۱۳بدرِ رمضانی
کد خبر: 4130930
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

۱۳بدرِ رمضانی

امسال بهار رنگ و بوی دیگری دارد و به گونه‌ای عجیب با معنویت پیونده خورده است، بهاری که سیزدهش با روزه‌داری و سفره‌های افطاری در طبیعت به سر می‌شود.

13 بدر، تبریزبهار ۱۴۰۲ لطف دیگری داشت و ایرانیان مسلمان در نوروز باستانی خود به میهمانی خدا مشرف شده و دید و بازدیدهایشان را با روزه‌داری و غالباً با افطاری و شب‌نشینی در کنار بزرگترها گذراندند و ۱۳ بدر (روز طبیعت) را نیز وعده‌ کرده‌اند تا در کنار اقوام و بزرگترها برای افطاری به دامان طبیعت رهسپار شوند.

مردم کهن‌شهر تبریز این تلاقی زیبای معنویت و سنت را به فال نیک گرفته و نه تنها به حفظ حرمت رمضان و عمل به فریضه روزه‌داری اهتمام دارند، بلکه با حفظ حرمت رمضان کریم، سنت‌های اصیل باستانی خود را نیز گرامی‌می‌دارند تا رحمت و برکت الهی سرریز سفره‌هایشان شده و سالی بابرکت را آغاز کنند.

مطابق هر سال، پارک جنگلی ائل گلی تبریز و سایر اماکن گردشگری میزبان مردم متدین تبریز در روز طبیعت است، اما امسال قدری متفاوت‌تر؛ چراکه امسال سفره‌های افطاری در جای جای طبیعت زیبای این سرزمین گشوده می‌شود تا رایحه خوش رمضان بر روح و جانمان بپیچد، همانگونه که بزرگترها در سال ۱۳۷۰ شاهد آن بودند.

بزرگترها خوب به خاطر دارند، حدود ۳۰ سال قبل و در دهه ۷۰ هم مردم مسلمان ایران "بهار در بهار" سال نوی‌شان را گرامی‌داشته و در تلاقی مبارک رمضان و نوروز، به استقبال روز طبیعت رفتند و آنچه را قرار بود در ظهر روز طبیعت در کنار اقوام میل کنند، میان سفره‌های معنوی افطاری قرار داده و در کنار اقوام و آشنایان و در طبیعت دلکش که نمود زیبای خلقت خداوند است، افطار کردند.

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در این رابطه به ایکنا گفت: در سال ۷۰ نیز شاهد این تلاقی زیبا و معنوی بودیم و مردم متدین استان در کنار رعایت سنت‌های اصیل آبا و اجدادی، عامل به فرایض دینی نیز بودند و دید و بازدیدهای نوروز و سنت‌های اصیل باستانی را به زمان افطار و یا بعد از افطار موکول کردند.

وی، تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت را توفیق بزرگی برای مسلمانان عنوان کرد و گفت: الحمدالله مردم مومن و روزه دار کشورمان و به ویژه مردم متدین استان عامل به فرایض دینی بوده و در عین این‌که سنت‌های نوروز، میهمان‌نوازی و رسوم‌ را مورد توجه قرار می‌دهند، حرمت رمضان را نیز حفظ کرده و عامل به روزه ماه رمضان هستند.

اسکندری، در ادامه بر فضیلت تلفیق آیین‌های نوروزی با آیین معنوی افطاری تاکید کرد و افزود: توام شدن سنت‌های نوروز با آیین معنوی افطاری نیز لطف این روزها را صدچندان می‌کند، چراکه توصیه بسیاری از سوی معصومین(ع) در رابطه با افطاری دادن به روزه‌داران و مسلمانان مطرح شده است.

۲۸۵ پارک و بوستان محله‌ای میزبان شهروندان تبریزی در روز طبیعت

سیامک آسیایی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در جمع خبرنگاران از آمادگی و اتخاذ تمهیدات لازم برای برپایی روز طبیعت در ۲۸۵ پارک و بوستان محله‌ای در سطح شهر خبر داد و گفت: با توجه به فرا رسیدن سیزدهم فروردین، روز طبیعت، تمامی پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر تبریز برای برپایی شایسته این مناسبت و حضور شهروندان آماده خواهد بود.

وی تاکید کرد: از تمامی شهروندان عزیز خواهشمندیم در راستای حفظ حرمت ماه مبارک رمضان اهتمام ورزیده و از تظاهر به روزه خواری پرهیز کنند.

وی، همچنین از توزیع کیسه‌های پلاستیکی جهت جمع آوری زباله در سطح پارک‌ها و بوستان‌ها خبر داد و گفت: امیدوارم شهروندان گرامی در روز طبیعت با خودداری از رها کردن هر گونه زباله در سطح بوستان‌ها، یاری‌گر شهرداری تبریز بوده و با پرهیز از روشن کردن آتش، خودداری از شکستن شاخ و برگ درختان، چیدن گل‌ها و... در صیانت از فضای سبز و اموال عمومی کوشا باشند.

انتهای پیام
captcha