زکات؛ انفاق بی‌منتی که باعث تالیف قلوب می‌شود
کد خبر: 4123967
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
استاندار تهران:

زکات؛ انفاق بی‌منتی که باعث تالیف قلوب می‌شود

علیرضا فخاری، نایب رئیس شورای زکات تهران طی سخنانی در همایش زکات استان تهران این فریضه الهی را انفاق بی منتی دانست که باعث تلطیف و تالیف قلوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش زکات امروز، چهارم اسفندماه در محل مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.

علیرضا فخاری، استاندار تهران و نایب رئیس شورای زکات تهران در این مراسم عرض خیر مقدم به حضار و تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: فریضه بزرگ و الهی زکات که ستونی از ستون‌های دین است، ترویج و توسعه آن به اشاعه دین و دین‌داری کمک می‌کند.

وی افزود: اگر ما به موضوع زکات به عنوان یک اصل مسلم و در کنار سایر تکالیف دینی و شرعی توجه داشتیم، انفاق اقتصادی مورد انتظار شکل می‌گیرد. انفاق بی منتی که باعث تلطیف قلوب می‌شود و باعث نوعی وحدت در قلوب و رفتار و کردار و اخلاق سازی در حوزه اجتماعی و سیاسی و دینی می‌شود.

فخاری گفت: جای تبلیغات در این حوزه ضعیف است و باید نگاه و رفتار خود در این زمینه را تغییر دهیم تا این فریضه الهی در جای خود شکل گرفته و توسعه پیدا کند و به عنوان یک باور دینی در همه نفوس بنشیند.

استاندار تهران بیان کرد: فرمانداران به عنوان نواب ستاد زکات برای احیای این فریضه ماموریت‌های جدیدی از امروز داشته باشند. یکی از انتظارات بسیار مهم، تعاملات اجتماعی است. بخش بزرگی از زکات در رابطه مردم با مردم شکل می‌گیرد. باارزش‌ترین کاری که از طریق ساختارهای رسمی کشور برای ارتباط و تلطیف قلوب مردم شکل می‌گیرد، همین‌ امر رسیدگی به زکات است.

وی بیان کرد: لازم نیست سازمانی مانند کمیته امداد به ورود موضوع کند. همچنين، اگر تمامی ستون‌های مهم که در فروع دین تعیین شده هم‌سطح هم‌ نباشند، در چگونگی اعمال حوزه تشریعی دین به مشکل برمی‌خوریم.

همچنین، در ادامه، مصطفی خاکسار، قائم‌مقام کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) نیز در سخنانی اظهار کرد: رمز عبور از گردنه‌های سخت آخرت نام امام‌حسین(ع) است.

وی افزود: دین اسلام احکام نورانی وضع کرده که انجام آن‌ها تضمین بخش دنیا و آخرت خواهد بود. مسئله زکات چنان مهم‌ و مورد توجه معصومین بوده است، که بی توجهی به آن بسیار ناصحیح و اشتباه است. امروز مسئولان مسئولیت بزرگی در راه احیای زکات دارند. این مسئولیت به اعتبار فرمان الهی و بعد از تشکیل نظام اسلامی مسئولیت ذاتی برای همه نهادها به وجود می‌آورد که آن‌ها ذاتا مسئول توجه به این امر الهی هستند.

خاکسار ادامه داد: به هیج وجه قابل قبول نیست که نهادی در این نظام برای توجه به این مسئولیت نیاز به مشوق و حمایت داسته باشد. اگر از شواری عالی زکات انتظاری وجود دارد، همه آن به اعتبار مسئولیت اولیه و ذاتی است که در این‌ نهاد وجود دارد.

وی بیان کرد: آنچه که امروز در اجرای این حکم الهی برای کمیته امداد مطرح است، در عرصه جمع‌آوری و هزینه زکات تحت نظارت شورای عالی زکات است. آنچه که باید پیش از این مسئولیت مورد توجه باشد، تبلیغ، احیا و توجه دادن جامعه به اهمیت زکات است و آنچه باید مورد رصد قرار گیرد، آن‌ چیزی است که در اجرای این فریضه از آن به عنوان قصور یاد می‌شود. اگر تدابیر لازم ذیل مسئولیت شورای زکات و نهادهای مختلف به خوبی انجام شود، دغدغه مصرف زکات جمع آوری شده در محل مناسب وجود ندارد.

خاکسار اظهار کرد: البته تجربه ۴۰ ساله در این زمینه وجود دارد اما باید فرآیندهای اجرایی به‌روز رسانی شده و در حوزه شناسایی و یافتن میدان‌های مصرف درست به کار گرفته شود تا شرایط و بستر صحیح و دقیق زکات و انفاق‌ها ایجاد شود. آنچه در آمارها نشان داده می‌شود نباید شاخصی باشد که توجه به زکات به همین مقدار است. میزان توجه به این واجب الهی ده‌ها برابر آن است که کمیته امداد موفق به جمع‌آوری آن‌ می‌شود.

خاکسار تصریح کرد: ما در این عرصه با مشکل‌ جدی مواجه نیستیم و شرایط آماده است اما در حوزه احیای‌ زکات و تبلیغ آن‌ نیازمند تدبیر و رصد و اقدام هستیم که امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی این شرایط را ایجاد کند که بتوانیم به خوبی در خدمتگزاری برای مصرف دقیق و شایسته زکات انجام وظیفه کنیم.

انتهای پیام
captcha