ضرورت برنامه‌ریزی و تفقه بیشتر طلاب غیر ایرانی در فقه شیعی
کد خبر: 4138431
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
استاد درس خارج حوزه‌ علمیه مشهد بیان کرد:

ضرورت برنامه‌ریزی و تفقه بیشتر طلاب غیر ایرانی در فقه شیعی

استاد درس خارج حوزه‌ علمیه خراسان با بیان اینکه طلاب جامعةالمصطفی پیش از تبلیغ دین درباره فقه شیعی برنامه‌ریزی و مطالعات و تفقه بیشتری در دین داشته باشند، گفت: در واقع تقویت بنیه علمی و فقاهتی طلاب غیرایرانی متضمن آینده دینی و معنوی بهتری برای بشریت است.

آیت‌الله رجبعلی رضازاده استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌علمیه خراسان

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله رجبعلی رضازاده، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌علمیه خراسان، شامگاه 13 اردیبهشت‌ماه در رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت، اظهار کرد: در روایات آمده است که خداوند رحمت کند کسانی را که به فکر احیای تشیع باشند.

وی افزود: در آیه شریفه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه آمده است که «وَمَا کَانَ ٱلمُؤمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّة فَلَولَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرقَة مِّنهُم طَائِفَة لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی ٱلدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَومَهُم إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یَحذَرُونَ»؛ و شایسته نیست مؤمنان همگى به سوى میدان جهاد کوچ کنند، چرا از هر گروهى از آنان، طایفه‌اى کوچ نمى‌کند تا طایفه‌اى در مدینه بماند که در دین و معارف و احکام اسلام آگاهى یابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آن‌ها را بیم دهند؟ شاید از مخالفت فرمان پروردگار بترسند و خوددارى کنند. در واقع، منظور این است فقیه به کسی گفته می‌شود که تسلط بسیاری به دستورات اسلام دارد.

استاد برجسته حوزه‌ علمیه خراسان ادامه داد: در واقع وقتی به بیان احکام اسلام می‌پردازیم که اطلاعات وسیعی از احکام اسلام داشته و فقیه در احکام باشیم، به گونه‌ای که حتی در روایات نیز آمده است تا وقتی فقیه نشدیم، دست به تبلیغ اسلام نزنیم و زمانی به تبلیغ اسلام بپردازیم که فقیه شویم و ریزه‌کاری‌های اسلام را به درستی بدانیم.

وی بیان کرد: لازم است طلاب و فضلای جامعةالمصطفی پیش از تبلیغ دین درباره فقه شیعی برنامه‌ریزی و مطالعات و تفقه بیشتری در دین داشته باشند و همچنین بنیه علمی خود را بیش از پیش تقویت کنند.

آیت‌الله رضازاده اظهار کرد: در واقع تقویت بنیه علمی و فقاهتی طلاب غیرایرانی متضمن آینده دینی و معنوی بهتری برای بشریت است، چرا که معتقدیم دستورات اسلام بدون حکمت نیست و تمامی این حکمت‌ها نیز برای اینکه مبلغان بخواهند کار خود را انجام دهند، کفایت می‌کند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس کنگره بین‌المللی فقه و تربیت گزارشی از فعالیت‌های نمایندگی المصطفی و برنامه‌های کنگره ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha