بانوان ایرانی پیشرفت‌های خوبی را در سطح بین‌المللی رقم زده‌اند
کد خبر: 4150289
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
نخستین بانوی مدال‌‌آور یونسکو در نانو: 

بانوان ایرانی پیشرفت‌های خوبی را در سطح بین‌المللی رقم زده‌اند

پروفسور سودابه داوران گفت: زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی را رقم زده‌اند و بهتر از این‌هم می‌تواند باشد، چراکه آنها اگر بخواهند می‌توانند با راحتی در کار پیشرفت کرده و محدودیت خاص و مانع عمده‌ای در مسیرشان وجود ندارد. 

سودابه داوران، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پروفسور سودابه داوران، اولین بانوی دارنده مدال علمی یونسکو شامگاه چهارم تیرماه، در نشست با بانوان خبرنگار که به همت امور بانوان سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌شرقی در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: زنان ایرانی پیشرفت‌های خوبی رقم زده‌اند و بهتر از این‌هم می‌تواند باشد، چراکه زنان ایرانی اگر بخواهند می‌توانند راحت کار کرده و پیشرفت کنند و محدودیت خاص و مانع عمده‌ای در مسیرشان وجود ندارد. 

وی در رابطه با پیشرفت زنان ایرانی در سطوح مختلف، اظهار کرد: زنان ایرانی پیشرفت‌های خوبی رقم زده‌اند و در آینده بهتر از این هم خواهد شد که انتظار داریم مسئولان زمینه‌ها را برای حضور بیشتر و مؤثرتر بانوان توانمند در پست‌های مهم و ریاستی فراهم کنند. 

داوران، بر حضور مؤثر زنان توانمند در مسئولیت‌ها تأکید کرد و افزود: بانوان برای نمایان‌کردن جایگاه زن ایرانی در مجامع بین‌المللی، کنفرانس‌ها، کنگره‌ها و سایر عرصه‌ها حضور یابند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه نسل جوان امروز به امیدآفرینی نیاز دارد و رسانه‌ها نقش مهمی در این رابطه دارند، تصریح کرد: قدردان توجه رسانه‌ها هستیم و معتقدم بازگو کردن دستاوردها، علاوه بر نمایش پیشرفت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی، موجب ایجاد اتحاد و هماهنگی نیز می‌شود که برای دنیا ثابت کنیم بانوان ایرانی توانمند هستند و محدودیتی که جلوی پیشرفتشان را بگیرد، وجود ندارد. 

وی در ادامه سخنانش، با اشاره به همکاری و اجرای پروژه‌های علمی مشترک خود با کشورهای مختلف جهان گفت: اولین جایزه‌ای که در سطح بین‌المللی دریافت کردم «مدال علمی یونسکو در نانو تکنولوژی» بود که بعد از دریافت این مدال، دعوت‌های بسیاری برای همکاری‌های بین‌المللی داشتم و مدتی است تعدادی پروژه‌های مشترک با کشورهای خارجی و اروپایی شروع کرده‌ و بیشتر در سمینارها، کنگره‌ها و همچنین دانشگاه‌ها حضور دارم؛ مدتی نیز در آلمان فرصت مطالعاتی را گذرانده و اخیراً به‌عنوان استاد مدعو با دانشگاه‌های ترکیه در بحث تدریس، تحقیق و پروژه‌های مشترک بین ترکیه و ایران همکاری دارم. 

داوران، در مورد زمینه‌های همکاری‌های ایران و ترکیه نیز افزود: این پروژه مرتبط با زخم پوش‌ها است و در این پروژه سعی داشته‌ایم از ترکیبات طبیعی و پلت فرمی استفاده کنیم که خاصیت ضدمیکروبی داشته و نه تنها برای داروهای آنتی بیوتیک بلکه برای بارگذاری سایر داروها نیز قابل استفاده باشد. 

بانوی مدال‌‌آور یونسکو با تأکید بر اینکه معتقدم در علم و تکنولوژی باید همکاری‌های بین‌المللی برقرار باشد و کشورها از امکانات و تجارب یکدیگر بهره‌مند شده و پروژه‌هایی به نفع جامعه بشری تعریف شود، ادامه داد: سلامت جامعه جهانی چیزی است که همه روی آن اشتراک نظر دارند و هیچ حد و مرزی ندارد؛ به‌ویژه امروزه که به سمت تبدیل یافته‌های پژوهش به ثروت یا محصول می‌رویم این همکاری‌های بین‌المللی ضروری است. 

رتبه بالای ایران در حوزه نانو 

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه خود را جدای از کشورم نخواهم دید و علاقه وافری برای خدمت به کشور و شهر خود داشته و در عین حال می‌خواهم در سطح بین‌المللی مطرح شده و همکاری‌های مؤثر بین‌المللی داشته باشم، ادامه داد: از نظر چاپ مقالات، ثبت اختراعات و استانداردهای لازم برای محصولات نانو به خوبی پیشرفته و بسیاری از کشورها نیز به پیشرفت‌های سریع ایران در این حوزه اذعان کرده‌اند. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه بسیاری محصولات نانو در حیطه پزشکی یا سایر صنایع و حوزه‌ها در کشورمان تولید و صادر می‌شود، گفت: ایران در حوزه نانو که حوزه فعالیت بنده نیز متمرکز بر آن است، حرف برای گفتن داشته و در کشور ترکیه نیز با این نگرش دعوت شدم که بتوانم نانو تکنولوژی را در دانشگاه‌های آن توسعه دهم. 

داوران، در پاسخ به کم و کیف حمایت مسئولان از دستاوردهای بین‌المللی و فعالیت‌هایش افزود: به‌صورت نسبی حمایت‌هایی از سوی مسئولان اعمال می‌شود اما انتظاراتمان بیش از این بوده، چرا که در مقایسه با میزان فعالیت‌ها به حمایت‌های بیشتری نیاز داریم. 

وی که در حال حاضر ۳۰۰ مقاله چاپ شده، ۱۵ عنوان ثبت اختراع و اجرای پروژه‌های علمی متعدد علمی و تأسیس پنج شرکت(دو شرکت دانش‌بنیان) در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: انتظار داریم حمایت‌ها از نظر سرمایه‌گذاری و فرصت‌ها فراهم شود که حداقل بتوانیم مواردی که به سطح استارت‌آپی رسیده و به تولید محصول نزدیک شده‌ و نمونه اولیه دارند را به تولید برسانیم.

داوران با تأکید بر اینکه دریافت مجوز در حوزه سلامت، استانداردهای بالایی می‌طلبد تا یک محصول بتواند وارد بازار شود، ادامه داد: انتظار داریم مسئولان در این رابطه بیشتر کمک کنند و ارتباطمان را با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بیشتر کنند تا بتوانیم ایده‌ها را به محصول واقعی و به درد بخور تبدیل کنیم. 

این استاد دانشگاه، که اخیراً موفق به دریافت مدال ویژه آکادمی مخترعان اروپا برای طرح تحقیقاتی «نانو الیاف حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک و عصاره‌های گیاهی ضدمیکروبی برای درمان زخم‌های عفونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک» در جشنواره «Teknofest ۲۰۲۳» شده است، اضافه کرد: جشنواره علوم و تکنولوزی تحت عنوان «Teknofest» همه ساله به میزبانی استانبول برگزار شده و محققان از سراسر جهان در این جشنواره شرکت و طرح‌ها، اختراعات و نمونه‌های تولیدی خود را به نمایش می‌گذارند که ما دو طرح در این جشنواره شرکت دادیم. 

بانوی مدال‌‌آور یونسکو تشریح کرد: یکی از طرح‌ها در رابطه با زخم پوش‌ها و در ایران کار شده بود که مدال برنز را دریافت کرد؛ طرح دیگری هم که مشترک ایران و ترکیه بود و در قالب آن روی معضل مهم جهان به نام مقاومت آنتی بیوتیکی کار کرده بودیم، مدال ویژه آکادمی مخترعان اروپا را دریافت کرد. 

وی در مورد اهمیت این طرح و با بیان اینکه مقاومت باکتریایی یک کارزار جهانی است، توضیح داد: طبق پیش بینی‌ها تا ده سال آینده میلیون‌ها انسان برثر مقاومت باکتریایی جان خود را از دست خواهند داد که با توجه به اهمیت موضوع، برآن شدیم تا سیستمی با ترکیبات طبیعی طراحی کنیم که علاوه بر ارتقای اثربخشی طیف وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها، بتواند بر مقاومت باکتریایی غلبه و از آن پیشگیری کند. 

داوران، در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی مختص ایران نبوده و به کمپین جهانی تبدیل شده است، تأکید کرد: کار روی آنتی بیوتیک‌های جدید زمانبر بوده و سال‌ها طول می‌کشد یک داروی جدید مراحل را طی و وارد بازار شود، بنابراین هدف اصلی اصلاح روش‌های استفاده از داروهای فعلی و ارائه آموزش در این رابطه است. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با تأکید بر اینکه میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشورمان ۱۶ برابر متوسط جهانی بوده و زنگ خطری برای ما است، ادامه داد: مقاومت باکتریایی نه تنها در درمان بیماری‌های انسانی، بلکه در درمان بیماری‌ها دام، طیور و آبزیان نیز حائز اهمیت است. 

هیدروژل‌هایی برای ترمیم غضروف مفصل 

وی در رابطه با آخرین وضعیت برخی از پروژه‌های خود نیز گفت: ژل‌های تزریقی جزو پروژه‌هایی است که به زودی خواهد توانست وارد بازار شود؛ پروژه شرکت دانش‌بنیان ما هیدروژل‌هایی است که می‌تواند برای ترمیم غضروف مفصل مفید باشد و این محصول استانداردهای حیوانی را دریافت و وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده تا سپس مراحل اخذ مجوز و تجاری سازی را طی کند؛ در حوزه زخم پوش‌ها نیز در مرحله تولید نمونه اولیه هستیم. 

پژوهشگر حوزه نانو اظهار کرد: خود را زمانی در این حوزه پیروز و موفق می‌بینم که ژل یا دارویی که مدال کسب کرده است، در بازار توزیع شده و بیماران از آن بهره‌مند شوند. 

داوران، با بیان اینکه خود را همیشه مدیون دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شهرم و کشورم می‌دانم و هیچ‌گاه از کشورم جدا نمی‌شوم، تصریح کرد: اگر اکنون به این جایگاه رسیده‌ام درنتیجه امکانات و فضای پیشرفتی است که کشورم در اختیارم گذاشته است و من فقط از این امکانات به خوبی و در مسیر درست استفاده کرده‌ام و البته هیچ انتظاری ندارم و ادای دین می‌کنم، اما معتقدم یک دانشگاه زمانی که استاد خود را حمایت، تشویق و بلد می‌کند در حقیقت از دانشجو و نسل جوان حمایت کرده است. 

دانشگاه علوم پزشکی تبریز خانه پدری من است 

وی با تأکید بر اینکه ارزش دادن به عالم، ارزش دادن به علم بوده و تشویق و قدردانی همیشه موضوع باارزشی است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز خانه پدری من است و وظیفه ما این است که به آموزش دانشجوها بپردازیم تا در دنیا موثر واقع شوند. 

داوران در ادامه سخنانش با تاکید بر این‌که طی ۲۴ سال خدمت دانشگاهی با صراحت می‌توانم بگویم که هیچگونه محدودیت چالش‌برانگیزی در مسیر فعالیت‌ها و پیشرفت خود ندیده‌ام، البته در تمامی جوامع ممکن است محدودیت‌هایی باشد که می‌توان در این رابطه به برخی محدودیت‌ها در حوزه حمایت‌های مالی برای طرح‌ها و دریافت پست‌های اجرایی و مدیریتی اشاره کرد؛ اما شخصا با بررسی سیر زندگی و پیشرفت‌های دانشگاهی و شغلی، با صراحت می‌گویم که مشکلی نداشته و خوب و توانمند جلو آمده و به نوعی در مقاطع مختلف حمایت شده‌ام. 

وی با اشاره به واکنش‌های جهانی پس از دستاوردهای بین‌المللی گفت: این‌که توانسته‌ام جایگاه زن ایرانی را به خوبی در دنیا معرفی کنم، برایم دستاورد بسیار ارزشمندی است. 

داوران با اشاره به سؤالاتی که در زمان حضورش در یونسکو از وی در مورد حقایق جایگاه زنان ایرانی پرسیده می‌شد، گفت: در آن مراسم اکثرا سفرای کشورهای مختلف حضور داشته و می‌گفتند که شنیده‌ایم زنان در ایران با محدودیت فعالیت مواجه‌اند و من در پاسخ گفتم: اگر اینجا هستم در سایه کارهایی است که در ایران انجام داده‌ام. 

حجاب محدودیتی برایم ایجاد نکرده است 

بانوی مدال‌آور یونسکو در بخشی از سخنانش با تأکید بر اینکه با نشان دادن حجاب به‌عنوان محدودیت و تمرکز بر آن موافق نیستم، چراکه معتقدم حجاب هیچ‌گاه محدودیتی برایم ایجاد نکرده است، ادامه داد: حساسیت بیش از حد روی این قضیه به نوعی ایجاد ضعف و هزینه می‌کند، در حالی که می‌توان جلوی حواشی را گرفت و راحت پیش رفت. 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌هایش برای فعالیت‌های پیش‌رو نیز گفت: برنامه‌ای که برای فعالیت‌های پیش‌رو ترسیم کرده‌ام تمرکز بر زخم‌ها است، چراکه زخم گستردگی بسیاری داشته و محدودیت‌های بسیاری هم در حوزه درمان دارد؛ همچنین طبق درخواستی که پزشکان از ما دارند در مورد طراحی موادی است که بتواند از عفونی شدن لوله‌گذاری‌های تراشه‌ در دستگاه تنفس و یا سونت‌های مختلفی که مستعد عفونی شدن هستند، جلوگیری کند.

انتهای پیام
captcha