افزایش ۱۰ برابری ظرفیت مرز تمرچین برای میزبانی از زائران اربعین
کد خبر: 4134389
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت مرز تمرچین برای میزبانی از زائران اربعین

استاندار آذربایجان غربی گفت: در اربعین امسال اتفاقات خوبی خواهد افتاد چرا که ظرفیت موجود از سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر می‌شود تا میزبان زائران بیشتری از مسیر مرز تمرچین باشیم.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، ۲۶ فروردین در دیدار با مدیران هیئت‌های مذهبی استان اظهار کرد: یکی از علل مهم موفقیت و تاثیرگذاری هیئت مذهبی مستقل بودن و وابسته نبودن به دولت‌ها است، فعالیت و ظرفیت هیئت‌های مذهبی مربوط به مقطع خاصی از دوران نیست بلکه در تاریخ تشیع اثر گذاری بالایی داشته است.

وی افزود: هیئت مذهبی در حاکمیت‌های مختلف کارکردهای اعتلابخشی داشته که توسعه فرهنگ عاشورایی از جمله اصلی‌ترین کارکردهای آن‌ها است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: کارکردهای فرعی این هیئت نیز در جامعه در حوزه فرهنگی، هنری و سیاسی به عینه دیده می‌شود.

معتمدیان، علت اصلی موفقیت و تأثیرگذاری هیئت‌ها را در وابسته نبودن به دولت‌ها دانست و اضافه کرد: مردمی بودن هیئت مذهبی در طول تاریخ باعث شده تا تبدیل به یکی از کانون‌ها و ارکان اصلی جامعه اسلامی شود. تمام تلاش هیئتی‌ها باید بر این باشد تا مردمی بودن آن‌ها حفظ شود.

معتمدیان با تأکید بر لزوم توجه به حوزه فرهنگ استان، گفت: هیئت‌های مذهبی استان در راستای تعالی بخشی به فرهنگ اسلامی زمینه‌ساز قدرتمندی هستند لذا با استفاده از ظرفیت‌های متعدد استان امیدواریم شاهد اتفاقات فرهنگی خوبی باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با گلایه از کمبود زیر ساخت‌های استانی در جهات مختلف استان، تأکید کرد: در اکثر محورهای فرهنگی به‌ویژه در بخش ابنیه و ساختمانی عقب افتادگی‌هایی در استان است که متأسفانه در ساخت اماکن اداری نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

معتمدیان با اشاره به عقب‌ماندگی استان در فضای آموزشی، یادآور شد: متأسفانه استان آذربایجان غربی از جمله آخر جدول‌های این شاخص است که در تلاش برای پیشرفت به رغم محدودیت‌ها هستیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های مردمی در زلزله اخیر شهرستان خوی و فیرورق، گفت: در ایام زلزله بیشترین کمک‌رسانی توسط مردم بود که با پخت روزانه ۲۰ هزار پرس غذا به مردم منطقه خدمات‌رسانی شد که همه این اتفاقات با مدیریت خوب هیئت‌های مذهبی و نهادهای مردمی رقم خورد.

معتمدیان با اشاره به تلاش هیئت‌های مذهبی در زمان اوج بیماری کرونا، ادامه داد: در زمان بیماری کرونا نیز هیئت‌های مذهبی نقش اثرگذاری داشتند و با کمک‌های به موقع ثابت کردند که در هر برهه‌ای در کنار مردم حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به حضور هیئت‌های مذهبی در حماسه اربعین حسینی، یادآور شد: سال گذشته با شروع به کار مرز تمرچین رویداد جدیدی در استان رقم خورد که می‌توان از آن به عنوان حماسه یاد کرد.

استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر قدرت نرم هیئت‌های مذهبی، اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی در محوریت اربعین حسینی دارای پتانسیل بالایی هستند، چون در قالب حرکت فرهنگی ـ مذهبی رهرو مسیر امام حسین(ع) و خادم زوار آن امام همام هستند.

معتمدیان ادامه داد: در اربعین امسال اتفاقات خوبی خواهد افتاد چرا که ظرفیت موجود از سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر می‌شود تا میزبان زائران بیشتری از مسیر مرز تمرچین باشیم.

انتهای پیام
captcha