استقرار بیش از 800 هیئت مذهبی در بقاع متبرکه
کد خبر: 4147850
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
حجت‌الاسلام نوروزپور بیان کرد:

استقرار بیش از 800 هیئت مذهبی در بقاع متبرکه

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از استقرار بیش از 800 هیئت مذهبی در امامزادگان و اماکن متبرکه کشور خبر داد.

محمد نوروزپورحجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های این نهاد در رابطه با زیرساخت طرح‌های مختلف بقاع متبرکه کشور اظهار کرد: پیگیری راه‌اندازی مراکر افق در بقاع متبرکه یکی از فعالیت‌های ما در این ایام است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراکز افق در بیش از 1200 بقعه متبرکه کشور راه‌اندازی شده و به خدمت‌رسانی به زوار و علاقه‌مندان می‌پردازد. 

نوروزپور تصریح کرد: در مراکز افق بقاع متبرکه برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و اجتماعی اجرا می‌شود. در حال حاضر در نزدیک به 500 بقعه کشور کارگاه‌های شمیم راه‌اندازی شده و فعال است. در این کارگاه‌ها مهارت‌های لازم برای مشاغل مختلف به هنرجویان و علاقه‌مندان ارائه می‌شود. برخی افراد شامل زنان سرپرست خانوار یا زنان بدسرپرست، افراد کم‌بضاعت و ... که کمک‌های خیریه‌ای از اوقاف دریافت می‌کردند، با امامزاده و مراکز خیریه و افق در امامزاده مرتبط بودند و همین امر باعث شد تا سازمان اوقاف و امور خیریه برای توانمندسازی این افراد تصمصم‌گیری کند تا توانمند شده و صاحب شغل شوند. 

وی بیان کرد: این مسئله باعث می‌شود تا به جای اینکه این افراد از سازمان اوقاف و امور خیریه کمک‌های خیرانه دریافت کنند، خود توانمند شده و در مسیر به دست آوردن درآمد پایدار گام بردارند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف ادامه داد: برخی بانوان در حال حاضر مشغول فراگیری قالیبافی بوده و سپس، با راه‌اندازی دارهای قالی نسبت به کسب درآمد برای خود و خانواده اقدام می‌کنند. آموزش خیاطی، گوهرتراشی و ... نیز از دیگر برنامه‌های این کارگاه‌ها است که باعث می‌شود تا افراد توانمند شده و برای خود شغلی دست و پا کنند.  

نوروزپور بیان کرد: بنا بر این داریم تا با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه و تأثیرگذار در این حوزه، این کارگاه‌های مهارتی را در تعداد بیشتری از بقاع متبرکه کشور راه‌اندازی کنیم. امروز نزدیک به 660 بقعه متبرکه کشور با کمک خیران و مؤمنان و متدینان و نیز درآمدهای جاری بقاع به حوزه عمران و آبادی ورود کرده‌اند که مشغول احداث درمان‌گاه‌ها، زائرسراها، شبستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، آئینه‌کاری، نمای گنبد و گلدسته و ... هستند. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف بیان کرد: باید زمینه‌های لازم را برای حضور همه‌جانبه مردم در بقاع متبرکه فراهم کنیم. همچنین، هیئت‌های مذهبی نیز استقبال خیلی خوبی از انجام برنامه‌های مذهبی در بقاع متبرکه دارند که ما نیز این ظرفیت را ایجاد کردیم تا هیئت‌ها بتوانند از صحن‌های بقاع متبرکه برای انجام برنامه‌های مذهبی بهره‌برداری کنند. 

نوروزپور تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های مذهبی، مردم بیشتری در بقاع متبرکه حضور پیدا می‌کنند و به همین دلیل استقرار هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه منجر به حضور حداکثری مردم در اماکن مذهبی خواهد شد. هیئت‌های مذهبی نیز طی دو سال گذشته استقبال فراوانی از این قضیه داشته‌اند و تاکنون حدود 800 هیئت شاخص مذهبی در کشور در بقاع متبرکه مستقر شده‌اند و سازمان اوقاف نیز زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها را در اماکن متبرکه آماده کرده است. 

وی اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی مستقر در بقاع متبرکه نیز هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستند تا جشن‌های دهه ولایت و عید سعید غدیرخم را درجوار بقاع متبرکه برگزار کنند. همچنین، هیئت‌های مذهبی برنامه‌ریزی لازم برای اجرای برنامه‌های مذهبی ایام ماه‌های محرم و صفر را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام
captcha