فراوانی تولید موجب کاهش تورم می‌شود
کد خبر: 4129284
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایکنا:

فراوانی تولید موجب کاهش تورم می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نامگذاری سال 1402 از سوی رهبر انقلاب به نام سال «مهار تورم، رشد تولید» گفت: فراوانی تولید منجر به کاهش سطح قیمت‌ها و به طور کلی کاهش تورم خواهد شد.

محمد خوش چهره

محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و با آرزوی موفقیت‌های روزافزون برای ملت ایران، درباره عنوان «مهار تورم، رشد تولید» که از سوی رهبر انقلاب اسلامی برای سال ۱۴۰۲ انتخاب شده، اظهار کرد: حوزه اقتصاد یکی از سه حوزه‌های اصلی تأمین‌کننده منافع ملی است؛ یعنی اولین حوزه مربوط به امنیت ملی است و در آن حفظ سرحدات، حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال مطرح می‌شود. دومین حوزه هم مربوط به آرمان‌ها و ارزش‌های یک نظام سیاسی است و ممکن است در یک کشور اولویت اول باشد و در کشور دیگر اولویت دوم یا سوم و نیز در برخی کشورها به عنوان اصول پایه‌ای قانون اساسی مطرح شود و سومین حوزه هم با حوزه اقتصاد و رفاه ملی ارتباط دارد.

اهمیت تولید ملی

وی با بیان اینکه بهبود سطح زندگی مردم از اصلی‌ترین جنبه‌های حوزه‌های رفاهی تلقی می‌شود، گفت: تولید ملی مهم‌ترین محور در مباحث مرتبط با اقتصاد و رفاه محسوب شده و هویت‌بخش فعالیت‌های اقتصاد به شمار می‌رود. اصطلاحاً تولید ملی را با عنوان واژه‌هایی مانند GNP (درآمد ناخالص ملی) و GDP (تولید ناخالص داخلی) تفسیر می‌کنند و به اختصار از آن به عنوان تولید ملی نام برده می‌شود. 

تولید ملی از حوزه‌های اصلی تأمین‌کننده منافع ملی

استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان کرد: متأسفانه تولید ملی به عنوان یکی از حوزه‌های تأمین‌کننده منافع ملی، خیلی در اولویت اصلی برنامه‌ریزی‌ها قرار ندارد، درصورتی‌که باید همانند افزایش توان دفاعی و بازدارندگی در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه داشت. 

خوش‌چهره با تأکید بر این موضوع که اصلی‌ترین موضوع کشور، جنگ است، یادآور شد: همواره جنگ می‌تواند منافع ملی را تحت تأثیر قرار دهد و امروز هم جنگ اقتصادی تهدیدی برای مصالح و منافع ملی تلقی می‌شود. به لطف خدا توانمندی دفاعی و نظامی کشور قابل قبول و بیش از حد بوده و لذا باید در حوزه اقتصاد ملی هم توانمندی‌هایی را به دست آوریم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: هویت‌بخش اقتصادی ملی، تولید ملی است و در سال‌های گذشته به نحوی در این رابطه بحث شده و همواره هم رفع موانع تولید مورد تأکید قرار دارد و باید دوباره این را مورد تأکید قرار دهیم رشد ملی و رشد کلان اقتصادی در گروی رشد تولید است و این رشد تولید بیشتر ناظر بر رشد تولیدات کشاورزی، صنعتی، معدنی و خدمات مولد است. 

تولید ملی؛ تنها راهکار حل مشکل بیکاری

نماینده مجلس هفتم تأکید کرد: متغیرهای کلانی که برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کلان به دنبال آن هستند و اهداف مهمی مانند اشتغال، کاهش شکاف طبقاتی، ارتقای سطح رفاه و کاهش تورم را مطرح می‌کنند تنها از کانال و مسیر اصلی رشد تولید ملی قابل تحقق هستند و نمی‌توان درباره حل مشکل لشکر بیکاران سخن گفت اما تولید ملی مدنظر قرار نگیرد. هرچقدر ظرفیت‌های تولید بالاتر رود و موانع پیش روی آن برداشته شود به تبع آن اشتغال هم افزایش خواهد یافت.

خوش‌چهره به تأثیر افزایش تولید بر تورم و تثبیت قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: از طریق تولید می‌توان نارسایی‌های قیمتی و تورم مضمن را بهبود بخشید البته یکی دیگر از راه‌های مهار تورم، اصلاح سیاست‌های اقتصادی و بکارگیری سیاست‌های مناسب پولی، ارزی، مالی و تجاری است.

تأثیر فراوانی تولید بر کاهش قیمت‌ها

وی با بیان اینکه هرچقدر نرخ رشد تولید افزایش پیدا کند، سطح درآمد ملی، میزان اشتغالزایی و سطح رفاه ملی افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: از سوی دیگر هرچقدر نرخ تولید ناخالص ملی بالاتر رود، فراوانی تولید و امکان جایگزینی تولید داخلی با تولید خارجی وجود خواهد داشت. 

به گفته این کارشناس اقتصادی، فراوانی تولید منجر به کاهش سطح قیمت‌ها خواهد شد.

گفت‌وگو از مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha