خودداری عربستان از اعطای مجوز ورود هیئت اسرائیلی به نشست یونسکو
کد خبر: 4151589
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

خودداری عربستان از اعطای مجوز ورود هیئت اسرائیلی به نشست یونسکو

برخی منابع اعلام کردند عربستان سعودی تا کنون از امضای سندی مبنی بر صدور مجوز ورود همه هیئت‌های متقاضی شرکت در نشست ماه سپتامبر یونسکو در این کشور خودداری کرده است. گفته می‌شود عربستان مخالف حضور هیئت اسرائیلی در این کشور است.

به گزارش ایکنا به نقل از اکسیوس، این پایگاه تحلیلی به نقل از مقامات اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی اطلاع داد، عربستان سعودی تاکنون از امضای سندی مبنی بر تعهد به حضور آزاد همه اعضای یونسکو برای نشست کمیته میراث جهانی در ماه سپتامبر خودداری کرده است. 

به نوشته اکسیوس، دیپلمات‌های غربی و مقامات ارشد یونسکو در هفته‌های اخیر با مقامات سعودی درباره توافق موسوم به توافق کشور میزبان مذاکره کرده‌اند که شرط آغاز مقدمات و تشریفات رسمی برای تشکیل جلسه است.
 
در حالی که عربستان سعودی در توجیه علت مخالفت خود با امضای این توافقنامه به طور مشخص از اسرائیل نامی نبرده است، منابع اسرائیلی و یونسکو گفتند که واضح است این رژیم نقطه اصلی اختلاف است.
 
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی می‌خواهد در قبال هرگونه اقدام عمومی که می‌تواند به عنوان عادی‌سازی با رژیم اشغالگر تلقی شود،  رویکرد محتاطانه‌ای اتخاذ کند. اگر عربستان با حضور نمایندگان اسرائیل موافقت کند، این اولین بار خواهد بود که مقامات اسرائیلی اجازه ورود رسمی و علنی به این کشور را پیدا می‌کنند. با این حال، اگر عربستانی‌ها از ورود هیئت اسرائیلی امتناع کنند، این رویداد ممکن است به کشور دیگری منتقل شود. هیئت عربستان در یونسکو و سفارت این کشور در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این مورد، پاسخ ندادند.
 
جلسه کمیته یونسکو ابتدا قرار بود در سال 2022 در کازان روسیه برگزار شود، اما پس از آن که چندین کشور عضو اعلام کردند به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، این نشست را تحریم خواهند کرد، به تعویق افتاد. سفیر روسیه در یونسکو نوامبر گذشته استعفا داد و مأموریت روسیه برای میزبانی کمیته میراث به پایان رسید سپس این مأموریت به عربستان سعودی داده شد.
 
مارس گذشته، عربستان سعودی عملاً با عدم صدور روادید و بحث در مورد ترتیبات امنیتی، مانع از مشارکت یک هیئت اسرائیلی به ریاست الی کوهن، وزیر امور خارجه در کنفرانس گردشگری سازمان ملل شد.
انتهای پیام
captcha