تاکنون 95 نفر در جشنواره بین‌المللی عکس رضوی ثبت نام کرده‌اند
کد خبر: 4123375
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳

تاکنون 95 نفر در جشنواره بین‌المللی عکس رضوی ثبت نام کرده‌اند

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی با اشاره به اینکه تاکنون 95 نفر در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد 5 نفر از کشور ترکیه و از کشورهای اوکراین، بلغارستان و عراق هر کدام یک نفر ثبت‌نام و از این تعداد کل 48 نفر کار ارسال کردند.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی زابل‌عباسی، دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی، امروز اول اسفندماه، در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌ هنری امام رضا(ع) با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، به مناسبت دهه کرامت، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی را با هدف اشاعه فرهنگ منور رضوی درسطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌کند.

وی گفت: این جشنواره از سلسله جشنواره‌های ۱۶ گانه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در دو بخش عکس با دوربین‌های حرفه‌ای و عکس با تلفن همراه برای عامه مردم برگزار خواهد شد.

زابل عباسی افزود: موضوعات در هفت بخش شامل آداب زیارت امام رضا(ع)، نماز، دعا و نیایش در حرم رضوی، ایثار و شهادت در فرهنگ رضوی، حریم حرم مطهر رضوی، آیین‌های دینی و مذهبی در فرهنگ رضوی، نقش فرهنگ رضوی در نهاد خانواده و انتقال آن به نسل جوان، معماری و هنر‌های اسلامی در حرم رضوی و بافت اطراف آن است.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی با اشاره به اینکه این جشنواره برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: سعی کردیم داوران را به صورت بین‌المللی انتخاب کنیم. براین اساس سعی شده از نماینده فدراسیون فیاپ برای اجرای جشنواره کمک گرفته شود.

زابل عباسی اظهار کرد: انتقادی برای انتخاب داوران بوده و لذا سعی کردیم دو داور ملی و دو داور بین‌المللی انتخاب کردیم و یک استاد داور پیشکسوت برای داوری آثار سنتی در استان دعوت شده است.

وی گفت: با توجه به ارتقاء بودجه نیز جوایز ارتقاء‌یافته و جایزه نفر اول بخش حرفه‌ای 40 میلیون تومان، نفر دوم 20 میلیون تومان و نفر سوم 10 میلیون تومان است و در بخش موبایلی جایزه نفر اول 8 میلیون تومان نفر دوم 6 میلیون تومان و نفر سوم 4 میلیون تومان است.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی تصریح کرد: در بخش موبایلی که عامه را در بردارد نیاز به تبلیغ داریم تا اطلاع‌رسانی در این راستا صورت گیرد و مردم بتوانند مشارکت کنند.

وی افزود:با توجه به اینکه این جشنواره اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد لذا سایت ثبت‌نام در این دوره از جشنواره 12 بهمن رونمایی شد و تاکنون 95 ثبت‌نام شامل 5 نفر از ترکیه و یک نفر از اوکراین، بلغارستان و عراق ثبت‌نام و از این تعداد کل 48 نفر کار ارسال کردند.

زابل عباسی اظهار کرد: دریافت آثار از بهمن ماه امسال آغاز شده و تا 5 اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره تا پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ به تارنمای shamstoos.ir و razaviphoto.ir مراجعه کنند.

عکس با حرم سوغات قطعی و قاب ماندگار زائر از گذشته‌های دور بوده است

در ادامه محمد حسین زاده ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) در رشته‌های مختلف و در سراسر کشور در حال انجام است این جشنواره یک عرض ارادتی از سوی مردم ایران و شیعیان جهان به ساحت مقدس امام هشتم در قاب هنر است.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۶ استان درگیر میزبانی این جشنواره است، اما به طور خاص خراسان رضوی به دلیل همجواری با حرم حضرت رضا(ع) متفاوت‌تر برگزار می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: شاید برای ما مشهدی‌ها داشتن عکس با حرم اتفاق عجیبی نیست اما در گذشته یکی از سوغات‌های قطعی زیارت، عکس گرفتن با حرم و در جوار بارگاه رضوی بوده جدا از اینکه با تکنولوژی امروز هر فردی می‌تواند عکسی به یادگار داشته باشد. لذا سابقه تاریخی عکس با حرم همراه خود حافظه تاریخی هم دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: قاب عکس‌هایی از وقایع مختلف در حرم رضوی ثبت شده اما متاسفانه از واقعه گوهرشاد با توجه به دیکتاتوری رضاخانی عکسی ثبت و ضبط نشده است.

وی اضافه کرد: مشهد سالانه بیش از 30 میلیون زائر ایرانی و 6 میلیون زائر خارجی را پذیرا است. لذا با این وجود قاب عکس یک زبان متفاوت‌تر خواهد بود از طرفی مراسم مختلف در حرم رضوی، معماری حرم توسط هنر ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی سوژه‌هایی برای عکاس است، تا ارادت خود را به ساحت رضوی نشان دهد.

حسین‌زاده افزود: کلیه تولیدات از سال‌های گذشته به جشنواره رسیده و اکنون آرشیو بنیاد غنی از مجموعه عکس‌ها است. لذا از بنیاد درخواست کردیم این خروجی‌ها در سبد فرهنگی زائر قرار گیرد و این سبد را غنی کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره متعلق به همه ادیان است و علاوه بر حضور عکاسان حرفه‌ای نیز جشنواره به صورت عمومی در قاب موبایلی هم برگزار می‌شود. یکی از بزرگترین اجتماعات جشن نوروز در مشهد اتفاق می‌افتد و این فرصت خوبی برای حضور عموم در جشنواره موبایلی است.

انتهای پیام
captcha