ازدواج آسمانی + فیلم
کد خبر: 4149141
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

ازدواج آسمانی + فیلم

بنابر روایات تاریخی، امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اول ماه ذی‌الحجه با یک‌دیگر ازدواج کردند و این ازدواج آسمانی یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ اسلام بوده و می‌توان از آن به نوعی پیوند مقدس نبوت و ولایت یاد کرد.

ازدواج آسمانی + فیلمبه گزارش ایکنا از اردبیل، بر اساس منابع حدیثی، پیش از امام علی(ع)، افراد دیگری از حضرت فاطمه(س) خواستگاری کرده بودند، اما پیامبر اسلام(ص) در پاسخ آنان می‌گفت که ازدواج فاطمه به دست خدا است. خطبه عقد امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) را پیامبر اسلام (ص) خواند. بنابر نظر مشهور، مهریه حضرت زهرا(س)، ۵۰۰ درهم (معادل ۱۵۰۰ گرم نقره خالص) ذکر شده که این مبلغ مَهر السُّنة خوانده می‌شود. بر اساس روایات، امام علی(ع) زره خود را فروخت و پیامبر اسلام(ص) با پول آن جهیزیه حضرت فاطمه (س) را تهیه کرد. هم‌چنین در شب ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، مردم مدینه اطعام شدند.

بنابر گزارش‌های تاریخی و روایی، ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در سال دوم یا سوم قمری رخ داده است، اما درباره روز و ماه آن اختلاف‌نظر وجو دارد. بنابر آن‌چه که در مناقب آل ابی‌طالب(نوشته شده در قرن ششم قمری) آمده، عقد حضرت فاطمه(س) در اول ماه ذی‌الحجه و ازدواج او در ششم ذی‌الحجه در سال دوم قمری بوده است. در تقویم جمهوری اسلامی ایران اول ذی‌الحجه به‌مناسبت سال‌روز ازدوج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، روز ازدواج نام‌گذاری شده است.

به مناسبت این روز مبارک، مدیحه‌سرایی حاج میثم مطیع در کلیپ زیر تقدیم مخاطبان عزیز ایکنا می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha