از مهریه خاص زوج قرآنی تا ثبت زیباترین خاطره زندگی
کد خبر: 4148963
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

از مهریه خاص زوج قرآنی تا ثبت زیباترین خاطره زندگی

به مناسبت فرارسیدن اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، ایکنا با معصومه نادی و ابوذر کرمی، زوج قرآنی گفت‌و‌گویی داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ابوذر کرمی و معصومه نادی حافظان قرآن

ازدواج موفق و انتخاب همسر مناسب و هم‌کفو هنر است و داشتن زندگی سعادتمندانه هنری والاتر. نبی مکرم اسلام(ص) جوانان را به ازدواج به‌هنگام توصیه فرمودند و ادای نیمی از دین را در این سنت حسنه بیان فرمودند. انتخاب صحیح همسر حس بهتر زیستن را به انسان می‌بخشد به شرط آنکه دختران و پسران جوان با آگاهی و علم شریک زندگی خود را انتخاب کنند. بدون تردید همه با تفاوت شرایط ازدواج امروز با نسل‌های گذشته آشنا هستند، اما همدلی، وفاق، گذشت، صبر و اخلاق نیکو ازجمله شاخصه‌هایی است که بوی کهنگی نخواهد گرفت و در تمام برهه‌های زمانی طراوت خود را از دست نخواهد داد، اما افزایش دانش‌های زیستی و کسب مهارت‌های سبک زندگی باعث شده تا زندگی هنرمندانه‌تر از قبل پیش رود.

ایکنای استان مرکزی، به مناسبت فرارسیدن اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) با معصومه نادی، حافظ کل و مربی قرآن و ابوذر کرمی، حافظ کل و دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان و چندین رتبه مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت‌و‌گویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

معصومه نادی، حافظ و مربی قرآن، در ابتدای صحبت‌ها عمر زندگی مشترک خود با آقای کرمی را 7 سال عنوان کرد و افزود: سال 95 در مسابقه‌ای شرکت کرده و با خانم فاطمه کرمی، حافظ کل و خواهر آقای کرمی آشنا شدم که ایشان مرا به خانواده معرفی کرد و زمینه ازدواج ما فراهم کرد.

از خانم نادی در مورد ملاک‌های ازدواجش پرسیدم که این‌گونه پاسخ داد: همه دختران با سلایق و نظرات مختلف همسر آینده خود را انتخاب می‌کنند که من نیز همچون سایر دختران جوان دارای معیارهایی بودم که از همه آنان مهم‌تر تقوا، اخلاق نیکو و ایمان به خداوند متعال بود. خوشبختانه همسرم به رعایت اصول و مبانی اعتقادی همچون لقمه حلال و رعایت حق‌الناس بسیار حساس است و این امر برای بنده بسیار خوشایند است.

معصومه نادی

تأثیر قرآن در زندگی مشترک

از او در مورد تأثیر قرآن بر فراز‌ و‌ فرودهای زندگی سؤال کردم که در جواب گفت: در زندگی تمام زوجین فراز و فرودهایی وجود دارد و زندگی ما نیز از این مسئله مستثنی نیست، اما اگر نور قرآن در زندگی جاری و ساری باشد تمام مشکلات را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث می‌شود تا تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم. زندگی مشترک ما بر پایه صداقت گذاشته شد و از همان ابتدا تاکنون هیچ امری بر ما پوشیده و پنهان نبوده است. همین صداقت و یکدل بودن باعث شد تا مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و با عنایت خدا، حمایت خانواده‌ها و پناه بردن به قرآن مشکل خاصی در زندگی وجود نداشته باشد، اگر مشکلی هم باشد با هم‌فکری برطرف می‌شود. اعتماد در زندگی جوانان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید به آن توجه شود. اگر زوجین به یکدیگر اعتماد کافی نداشته باشند، شاید همان عامل باعث بروز برخی مشکلات شود.

خانم نادی در مورد مهریه نیز گفت: شاید مهریه برای برخی از دختران بسیار مهم باشد، اما برای من اهمیت چندانی نداشت و مطابق با سبک زندگی ائمه مهریه سنگین قرار ندادیم. طبق آداب و رسوم همیشگی بزرگترها مهریه‌ای مشخص کردند، اما روز عقد آقای کرمی پیشنهاد داد که آموزش مرا تا حفظ کل قرآن برعهده بگیرد که این سخن از سوی همسرم خیلی شیرین و دل‌چسب بود.

نادی به زوجین جوان صداقت در رفتار و کلام را توصیه کرد و افزود: دروغ یکی از عوامل ایجادکننده تنش است که زوجین باید از آن پرهیز کنند. سختگیری‌های بی‌مورد از دیگر عواملی است که زوجین باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند.

این حافظ کل به سفرهای متعدد خانوادگی به کربلا و مشهد و احساس خوب خاطرات این سفرها اشاره کرد و ادامه داد: آقای کرمی تمایل بیشتری دارد که مسافرت‌ها به صورت خانوادگی باشد. شاید یکی از بهترین سفرهای ما سفر به زیباکنار و مسابقات قرآن اوقاف در این شهرستان بود. این سفر قرآنی حکم ماه عسل را برای ما داشت و بسیار لذت بردم.

دینداری ملاک ازدواجم بود

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن و دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، نیز با اشاره به اینکه ملاک برای انتخاب همسر متعدد است و افراد با ذائقه‌های مختلف دارای ملاک‌های گوناگون هستند، اضافه کرد: دینداری، تقوا، ایمان و خداترس بودن از جمله شاخصه‌های رفتاری است که علاقه‌مند بودم همسرم به آنان آراسته باشد. سازگاری و برخورد مناسب در ناملایمات زندگی از دیگر مواردی است که مدنظر بود و با یاری خدا انتخابی شایسته داشتم.

کرمی به فراز و فرودهای متعدد در زندگی اشاره کرد و ادامه داد: انسان در پیچ‌های زندگی ساخته می‌شود و قطعاً مشکلات در عرصه‌های مختلف برای همه ما در زندگی وجود دارد. به نظر من اگر مبانی اعتقادی در روح و روان انسان ریشه دوانده و قوام داشته باشد راحت‌تر می‌توان ناملایمات را پشت سر گذاشت.

ابوذر کرمی

وی در تکمیل سخنان خود گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه مشکلات مالی برای اکثر مردم وجود دارد، اگر اعتقاد به یاری و حمایت خداوند نباشد قدرت تاب‌آوری انسان کاهش پیدا می‌کند. من نیز همچون سایر جوانان در ابتدای زندگی با مشکلات مالی متعدد مواجه شدم. سالی که ازدواج کردم شغل مناسبی نداشتم و به تازگی تحصیل در حوزه علمیه را آغاز کرده بودم و تمام دارایی خود را صرف مراسم ازدواج کردم و تقریباً با دست خالی زندگی را از صفر شروع کردم.  

این حافظ کل افزود: پس از ازدواج در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و با یاری و عنایت خدا پذیرفته شدم. از آن زمان با قناعت، صرفه‌جویی، گذشت و صبر با همدلی و همراهی همسرم مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذارده و امروز مشکلات به مراتب کمتر از سال‌های اولیه زندگی است. خدا را شاکرم با اندک حقوق دریافتی برکت‌های بسیار در زندگی شاهدم.

تأثیر خداباوری در حل مشکلات

کرمی پناه بردن به قرآن را یکی از دلایل بروز و ظهور آرامش در زندگی دانست و به جوانان، گفت: خداباوری کمک می‌کند تا مشکلات راحت‌تر حل شود. حضور خداوند، قرآن و ائمه(ع) در زندگی باعث می‌شود انسان به آرامش رسیده و در مقابل مشکلات تسلیم نشود. باور و ایمان به خدا رمز موفقیت و گذر از پیچ و تاب زندگی است. اعتماد برخی از جوانان امروز به خدا قدری ضعیف است و تقویت این باور بسیار ضروری است. اعتماد به خدا زمینه تلاش بیشتر را فراهم می‌کند. تفکرات اشتباه که امروز در ذهن جوانان رخنه کرده است را باید از اذهان پاک کرد.

وی موفقیت‌های کسب شده در حوزه علمیه و کسب مدرک درجه 2 حفظ را مرهون برنامه و برکت زندگی متأهلی دانست و ادامه داد: افراد متأهل برنامه‌ریزی بیشتری برای وقت خود دارند و برای لحظه به لحظه برنامه دارند. البته این بدان معنا نیست که افراد مجرد برنامه ندارند، اما افراد متأهل به دلیل مشغله‌های زندگی شاید با برنامه‌تر پیش می‌روند تا از امور زندگی عقب نمانند.

این حافظ کل تولد فرزندش را یکی از زیباترین خاطرات زندگی مشترک دانست و ادامه داد: ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را جوانان الگو و مبنای زندگی خود قرار دهند و سعی کنند با درک متقابل مشکلات را برطرف کنند. جوانان برای موفقیت الگویی همچون ائمه انتخاب کنند و اگر بخواهند مانند مدل‌های امروزی پیش روند زندگی بسیار سخت خواهد شد. قرار بر این نیست زوجین در ابتدای زندگی امکانات کامل داشته باشند، بهتر است خانواده‌ها و جوانان برای شروع زندگی دست از سخت‌گیری برداشته، توقعات خود را تا حد امکان کاهش داده و خود را برای سفری پر از حادثه و اتفاقات تلخ و شیرین آماده کنند.

انتهای پیام
captcha