منطق عملی امام حسین(ع) در خدمت به مردم
کد خبر: 4124073
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

منطق عملی امام حسین(ع) در خدمت به مردم

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی به منطق عملی امام حسین(ع) و چگونگی خدمت به مردم پرداخت.

منطق عملی امام حسین در خدمت به مردمبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در پستی با عنوان «منطق عملی و سبک زندگی امام حسین(ع)» در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت:
 
میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می‌گویم و امیدوارم همانطور که خدای متعال محبت و عشق حسین را در وجود ما نهاده است؛ به ما توفیق دهد منطق عملی و سبک زندگی ما نیز منطق و سبک حسینی باشد.
 
از مشهورترین سخنان امام حسین این است که می‌فرماید: نیاز دیگران به ما، از نعمت‌های الهی است که باید به استقبال آن رفت و در این راه نباید هرگز احساس ملالت و خستگی و افسردگی و دلتنگی کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ‏ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَیْرِکُم».
 
کسی نزد امام حسین بود و معتقد بود که در خدمت‌رسانی به مردم و گره‌گشایی از کار آنها باید میان خوبان و بدان و شایستگان و ناشایستگان تفکیک قائل شد، به همین دلیل به آن حضرت عرض کرد، کار خیر و خدمت را باید برای کسی انجام داد که شایستگی و اهلیت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسی، زیرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِیَ إِلَى غَیْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسین(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَیْسَ کَذَلِکَ وَ لَکِنْ تَکُونُ الصَّنِیعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِیبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد می‌بارد». یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی، قومیتی، ملی، صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت.
انتهای پیام
captcha