ازدواج موفق، امن‌ترین نقطه زندگی افراد است
کد خبر: 4149164
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

ازدواج موفق، امن‌ترین نقطه زندگی افراد است

رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیت استانداری همدان گفت: در ازدواج موفق، زوجین با ورود به مدار رشد و تعالی، در محیط خانواده و اجتماع، انسان‌هایی والا و تکامل یافته خواهند شد، همچنین ازدواج موفق باعث می‌شود تا زوجین، احساس کنند که در امن‌ترین نقطه زندگی ایستاده‌اند.

مشاور و پژوهشگر خانواده و رئیس شورای اندیش ورز خانواده و جمعیت استاندار همدانحجت‌الاسلام والمسلمین میلاد‌ صالحی، مشاور و پژوهشگر خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از همدان ضمن تبریک هفته ازدواج اظهار کرد: اگر بخواهیم ازدواج سالم و موفق را تعریف کنیم، باید به‌جای تعریف واژگانی، آثار، شاخص‌ها و دستاوردهای آن را ارزیابی کنیم که اگر نتیجه حاصل شده مطلوب بود، می‌توان ازدواج را سالم و موفق نامید.

وی افزود: در ازدواج موفق، زوجین با ورود به مدار رشد و تعالی، در محیط خانواده و اجتماع، انسان‌هایی والا و تکامل‌یافته خواهند شد، همچنین ازدواج موفق باعث می‌شود تا زوجین، احساس کنند که در امن‌ترین نقطه زندگی ایستاده‌اند.

این مشاور و پژوهشگر خانواده تصریح کرد: در این ازدواج، طرفین از لحاظ جسمی و روحی در آرامش هستند و درباره موضوعات گوناگون با یکدیگر به گفت‌وگوی دوسویه می‌پردازند و از یکدیگر مشورت می‌گیرند؛ همچنین نقص‌های یکدیگر را پوشش می‌دهند و همدیگر را در کامل کردن خود، کمک می‌کنند.

معیارهای یک ازدواج سالم

رئیس شورای اندیش‌ورز خانواده و جمعیت استانداری‌ همدان به معیارهای ازدواج از نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: براساس آموزه‌های دینی و مبانی روانشناسی، ملاک انتخاب درست و داشتن ازدواج موفق، توجه به تناسب و کفوّیت طرفین از لحاظ عقیده، فرهنگ، اقتصاد، تحصیل، سلامت روحی و روانی، داشتن هدف و معیار درست، درک متقابل و شناخت تفاوت‌ها و احترام به آن‌ها، شکیبایی و صبر در زندگی، وفاداری و مسئولیت‌پذیری نسبت به یکدیگر و نداشتن وابستگی بیش از حد به والدین است که شاخصه‌های قابل توجه پیش از ازدواج است.

موانع ازدواج

رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیت استانداری‌ همدان همچنین به موانع ازدواج اشاره و تصریح کرد: برای پیشبرد یک هدف، طبیعتاً موانعی نیز وجود خواهند داشت اما تفکیک موانع و تشریح آن، می‌تواند در حل مسائل راهگشا باشد.

 وی یادآور شد: موانع ازدواج را می‌توان به سه دسته تربیتی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم‌بندی کرد و موانع تربیتی، همان مواردی است که طی فرایند آموزش تا شکل‌گیری شخصیت‌های تصمیم‌ساز در زندگی جوان موثر بوده است؛ از جمله نوع نگاه خانواده‌ها به ازدواج، آموزش پذیرش مسئولیت و ایفای نقش تعاملی، قدرت حل مسئله و انتخاب صحیح در مسیر زندگی، مواردی است که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

رئیس شورای اندیش‌ورز خانواده و جمعیت استانداری‌ همدان بیان کرد: عدم آمادگی برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های زندگی متاهلی بواسطه تامین امکانات و انجام امور فرزندان توسط والدین به وجود می‌آید.

صالحی اضافه کرد: فردی که تا به امروز تنها به‌عنوان فرزند خانواده زندگی کرده، حال باید مسئولیت یک زندگی را به دوش بگیرد. بسیاری از دختران و پسران جوان، از پذیرفتن این مسئولیت‌ها واهمه دارند، این موضوع بیشتر درباره آقایان صدق می‌کند چون اغلب، مسئولیت‌های بیشتری را به دوش می‌کشند، برای غلبه بر این مانع هم توصیه می‌شود که از ابتدای رابطه، مسئولیت‌ها بین زوجین تقسیم شود و ابتکار عمل داشته باشند.

دلیل درون خانوادگی ازدواج دیر هنگام چیست

 صالحی با اشاره به اینکه دو باور غلط در ذهن خانواده‌ها می‌تواند باعث ازدواج دیر هنگام فرزاندانشان شود، افزود: یکی اینکه والدین معتقد هستند که فرزندشان هنوز بچه است و به تناسب ادامه فرایند تحصیلی، ازدواج برایش زود است، و در این صورت معمولاً فرزندان به ارتباط‌های پنهانی روی می‌آورند که آسیب‌های زیادی را وارد می‌کند یا نیاز خود را سرکوب می‌کنند که باعث به وجود آمدن افسردگی، استرس‌های عصبی و ناراحتی‌های جسمی می‌شود، چه بسا با ازدواج و آرامش روانی حاصل از آن راه ادامه تحصیل هموارتر می‌شود.

وی ادامه داد: گاه بیان و بزرگ‌نمایی شکست‌هایی از جنس طلاق و خیانت و معرفی ازدواج های ناپایدار در حضور فرزندان، موجب انفعال و عقب‌نشینی جوانان از ورود به عرصه ازدواج می‌شود تا جایی که بعد از مدتی ذهنیت منفی نسبت به ازدواج در میان دختر و پسر به وجود می‌آید و باعث بروز ترس از ازدواج و مشکلات فراروی آن می‌شود.

رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیت استانداری همدان ابراز کرد: موانع فرهنگی، مواردی است که به تناسب تنوع رسانه و منطقه‌های جغرافیایی و زیست‌بوم‌های فرهنگی هر نقطه از کشور موجب سنگ‌اندازی در مسئله ازدواج به هنگام جوانان می‌شود.

سنت‌های دست و پاگیر در ازدواج جوانان

صالحی مطرح کرد: یکی از موانع ازدواج به‌هنگام در جوانان، برخی سنت‌ها و آداب و رسوم غلط در فرهنگ اقلیمی است که بعضاً حساسیت بر اجرای دقیق آنها، پیامدی جز تعویق در ازدواج ندارد، سنت‌های غلطی در فرهنگ‌ها همانند داشتن مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، به رخ کشیدن ثروت و جهیزیه بین فامیل، تجملات زیاد در مراسمات و شروع زندگی، اسراف در مراسمات و جهیزیه، خرید از مکان‌های معروف به گرانی و لاکچری، هتل‌ها و سالن‌های پر خرج، لباس عروس و جواهرات گرانقیمت و... جزء این موانع است.

وی تصریح کرد: تحقیق در مورد موانع ازدواج جوانان نشان می‌دهد که همین توانایی برقراری ارتباط، از جمله موانع ازدواج پسر یا دختر جوان است چون ممکن است این افراد شناختی از جنس مخالف نداشته باشند.

موانع اقتصادی ازدواج 

 این مشاور و پژوهشگر خانواده گفت: عمده‌ترین مشکل در عدم تمایل به ازدواج در این دوره، مشکلات مالی و اقتصادی است که گریبان‌گیر جوانان شده و حل آن نیازمند حمایت‌های مسئولان در تسریع ارائه تسهیلات و خدمات حمایتی مصوب قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال 1384 و نیز مفاد حمایتی قانون جوانی جمعیت مصوب1400 و نیز حمایت‌های خانواده‌ها در سال‌های اولیه ازدواج و همچنین پایین آوردن سطح توقعات در طرفین و خانواده‌هایشان است.

وی در پایان اظهار کرد: گره‌خوردن نگاه فرهنگ وارداتی به اقتصاد در ازدواج هم از نکاتی است که می‌تواند موجب تأخیر در ازدواج شود، در چنین شرایطی ضرورت دارد با فراهم کردن زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی و از سوی دیگر با فرهنگ‌سازی و تشویق جوانان به ازدواج، از تمایل آنان به عدم ازدواج یا داشتن روابط خارج از ازدواج کاسته شود.

انتهای پیام
captcha