آغاز عملیات معاینات پزشکی حجاج خراسان‌رضوی
کد خبر: 4129986
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

آغاز عملیات معاینات پزشکی حجاج خراسان‌رضوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌رضوی از آغاز عملیات معاینات پزشکی 9000 نفر از زائران بیت‌الله الحرام در استان خبر داد.

معاینات پزشکی حجاجبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن ذاکریان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، امروز، 6 فروردین‌ماه، در حاشیه بازدید از مرکز معاینات پزشکی حجاج در بیمارستان منتصریه مشهد، گفت: امروز در سراسر استان آغاز عملیات معاینات پزشکی حجاج بیت‌الله الحرام خراسان رضوی را داریم.

وی با اشاره به اینکه امسال از خراسان رضوی حدود 9000 زائر به حج اعزام خواهند شد، گفت: با توجه به این حجم از اعزام زائر عملیات فشرده‌ای در معاینات پزشکی را خواهیم داشت.

ذاکریان اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که در این سال‌ها داشتیم، حدود 50درصد حجاج بالای 60 سال هستند که این امر اهمیت معاینات پزشکی را بالاتر می‌برد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تصریح کرد: 45درصد حجاج آقایان و 55درصد حجاج بانوان هستند که معاینات این افراد مفصل است تا بتوانیم مقاومت و توانایی آنان برای انجام اعمال حج را کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه این عملیات طی 10 روز در استان انجام خواهد شد، بیان کرد: 51 پزشک در سطح خراسان رضوی به صورت داوطلبانه با ما همکاری دارند و بیشترین تراکم ما با 5000 زائر مشهد است که در همین مدت کوتاه معاینات آنان انجام می‌شود.

ذاکریان ادامه داد: سال‌های گذشته برنامه اینگونه بود که هر پزشک با یک کاروان هماهنگ بود و معاینات در کاروان انجام می‌شد، اما تدبیر کشوری که امسال صورت گرفته این است که عملیات متمرکز انجام شود، لذا برنامه‌ریزی طوری صورت گرفت که زائران با توجه به اینکه میانگین سنی بالایی دارند در فرآیند معاینات دچار بی‌برنامگی، معطل شدن، نامناسب بودن امکانات و مراجعه به چند پایگاه برای معاینات مختلف را مواجه نشوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهار کرد: تعامل و همکاری خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اتفاق افتاد و مجموعه بیمارستان منتصریه که از نظر تجهیزات امکانات مناسب را دارد و زائر می‌تواند همه معاینات را در این مرکز انجام دهد هماهنگ شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مرکز نیز مرکز عمومی امام خمینی(ره) و مرکز تخصصی بیمارستان جوادالائمه(ع) که برای بیماران قلبی است جهت معاینات پزشکی حجاج در نظر گرفته شده است.

ذاکریان در خصوص موارد منع اعزام حجاج، تصریح کرد: افرادی که در طی سه ماه گذشته عمل جراحی قلب داشتند، سرطان‌های فعال و بیماری‌های روانی از موارد منع اعزام است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خصوص واکسیناسیون حجاج، اضافه کرد: زمان واکسیناسیون هنوز فرا نرسیده اما آنچه در برنامه واکسیناسیون حجاج است واکسن مننژیت و واکسن کرونا هست که البته هنوز دستورالعمل در خصوص اینکه چند نوبت واکسن کرونا باید انجام شود داده نشد.

وی ادامه داد: واکسن‌های مورد تأیید سعودی از بین سبدهای ما واکسن آسترازینکا و سینوفارم بود اما هنوز در سال جدید بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه چه نوع واکسنی باید حجاج استفاده کنند، ابلاغ نشده است.

ذاکریان اظهار کرد: انجام عملیات معاینات پزشکی حجاج براساس نوبت‌دهی که توسط کاروان‌ها انجام شده است، از امروز در سراسر استان آغاز و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و امیدواریم سفری در سلامت کامل برای زائرانی که در این سال‌ها چشم انتظار بودند، رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha