هیئتی که پای کار گفت‌وگو و رفع شبهه نوجوانان است
کد خبر: 4124856
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
گزارش ایکنا از فعالیت‌های هیئت فرهنگی علقمه

هیئتی که پای کار گفت‌وگو و رفع شبهه نوجوانان است

هیئت فرهنگی علقمه تلاش می‌کند تا نوجوانان را در فضای بی‌طرفانه که حساسیتی برای کسی ایجاد نکند، گردهم آورد تا پیرامون موضوعات مختلف با یکدیگر مباحثه کنند و پاسخگوی یکدیگر در مسائل گوناگون شوند.

هیئت‌های مذهبیطی ایجاد اغتشاشات اخیر در کشور که با تلاش بدخواهان جمهوری اسلامی رخ داد و آرمان و عقاید جوانان کشور را مورد هدف قرار داد، اعضای هیئت فرهنگی علقمه شهر ری احساس نیاز کردند و پای کار آمدند تا با اجرای سلسله برنامه‌هایی با عنوان «پاتوق ایرانیوم» برای نوجوانان و مباحثه آنان پیرامون مسائل مختلف به روشنگری این قشر با کمک خودشان بپردازند.

طرحی که این روزها آوازه آن در رویداد ایده‌پردازی هیئت نیز پیچیده و از میان ایده‌های وارد شده به این رویداد، به عنوان هشت ایده برتر برگزیده شده است.

روح‌الله میرزایی، طلبه سطح سه حوزه علمیه و از اعضای فعال هیئت فرهنگی علقمه از استان تهران است؛ هیئتی که مصطفی عربی مدیریت آن را بر عهده دارد و حدود ۱۵ سال است که در شهر ری فعالیت دارد.

اعضای هیئت علقمه از سال ۱۴۰۰ طی جلساتی که برگزار می‌کنند، تصمیم می‌گیرند تا روشنگری مردم را در برنامه‌های خود بگنجانند و به مردم بیاموزند که چطور یک کنشگر فعال باشند.

آن‌ها در این راستا از شهریورماه امسال برای اجرای طرح «منبر دو طرفه» برنامه‌ریزی می‌کنند، اما طبق اتفاقاتی که در کشور رخ داد و اغتشاشاتی که ایجاد شد، برنامه خود را تغییر می‌دهند و برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن کار برای نوجوانان را در اولویت امور خود قرار می‌دهند.

این مجموعه تلاش می‌کند تا همه نوجوانان را در فضای بی‌طرفانه که حساسیتی برای کسی ایجاد نکند، گردهم آورد تا پیرامون موضوعات مختلف با یکدیگر مباحثه کنند و پاسخگوی یکدیگر در مسائل گوناگون شوند تا فضای گفت‌وگو پیرامون موضوعات مورد علاقه این قشر ایجاد شود.

این ایده آنان «پاتوق ایرانیوم» نام می‌گیرد که تاکنون 10 جلسه آن در فرهنگسرای ولاء برگزار شده است و این برنامه به صورت ثابت هر پنحشنبه با حضور نوجوانان برگزار می‌شود و نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نوجوان در آن شرکت می‌کنند.

موضوعات جلسات پاتوق ایرانیوم نیز به سلیقه خود نوجوانان انتخاب می‌شود که موافقان و مخالفان حدود دو ساعت با یکدیگر پیرامون موضوع انتخاب شده، گفت‌وگو می‌کنند و به نتیجه می‌رسند و یک هیئت منصفه نیز با حضور خود بچه‌ها در این زمینه تشکیل می‌شود‌.

عوامل هیئت علقمه سعی کرده‌اند که این نوجوانان را به سمت و سویی سوق دهند که برای صحبت‌های خود به مدارک معتبر استناد کنند تا منشا این گفت‌وگو‌ها و اینکه تا چه حدی این منابع معتبر هستند مشخص شود تا نوجوانان این نکته را بیاموزند که هر حرفی را بدون سند و مدرک نپذیرند.

هیئت‌های مذهبی؛ بهترین تشکل مردمی و حلقه میانی بین مردم و حاکمیت

میرزایی، عضو فعال هیئت فرهنگی علقمه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مبنای این کار هیئت، اندیشه است تا نوجوانانی اهل اندیشه، فکر و اهل تحقیق برای جامعه تربیت شوند. موضوعات هر جلسه پاتوق ایرانیوم در انتهای جلسه هفته قبل مشخص می‌شود و تاکنون این نوجوانان پیرامون موضوعاتی همچون رسانه و فلیترینگ، گشت ارشاد، حجاب و آزادی، رفراندوم، فرق بین رهبری و دیکتاتوری و ...با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته‌اند.

وی بیان کرد: مجموعه فرهنگی علقمه سعی دارد در این جلسات برای شخصیت‌بخشی به نوجوانان پذیرایی ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشد که تاکنون تمامی هزینه‌های لازم برای تهیه اقلام پذیرایی این جلسه‌ را اعضای این هیئت از هزینه شخصی خودشان و بدون حمایت هیچ نهادی پرداخت کرده‌اند.

میرزایی ادامه داد: طرح پاتوق ایرانیوم مجموعه فرهنگی علقمه علاوه بر استقبال نوجوانان از آن، در رویداد ایده‌پرداری هیئت نیز خوش درخشیده و توانسته بین هشت ایده برتر این رویداد قرار گیرد.

وی از حمایت‌های صورت گرفته در این رویداد از ایده‌های هیئت‌ها قدردانی و به مسئولان برگزاری این برنامه پیشنهاد کرد تا در برنامه‌های آتی، کمک‌های بلاعوض را افزایش دهند و آن را جایگزین تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان کنند.

میرزایی افزود: اعطای وام با سود چهار درصد اگرچه حمایت خوبی محسوب می‌شود، اما بازپرداخت آن با توجه به اینکه عمده هیئت‌ها منبع درآمدی ندارند، دشوار است، لذا کمک‌های بلاعوض برای هیئت‌ها بیشتر راهگشاست و در تحقق و توسعه ایده‌های آنان نیز بسیار مؤثرتر خواهد بود.

وی بیان کرد: اکنون یکی از نیازمندی‌های هیئت علقمه طراحی دکور برای اجرای ایده پاتوق ایرانیوم و انجام کار رسانه‌ای در این زمینه است که برای انجام آن نیازمند کمک‌های بلاعوض و حمایت نهادهای ذی‌ربط هستند.

هیئت‌های مذهبی؛ بهترین تشکل مردمی و حلقه میانی بین مردم و حاکمیت

میرزایی افزود: اگر این مسائل مالی هیئت حل شود، اعضای مجموعه می‌توانند وقت بیشتری را صرف ایده خود کنند و برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش کنند و همه تمرکز خود را روی محتوای کار و جذابتر کردن هرچه بیشتر این ایده بگذارند.

اهم اقدامات هیئت علقمه

وی تصریح کرد: هیئت فرهنگی علقمه از جمله هیئت‌های فعال و پرکاری است که علاوه بر برگزاری جلسات هفتگی مستمر و برنامه‌های مناسبتی در مکان ثابت هیئت، برای بچه‌ها اردوهای تفریحی و مذهبی نیز برگزار می‌کند و موکب‌داری و برگزاری برنامه‌هایی ویژه شهدای مدافع حرم و برگزاری اردوی زیارتی مشهد برای خانواده‌های این شهدا از برنامه‌های ثابت و هرساله این مجموعه است.

میرزایی اظهار کرد: همچنین، این هیئت سه سال است که برگزارکننده یادواره شهید مصطفی محمدمیرزایی است؛ شهیدی از شهر ری که همزمان با شهادت حاج قاسم در یمن به درجه رفیع شهید نائل شده است و پیکرش نیز همچنان به وطن بازنگشته است. طی سه سالی که از شهادت این شهید والامقام می‌گذرد، یادواره این شهید در سالروز شهادتش ازسوی هیئت علقمه و به صورت مفصل برگزار شده است و در سال جاری نیز این مراسم از سوی همین مجموعه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با سخنرانی شهردار تهران برگزار شد.

وی اظهار کرد: هیئت علقمه در زمینه روضه‌های خانگی نیز بسیار فعال است و در مناسباتی همچون ایام فاطمیه و در ماه محرم و صفر به صورت چرخشی در منازل اعضای هیئت روضه‌های خانگی برپا می‌شود. منابع تمامی فعالیت‌های این هیئت مردمی است و تاکنون جز در موارد محدودی که کمک‌هایی جزئی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به این مجموعه انجام شده، عمده اعتبارات با استفاده از کمک‌های مردمی و با کمک بانیان فراهم شده است. البته اکثریت اعضای دغدغه‌مند این هیئت، ماهانه مبالغی از درآمد خود را برای برگزاری مراسم این هیئت اختصاص می‌دهند تا مراسم هیئت متوقف نشود.

جایگاه هیئت‌ها

میرزایی گفت: هیئت بهترین تشکل مردمی است که می‌تواند حلقه میانی بین مردم و حاکمیت باشد و از هیئت مجموعه‌ای بهتر و منسجم‌تر و کارآمدتر وجود ندارد. هیئت‌ها می‌توانند در همه مسائل حتی در مطالبه‌گری اجتماعی و حل مسائل پیرامون خود ورود کنند و در بسیاری از موارد می‌توانند اثرگذار باشند و این مسئله بارها در حوادث طبیعی همچون کرونا و سیل و زلزله و ... ثابت شده است، لذا هیئت در هر مسئله‌ای از مسائل فرهنگی و اجتماعی تا مسائل اقتصادی و سیاسی به اندازه خودش می‌تواند وارد شود و اقدامات اثرگذاری داشته باشد.

وی افزود: چشم‌انداز مهم و افق پیش‌روی تیم فعال و خوشفکر هیئت علقمه، برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی است که در زمینه پرورش قارچ، ایجاد آشپزخانه و پرورش زالو و داروهای گیاهی در حال تحقیق هستند تا با انتخاب درست یکی از این مشاغل، هم برای جوانان کارآفرینی کنند و هم منبع درآمدی برای هیئت ایجاد کنند.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha