فراخوان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی بزرگسالان + فیلم
کد خبر: 4123010
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
علیرضا عبدی خبر داد:

فراخوان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی بزرگسالان + فیلم

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا به بخش جاماندگان از تحصیل در بزرگسالان سرانجام ببخشیم و از هر طرحی برای بهبود و تسریع دستیابی به این استقبال می‌کنیم‌. اکنون شیوه‌های آموزش به چند روش محدود نمی‌شود و می‌توان از فضاهای بازی، مجازی و ... نیز استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی «تکلیف محور و مردم پایه» با حضور علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور امروز یکشنبه ۳۰ بهمن در سالن کنفرانس مرکز آموزشی و فرهنگی شهید سلیمانی نهضت سوادآموزی برگزار شد.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در این نشست بیان کرد: می‌توان گفت که نهضت سوادآموزی در یکی از خاص زمان‌های زیستی خود قرار گرفته و باید از این فرصت نهایت استفاده را کند تا باز تعریفی در رابطه با سوادآموزی بزرگسالان کشور ایجاد شود. 

لزوم توجه به مدل‌های مختلف آموزش سواد

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات جمعیتی، زیستی، رشد تکنولوژی و... که رخ داده طبیعی است که نهضت سوادآموزی هم با فضای جدیدی روبرو شود و نهضت با مدل‌های مختلف و جدید بتواند به اهداف خود دست یابد.

عبدی اضافه کرد: در دنیای جدید شاهد فناوری‌های جدید هستیم و به مراتب مدل‌های حکمرانی نیز باید جدید شوند‌. اکنون باید به سمت مردمی‌سازی حرکت کنیم و نهایت استفاده را برای مردمی‌سازی آموزش بزرگسالان کرد.

دعوت از ایده‌پردازان

رئیس نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شرکا نهضت سوادآموزی و اهالی رسانه این فراخوان به صورت حداکثری در جریان دانشی کشور تبلیغ شود و هرکسی که می‌تواند به ما کمک کند، حضور یابد. از همینجا دعوت می‌کنیم که هرکسی صاحب ایده و تجربه و رهیافت جدیدی برای ادامه راه سوادآموزی است حضور پیدا کند و ما مشتاقانه برای سنجش و اجرای آن استقبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: نگاه ما صرفاً ملی نیست بلکه نگاه بین‌المللی هم دارد. همین الان جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشور‌ها تبادل دانشی و سوادآموزی دارد و باید این عرصه را برای هرکسی که می‌تواند در این راستا کمک کند فراهم کنیم تا حضور داشته باشد. 

تلاش جهادی برای رشد سواد

عبدی با بیان اینکه سوادآموزی بزرگسالان در کشورهایی که مدعی پیشرفت هستند جایگاه خاص خود را دارد، ادامه داد: فقط ۴۳ درصد جمعیت ایران اسلامی در ابتدای انقلاب اسلامی باسواد بودند و این میزان‌ به صورت جهادی پیگیری شد و اکنون به میزان ۹۷ درصد باسواد در کشور رسیده‌ایم. 

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌ها و زیست بوم جدید نیاز به مهندسی مجدد در عرصه سوادآموزی کشور داریم. از همین روی از کسانی که ایده‌ای برای طراحی سوادهای جدید دارند دعوت می‌کنیم که نظرات و ایده‌های خود را از طریق سامانه‌ای که در نظر گرفته شده مطرح کنند تا این ایده‌ها تبدیل به راهکار شوند. نشانی این سامانه www.rasa.lmo.gov.ir است.

عبدی افزود: علاوه بر حمایت‌هایی که در راستای پیاده‌سازی این ایده‌ها خواهیم داشت در تلاشیم تا حمایت‌های مادی و معنوی نیز از ایده‌پردازان انجام شود.

وی در رابطه با تبلیغات برای این فراخوان بیان کرد: ما از ظرفیت رسانه‌ها و صداوسیما برای معرفی این فراخوان استفاده خواهیم کرد. همچنین در پارک‌های علم و فناوری و مراکزی که در رابطه با حوزه آموزش کار می‌کنند نیز فراخوان منتشر خواهد شد.

فراخوانی برای تکمیل ریشه‌کنی بی‌سوادی بزرگسالان کشور + فیلم

راه دشوار ریشه‌کنی بی‌سوادی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه ما در امر سوادآموزی در کشور به ۹۷ درصد رسیدیم اما به ۱۰۰ درصد نرسیده‌ایم افزود: هرچه به قله نزدیک‌تر می‌‌شویم، فتح قله دشوارتر می‌شود؛ اکنون تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی بسیار دشوار است و پیدا کردن بی‌سوادها نیز سخت شده است. ما در یک جریان رقابتی با دنیا هستیم و دنیا در جریان سوادآموزی و آموزش بزرگسالان در حال پیشرفت است؛ ما هم باید تمام تلاش خود را در این راستا به کار بگیریم.

عبدی مطرح کرد: اکنون فقط سواد خواندن و نوشتن مطرح نیست بلکه این نوع از سواد ابتدای کار است و ما باید برای رسیدن به استقلال فرهنگی تلاش کنیم. سواد رسانه‌ای، عاطفی و مالی از جمله سوادهایی است که باید در نهضت سوادآموزی تعریف شوند و آموزش داده شود. باید آموزش سواد پایه را تمام کنیم و به تعریف گام دوم نهضت سوادآموزی بپردازیم. 

وی افزود: نگاه دولت مردمی‌سازی امور است و نهضت سوادآموزی کشور برای تحقق این هدف به فراخوان این موضوع پرداخته است.

باقی‌مانده بی‌سوادان

وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر انتظار نهضت سوادآموزی از انتشار این فراخوان چیست گفت: ما با یک نگاه دو هدف داریم؛ تلاش می‌کنیم تا به بخش جامانده از تحصیل سرانجام ببخشیم و هرکسی که برای بهبود و تسریع دستیابی به این هدف طرحی دارد استقبال می‌کنیم‌. اکنون شیوه‌های آموزش به چند روش محدود نمی‌شود؛ می‌توان از فضای بازی، مجازی و... برای تکمیل باقی ماندگان از تحصیل استفاده کنیم. همچنین در آینده به سوادهای دیگر نیز بپردازیم.

در انتهای این مراسم از پوستر فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی «تکلیف محور و مردم پایه» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha