مؤمن هر جایی سفره دلش را باز نمی‌کند
کد خبر: 4136425
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
حجت‌الاسلام‌ حسینی قمی:

مؤمن هر جایی سفره دلش را باز نمی‌کند

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه مؤمن در هرجایی سفره دلش را باز نمی‌کند، گفت: بیان سختی‌های زندگی و باز کردن سفره دل، اگر نزد دوست باشد او را غصه‌دار و اگر نزد دشمن باشد، دشمنان را خوشحال می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامت، چهارم اردیبهشت‌ماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با اشاره به حکمت ۳۳ نهج‌البلاغه اظهار کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در حکمت ۳۳ نهج‌البلاغه، ۱۷ ویژگی مؤمن را بیان می‌فرمایند که نخستین و مهم‌ترین آن «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ»، شادی در چهره و غم و غصه در سینه است.

وی با اشاره به اینکه مؤمن در هر جایی سفره دلش را باز نمی‌کند، ادامه داد: بیان سختی‌های زندگی و باز کردن سفره دل، اگر نزد دوست باشد او را غصه‌دار و اگر نزد دشمن باشد، دشمنان را خوشحال می‌کند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه دنیا دار ابتلا و امتحان و زندگی همواره همراه سختی و گرفتاری بنا شده است، افزود: همواره باید در برخورد با دیگران شاد باشیم؛ اخلاق مهم‌ترین رمز موفقیت رسول‌الله(ص) بود و حضرت در حدیثی می‌فرمایند که برای تکمیل مکارم اخلاق به رسالت مبعوث شده‌اند.

حسینی قمی با اشاره به اینکه شرح صدر و حوصله مؤمن باید زیاد باشد، تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) شرح صدر و حوصله فراوانی داشتند؛ قرآن کریم در آیه ۷۴ سوره هود به گستره شرح صدر ایشان اشاره می‌کند، به‌نحوی‌ که حضرت در مقابل عذاب قوم لوط به مجادله با فرشتگان برخاسته با این تصور که عذاب قطعی نیست، طلب فرصت و مغفرت می‌کردند، آیه بعد نیز بر حلم و بردباری حضرت ابراهیم(ع) تأکید می‌کند.

وی طلب شرح صدر در دعوت و برخورد با دیگران را از دعاهای انبیای الهی توصیف کرد و یادآور شد: خداوند متعال ویژگی‌هایی که پیامبران دیگر مطالبه می‌کردند را بدون تقاضا به خاتم‌الانبیا محمد مصطفی(ص) اعطا کردند؛ حضرت موسی(ع) در دعایشان می‌فرمودند: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» در حالی‌ که قرآن کریم در آیات متعدد به‌ویژه آیه نخست سوره مبارکه شرح، بر اعطای شرح صدر به حضرت محمد(ص) اشاره می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه انبیای الهی با دشمنان خود حوصله و شرح صدر داشتند، اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد حتی در مقابل فرزندان‌شان شرح صدر به خرج نمی‌دهند؛ شرح صدر پیامبر اعظم(ص) به‌اندازه‌ای زیاد بود که قرآن کریم در فرازهایی از آیه هشتم سوره فاطر می‌فرمایند: «فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ»، مبادا جانت به خاطر شدت تأسف بر آنان از دست برود.

وی با اشاره به اینکه مؤمن متواضع‌تر از دیگران بوده و همواره خود را کوچک می‌پندارد، یادآور شد: انتخاب انبیا برای رسالت بی‌جهت نیست و کسانی می‌توانند به رسالت برسند که اهل خضوع، خشوع و تواضع باشند. جود و بخشش، تواضع، اخلاق‌مداری و شرح صدر از ملاک‌های آراستگی به رسالت الهی است.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود به هشتم شوال، سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع(ع) اشاره کرد و گفت: این جنایت و ظلم بزرگی به تمام مسلمانان شد و هیچ‌گاه فراموش‌شدنی نیست.

انتهای پیام
captcha