کاستی‌های نظام حکمرانی اقتصادی را به گردن بانک‌ها نیندازیم
کد خبر: 4150659
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
سنگدوینی در گفت‌وگو با ایکنا:

کاستی‌های نظام حکمرانی اقتصادی را به گردن بانک‌ها نیندازیم

نماینده مردم گلستان در مجلس گفت: به جای اینکه مدام به نظام بانکی و بانک‌ها حمله‌ور شویم و آنها را مقصر و باعث و بانی شرایط موجود بدانیم بهتر است ابتدا شرایط حکمرانی اقتصادی را تحلیل کنیم.

رمضانعلی سنگدوینی

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس و عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اصلاح نظام بانکی در برنامه هفتم  و تأثیر آن بر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها گفت: بانک‌ها مهمترین پشتوانه سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شوند و اگر بانک‌ها از سرمایه‌گذاری و تولید پشتیبانی نکنند نه کارآفرینی وجود خواهد داشت و نه تولید و از سوی دیگر همیشه یک پای چرخ صنعت هم لنگ می‌زند، پس در برنامه هفتم توسعه توجه به ظرفیت‌های نظام بانکی مهم و ضروری است.

وی افزود: هزینه‌های بانکداری در کشور به شدت زیاد است و این مسئله ارتباط مستقیم با روند سرمایه‌گذاری دارد و بهتر است در راستای کاهش هزینه‌های تولید، ابتدا دولت زیرساخت‌های اولیه را فراهم کند ولی اگر زیرساخت‌ها فراهم نشود، تمام بار تولید و تأمین هزینه‌های آن به نظام بانکی تحمیل می‌شود.

مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس؛ محرومیت‌زدایی، ساخت مدرسه، حمایت از تولید، حمایت از ازدواج و فرزندآوری و کمک به بهبود معیشت و سلامت جامعه در زمره مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها تفسیر می‌شود و نمی‌توان اینها را نادیده گرفت.

وی گفت: به نظر من دولت در بخش عمرانی حتماً باید برای تولیدکنندگان و سرمایه‌‎گذاران زیرساخت ایجاد کند و اگر زیرساخت ایجاد کند، از سویی موجب امیدواری سرمایه‌گذار می‌شود.

سنگدوینی تأکید کرد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید دولت برای سرمایه‌گذار فراهم کند، بحث امنیت است و اینکه رویه نظام بانکی به نفع تولید و سرمایه‌گذاری پیش برود. این را باید پذیرفت بانک‌ها بخشی از سیستم اقتصادی و تولیدی کشور هستند و مسئولیت‌هایی را نسبت به اقتصاد و جامعه دارند. اگر بانک‌ها تقویت و نظام بانکی کشور اصلاح نشود، قطعاً نمی‌توان انتظار داشت بانک‌ها در پیشبرد اهداف مسئولیت اجتماعی موفق ظاهر شوند.

وی افزود: کاهش فاصله طبقاتی، ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی و غیره منوط به توسعه و بهبود نظام بانکی است و البته من معتقدم به جای اینکه مدام به نظام بانکی و بانک‌ها حمله‌‎ور شویم و آنها را مقصر و باعث و بانی شرایط موجود بدانیم بهتر است ابتدا شرایط حکمرانی اقتصادی را تحلیل کنیم، یعنی بررسی شود چه عواملی سبب شده تا بانک‌ها در مسیری حرکت کنند که به نفع تولید نبوده و نتوانسته‌اند آن طور که باید به اقتصاد و جامعه خدمت کنند.

وضعیت نامطلوب نظام حکمرانی اقتصادی

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: حکمرانی اقتصادی کشور در وضعیتی قرار دارد که هم بانکدار نگران آینده است و هم سرمایه‌گذار و تولیدکننده. بانک برای اینکه بقا پیدا کند مجبور است دست به هزار ترفند بزند تا سپرده‌های مردم را جذب کند و سرمایه‌گذار هم از ترس دچار نشدن به ورشکستگی در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ریسک کمی دارد. دولت و حاکمیت در ابتدای امر باید این نگرانی‌ها را حل کنند تا هم سرمایه‌گذاری و تولید جذاب شود و هم اینکه بانک‌ها به جای زیر بار رفتن تعهدات زیاد، از قبال مشارکت در تولید و سود خدمات کسب درآمد داشته باشد.

سنگدوینی با بیان اینکه میان تقویت بخش خصوصی و تقویت نظام بانکی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و در این رابطه افزود: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی نظام بانکی خدمت‌رسانی به بخش خصوصی است. اگر نظام بانکی ساختارمند و ضابطه‌مند شود، بخش خصوصی هم تقویت می‌شود، یعنی بانک‌ها بدون مشکل در خدمت تولیدکننده بخش خصوصی خواهد بود و در کنار بخش خصوصی به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۷:۴۳
0
0
عالی
captcha