه داشته و در این ساحت، پذیرای هرگونه پیشنهاد و انتقاد چه در مرحله قبل و چه حین برگزاری نمایشگاه است».

اما آیا این نمایشگاه توانسته به اهداف از پیش تعیین شده از سوی کارگروه برسد و آیا دسترس پذیری لباس ارزان و عفیفانه از طریق این نمایشگاه محقق شده است؟

برای بازدید از نمایشگاه ملی شهر خانواده کافی است از طریق مترو به ایستگاه شهید بهشتی بروید و سپس چند دقیقه پیاده‌روی کنید، از طریق خودروی شخصی نیز دسترسی به این نمایشگاه آسان است؛ تا اینجا می‌توان گفت دسترس‌پذیری این نمایشگاه نمره قبولی گرفته است اگر چه کلان شهر تهران نیازمند سکوهای فروش دائمی، بزرگ و در دسترس در نقاط مختلف خود است تا مردم مناطق مختلف بتوانند پوشاک سالم، ارزان و عفیفانه را به راحتی تهیه کنند اما می‌توان این نمایشگاه را آغاز خوبی برای این روند دانست.

طراحی فضای نمایشگاهی خوب است و غرفه‌بندی‌ها متناسب و حرفه‌ای طراحی شده و خلاف بسیاری از نمایشگاه‌های پوشاک که بیشتر محصولات متعلق به پوشاک بانوان است در این نمایشگاه از لباس کودک و نوجوان گرفته تا لباس مردانه و زنانه و البته چادر و ملزومات حجاب ارائه شده است.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

در بسیاری از غرفه‌ها عناوینی مثل حراج شب عید به چشم می‌خورد و از عنوان غرفه‌ها نیز مشخص است که قریب به اتفاق حاضران تولید کننده، صاحبان استارتاپ‌ها، تعاونی‌ها یا صاحب برندها هستند و کمتر فروشنده صرف در این نمایشگاه حضور دارد؛ مسئله‌ای که قدر مسلم روی قیمت محصولات عرضه شده تأثیر گذاشته است.

اینجا همه واسطه‌ها حذف شده‌اند تا مردم مستقیماً از تولیدکننده‌ها خرید کنند و این اقدام نه تنها موجب کاهش قیمت‌ها شده بلکه زمینه ارتباط مستقیم طراح و تولید کننده با مردم را فراهم کرده است. با همین روش تولید‌کنندگان بهتر و بیشتر می‌توانند با سلایق و نیازهای مشتریان آشنا شوند. درک بهتر بازار توسط طراحان (که یکی از مشکلات حوزه پوشاک ما بود و طراحان عموماً طرح‌هایی ارائه می‌کردند که مشتری نداشت) نیز با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی محقق شده است.

اولین نکته قابل توجه تنوع محصولات و پوشاک ارائه شده است. هم طراحی لباس‌ها قابل توجه است و هم تنوع محصولات برای یک نمایشگاه در آستانه عید نوروز قابل قبول است. تقریباً همه نوع لباسی در نمایشگاه پیدا می‌شود از لباس راحتی گرفته تا لباس اجتماع و البته تولیدکنندگان پوشاک کودک و نوجوان هم حضور دارند واگر چه تعداد آنها چندان زیاد نیست اما محصولاتی که ارائه کرده‌اند موجب می‌شود بتوان لباس مناسبی با قیمت مناسب خریداری کرد.

اما آنچه در نگاه موشکافانه به لباس‌های ارائه شده بیش از همه به چشم می‌آید کیفیت است. همه چیز واقعاً تولید ایران و حتی در اسامی غرفه‌ها هم عنوان تولید ملی نوشته شده است. اگر تأیید و تأکید مسئولان برپایی نمایشگاه و تولیدکنندگان بر ایرانی بودن تمام محصولات حوزه پوشاک نبود، قدر مسلم به راحتی می‌شد با تغییر عنوان و اسم برند، برخی از محصولات را به عنوان محصول درجه یک خارجی معرفی و عرضه کرد و با توجه به کیفیت بالا قدر مسلم هیچ کس در اصل بودن محصول هم شک نمی‌کرد.

طراحی، برش و دوخت از معضلات بزرگی بود که حوزه مد و لباس ایران داشت ولی اکنون آنچه در نمایشگاه ملی شهر خانواده به نمایش درآمده نشان‌دهنده تقویت هر سه حوزه است. رنگبندی‌ محصولات نیز در سطح خوبی هستند و این نشان می‌دهد تولیدکنندگان به تمامی سلایق توجه دارند.

لباس‌های کاملاً عفیفانه در رنگ‌های متنوع و برای مناسبت‌های مختلف؛ این نیاز بزرگ جامعه ما بود که اگر این نمایشگاه را مشت نمونه خروار بدانیم، می‌توانیم با اطمینان بگوییم در حال برطرف کردن این نیاز در حد اعلای آن هستیم. لباس‌های زمستانه و تابستانه نیز همزمان ارائه شده که لباس‌های زمستانه تخفیف دارند. 

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

یکی از تولیدکنندگان که لباس‌های عفیفانه تولید می‌کند در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه استقبال زیادی از لباس‌های مجلسی محجبه ارائه شده است، گفت: تنوع رنگی لباس‌های پوشیده را افزایش داده‌ایم و با ارائه لباس‌های چند تکه هماهنگ توانسته‌ایم نظر مشتریان با حجاب را جلب کنیم. عبای ویژه زیارت را نیز طراحی کرده‌ایم که با استقبال زیاد زائران به خصوص زائران اربعین مواجه شده است.

وی که آدرس اینستاگرام برند خود را در اختیار مشتریان قرار می‌داد تا لباس‌های ارائه شده را بر تن مدل‌های محجبه ببینند، در خصوص استفاده از مدل‌های محجبه نیز گفت: مدل‌های ما همه محجبه هستند و مشتریان با دیدن لباس‌ها بر تن مدل‌های محجبه با تن‌خور لباس‌ها بهتر آشنا می‌شوند و خرید بالا می‌رود.

این تولید کننده که از چند طراح استفاده می‌کرد، با تأکید بر اینکه خیاط‌های خوب کارهای ما را می‌دوزند، گفت: لباس‌هایی با پوشش کامل اما با تنوع رنگی جالب و چند تکه که قابلیت هماهنگ کردن(ست کردن) با انواع لباس‌ها را نیز دارد تولید می‌کنیم. پارچه‌ها هم ایرانی هستند اما جنسشان خیلی خوب است البته بهتر است حالا خرید کنید چون به زودی کارها گران می‌شود چون پارچه باز هم در حال گران‌تر شدن است.

فروش بدون واسطه کیف و کفش چرم طبیعی توسط تولیدکننده‌ها یعنی کیفیت خوب و البته قیمت خوب. کارهای چرم داخلی هم در حوزه کیف و هم در حوزه کفش از حالت ساده قبلی خارج شده‌اند و بسته‌بندی کالاها نیز بسیار بهبود پیدا کرده و همین مسئله قدر مسلم در بازاریابی این اقلام تأثیر دارد و شاید بتوان گفت اولین قدم‌های حرکت به سمت برندسازی با طراحی آرم‌ها و بسته‌بندی‌های زیبا و قابل توجه در حال برداشته شدن است.

ارزان‌ترین چادرهای کشور

تنها کارخانه تولید چادر مشکی داخلی کارخانه حجاب شهر کرد است که در این نمایشگاه غرفه دارد و به صورت مستقیم پارچه‌های چادر مشکی را ارائه می‌کند. قواره چادر مشکی گل‌دار 490 هزار تومان، قواره چادر مشکی ساده 390 هزار تومان و چادرهای دوخته شده در طرح‌های عربی، لبنانی و چادر سنتی دوخته شده 390 هزار تومان است.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

روسری‌های طراحی و عرضه شده نیز قابل توجه است اما تا رسیدن کیفیت روسری‌های تولید داخل به محصولات خارجی زمان بیشتری نیاز است. البته طرح‌ها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده اما نیاز است سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی جنس و طرح پارچه روسری صورت گیرد و حتی خیلی خوب است که دست‌اندرکاران حوزه پوشاک از این نمایشگاه دیدن کنند تا بتوانند به صورت ملموس معایب و مشکلات تولید محصولات داخلی را بررسی کنند.

کیف‌هایی پر از گل و مرغ و کاشی

کوله‌پشتی‌ و کیف‌های پارچه‌ای الهام گرفته شده از کاشی کاری و نقوش ایرانی با طرح‌های گل و مرغ، گل و بوته، بته‌جقه، کاشی‌کاری‌های ایرانی و ... نیز بسیار جالب طراحی شده‌اند. زمانی که برای اولین بار استفاده از طرح‌های اسلیمی و ایرانی به خصوص طرح کاشی بر روی کیف به بازار آمد، هیچ طراحی خاصی در این خصوص صورت نگرفته بود و فقط عکس کاشی بر روی کیف‌های معمول و موجود در بازار چاپ شده بود، اما اکنون کیف‌ها نیز با دقت و کیفیت بهتری طراحی می‌شوند و شکل‌های اسلیمی به صورت هنرمندانه‌تری بر روی کیف‌ها نقش می‌بندند که البته کافی نیست و باید باز هم ایده‌پردازی‌های بیشتری روی این طرح‌ها صورت گیرد.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

همیشه گفته می‌شد بخشی از پوشاکی که به اسم پوشاک خارجی در کشور به فروش می‌رسد، تولید داخل است و چون اعتماد به برندهای ایرانی نیست از اسم و مارک برندهای خارجی استفاده می‌شود، اما به راستی حیف است که اسامی غیر از اسامی ایرانی بر روی این محصولات گذاشته شود.

ساق دست، ملزومات حجاب و گیره‌های روسری و لباس نیز که همیشه جزء لاینفک چنین نمایشگاه‌هایی هستند در این نمایشگاه هم غرفه دارند و تولیدکنندگان محصولات خود را عرضه کرده‌اند. جوراب‌های مردانه و زنانه داخلی از تولید به مصرف نیز عرضه شده که کیفیت آنها نیز در برخی از محصولات قابل رقابت با مشاره خارجی آن است.

البته همه نمایشگاه به لباس اختصاص ندارد، کتاب، تابلو خط، مبلمان، آثار هنری چوبی که توسط خود هنرمند به فروش می‌رسد، ادویه جات، عروسک‌های دست‌ساز با لباس‌های ایرانی و لوازم خانگی در حد رفع نیازهای خانواده‌ها عرضه شده.

محصولات لکه بر نانو بر پایه دانش بومی

یکی از غرفه‌های جالب این بخش از نمایشگاه عرضه لکه‌بر فرش، مبل، لباس و پرده است که چون خاصیت اسیدی ندارد به پوست و سطح لباس آسیب نمی‌رساند اما به خوبی لکه را از بین می‌برد. این محصول یک محصول دانشبنیان است که توسط متخصصان داخلی و بر اساس فناوری نانو محصولات ضد چربی‌زا تولید کرده‌اند که می‌توانید کارایی آن را خودتان امتحان کنید.

چنین نمایشگاه‌هایی فرصت خوبی برای شرکت‌ها دانش بنیان است که محصولات خود را مستقیماً به مردم عرضه کنند که امیدواریم در دوره‌های بعد تعداد این غرفه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

صنایع دستی نیز معمولاً پای ثابت چنین نمایشگاه‌هایی هستند اما مسئله مهم این است که محصولات سنتی میناکاری، منبت‌کاری، شیشه، کار بر روی مس و ... طوری طراحی و تولید شوند که در عین حفظ ارزش‌های سنتی آن با نیاز روز و دکوراتیو خانه‌های جدید هماهنگی داشته باشند؛ هنری است که باید هنرمندان سنتی کار بیشتر به آن توجه کنند.  

البته شاید مسئله‌ای که کمتر به ذهن بیاید این است که فروشنده صنایع دستی (محصولات مسی رنجان) در مورد قیمت محصولات خود اعلام کند که به دلیل افزایش قیمت دلار به زودی قیمت فلز مس نیز افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌های جدید این کالاها از هفته آینده اعلام خواهدشد.

وسایل تزئینی هنری، زیورآلات، نانومحصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی و غرفه تعویض ظروف آلمینیومی کهنه با نو و ظروف تفلن با قیمت کارخانه نیز وجود دارد. البته انتظار نداشتم در این نمایشگاه غرفه فروش دوچرخه ببینیم اما هست. گل و گیاه طبیعی نیز عرضه شده که بخش از این گل‌های طبیعی به سبک جدید «کوکداما» که یک سبک ژاپنی در نگهداری از گیاه است که به جای گلدان خاک مواد مغذی دار با خزه پوشانده شده و با کنف پیچیده می‌شود، به فروش می‌رسد.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

بیرون از سالن اصلی نمایشگاه نیز خوراکی‌های سنتی، برنج ایرانی، نوشیدنی سنتی، عسل و شیره انگور، دم‌کردنی‌های طبی، اتواع عسل، سمنو، سوغات شهرهای مختلف، کنجد، ارده و البته خرما و اجیل نیز به صورت مستقیم توسط تولیدکنندگان به فروش می‌رسد که فرصتی برای خرید مایحتاج شب عید است.

در مجموع این نمایشگاه فرصت خوبی برای خانواده‌‌ها است که خرید عید خود را با قیمت مناسب انجام دهند.

با سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در خصوص این نمایشگاه، گفت‌وگو کردیم که وی در خصوص نمایشگاه ملی شهر خانواده، گفت: این نمایشگاه اولین نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات حوزه پوشاک اسلامی ـ ایرانی است. در این نمایشگاه همه غرفه‌داران تولید کننده و یا طراح هستند و عملاً فروشنده چندانی در نمایشگاه نمی‌بینید چرا که برای فروشنده‌ها صرف نمی‌کند با این قیمت کالاهای خود را بفروشند.

«س» سلامت، «آ» ارزان، «ع» عفیفانه، «د» در دسترس

وی ادامه داد: عنوانی که ما انتخاب کرده‌ایم، ارائه پوشاک «ساعد» است که در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است. «س» یعنی سلامت، «آ» یعنی ارزان، «ع» یعنی عفیفانه و «د» یعنی در دسترس. ما با اصناف، مصلی، بسیج اصناف، استانداری و ... یک ستاد تشکیل دادیم و دستری پذیری را با همین سکوی فروش موقتی که شبیه دائم است (به دلیل طولانی مدت بودن نمایشگاه) محقق کنیم.

عرضه محصولات 15 تا 20 درصد زیر قیمت بازار تهران

لطفی افزود: اما در خصوص راه‌هایی که برای عرضه ارزان محصولات اندیشیده شد، مصلی در این زمینه کمک زیادی به ما کرد. همین اکنون در محل‌های همتراز مجموعه چهلسرا قیمت یک غرفه یک و نیم تا دو میلیون تومان است اما ما با همکاری مصلی این هزینه را به روزی 255 هزار تومان کاهش دادیم یعنی یک هفتم تا یک دهم قیمت و همین اقدام باعث شد ما در قرارداد با غرفه‌دارها اعلام کنیم که ملزم هستید 15 تا 20 درصد زیر قیمت بازار تهران محصولات خود را عرضه کنند.

وی اعلام کرد: یک تعهد دیگر هم از تولیدکنندگان گرفتیم و آن اینکه پوشاکی که عرضه می‌کنند باید دارای شناسه شیما باشد یا حائز شناسه شیما باشد یعنی عفیفانه باشد و پیوست فرهنگی حوزه پوشاک را داشته باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اضافه کرد: من اگر نخواهم بگویم صددرصد، حداقل 95 درصد پوشاکی که در این نمایشگاه عرضه شده نابهنجار نیست بلکه استاندارد فرهنگ اجتماعی ارزشی را داراست. ما اعلام کردیم که خط قرمز ما در این نمایشگاه کیفیت و ایرانی بودن است. بازرسان اتحادیه پوشاک نیز که از این نمایشگاه بازدید کردند، ضمن تأیید محصولات توصیه کردند که این نمایشگاه تمدید شود.

پنج‌شنبه/ این نمایشگاه ایرانی ـ اسلامی را تن بزنید

وی با ابراز تأسف از اینکه اطلاع رسانی‌ها به حدی نبود که جمیعت بیشتری از این نمایشگاه بازدید و خرید کنند، گفت: البته در شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف تبلیغاتی صورت گرفته است ولی با ظرفیتی که این نمایشگاه دارد، باید برای معرفی بیشتر آن تلاش کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه عنوان کرد: سعی کردیم ترکیبی از همه نیازهای خانواده را در نمایشگاه داشته باشیم و 60 تا 70 درصد نمایشگاه پوشاک خانواده و بخش‌های دیگر لوازم خانگی و دیگر اقلام مورد نیاز خانواده است.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که در این نمایشگاه برخلاف بسیاری دیگر از نمایشگاه‌ها که بیشتر لباس بانوان را عرضه می‌کنند، لباس آقایان، نوجوانان و کودکان نیز ارائه شده است و گفت: علت شکل‌گیری این نمایشگاه که ستاد هم از آن حمایت می‌کند، حمایت از تولید کننده و حمایت از مردم در شرایط نابهنجار اقتصادی کنونی است که ثبات اقتصادی را نمی‌بینیم و قیمت هر روز با روز دیگر متفاوت است. از سوی دیگر حوادث چند ماه اخیر تولید کنندگان و طراحان را متضرر کرد و دائم از کارگروه می‌خواستند حمایتی از آنها صورت گیرد و سکوی فروش مجازی یا حقیقی در اختیار آنها قرار داده شود.

نمایشگاه‌های استانی کمی ضعیف‌تر

لطفی با اشاره به راه‌اندازی چند سکوی فروش مجازی، گفت: ما یکسری سکوهای حقیقی نیز داشتیم و از پنج ماه قبل برگزاری این رویداد را در استان‌ها آغاز کردیم که اولین نمایشگاه‌ها اول در استان همدان، بعد استان کرمانشان و بعد استان اصفهان برگزار شد. هفته آینده نیز در شهر کاشان و اوایل اسفند در بجنورد خراسان شمالی نمایشگاه‌های مشابه برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایشگاه‌های استانی نیز با کیفیت نمایشگاه تهران برگزار می‌شوند؟ گفت: نمایشگاه‌‌های استانی به شکل غرفه‌بندی نیست و رگالی محصولات ارائه شده چون در تهران چهلسرای مصلا زیرساخت‌های لازم را دارد اما در شهرستان‌ها این زیرساخت‌ها مهیا نیست.

در ادامه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از همکاری شرکت حجاب شهر کرد نیز تشکر کرد و گفت: این کارخانه همکاری فوق‌العاده‌ای داشت و قیمت پارچه چادر مشکی را حتی زیر قیمت عمده فروشی در سطح شهر تهران ارائه کرده.

وی در خصوص قیمت چادر مشکلی نیز گفت: چرا باید فردی به دلیل محجبه بودن زیر بار قیمت گزافی برود و ما به جای حمایت او را به دلیل چادری بودن با قیمت‌های بسیار بالا تنبیه ‌کنیم؛ قیمت‌های پایین چادر در این نمایشگاه حداقل کاری است که می‌توانستیم به حجاب برتر بکنیم.

یادآوری می‌شود نمایشگاه ملی شهر خانواده تا 30 بهمن ماه در مجموعه چهل‌سرای مصلی امام خمینی دایر است.

گزارش تصویری شهر خانواده 

انتهای پیام
captcha