«مباهله»، مدل آموزشی حقیقی که تا همیشه در اذهان باقی می‌ماند
کد خبر: 4154663
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد:

«مباهله»، مدل آموزشی حقیقی که تا همیشه در اذهان باقی می‌ماند

رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد با بیان اینکه «مباهله»، مدل آموزشی حقیقی است که تا همیشه در اذهان باقی می‌ماند، گفت: در تمامی عرصه‌های ولایتی و امامتی مانند غدیر و مباهله، پیامبر اکرم(ص) از تمامی شیوه‌های ممکن آموزشی به خصوص شیوه‌های تصویری استفاده کرده‌اند.

مباهلهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن دیمه‌کار گراب، رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد، در نشست مجازی  تحت عنوان «جلوه‌ای از آیات جمال و جلال الهی» که به مناسبت روز مباهله در این دانشکده برگزار شد، در خصوص داستان ماجرای مباهله، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای گروهی از مسیحیان نجران که در منطقه‌ای در جنوب عربستان می‌زیستند، ‌نامه‌ای ارسال کردند تا به اسلام روی آورند. گروهی از این مسیحیان به مدینه آمدند تا با پیامبر اکرم(ص) دیداری داشته باشند و به سخنان و استدلال‌های ایشان گوش فرا دهند، اما بعد از شنیدن صحبت‌های پیامبر اکرم(ص) و استدلال‌های دقیق و منطقی ایشان، متقاعد نشدند و ایمان نیاوردند و به استدلال‌های خاص غیرمنطقی روی آوردند.

وی تصریح کرد: در این زمان آیاتی نازل شد، مبنی بر اینکه با یکدیگر مباهله انجام دهید. یعنی همدگیر را نفرین کنید و برای همدیگر به درگاه خدای متعال دعا کنید تا گروهی که کاذب است، مشمول لعنت الهی قرار گیرند. قسمت آخر این آیه نازل شده «فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»، بیانگر عدم صداقت مسیحیان نجران است و همچنین حقانیت پیامبر(ص) و سخنان ایشان بر این گروه اثبات شده بود، اما اینها به دروغ استدلال‌هایی بیان می‌کردند تا مقاومت کنند و دین اسلام را نپذیرند. 

رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد، اظهار کرد: یکی از اسناد حقانیت اسلام، حقانیت آیه مباهله است. یعنی طبق این آیه، مسیحیت یک سمت قرار می‌گیرد و پیامبر(ص) و ائمه اطهار در سمت مقابل آنها هستند. به لحاظ سبک‌شناسی آیه مباهله، با آیات امامت مانند آیه شهدا و ولایت، تفاوت منحصر به فردی دارد، زیرا در آیه مباهله به نوعی اسامی مشخص می‌گردد.

دیمه‌کار افزود: تفکیک و تفاوت قائل شدن این آیه مباهله «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ»، در این مورد است که به اسامی اهل‌بیت اشاره شده است، یعنی منظور از واژه «نِساءَنا» همان حضرت زهرا(س) است و واژه «أَبْناءَنا» اشاره مستقیم به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دارد.

وی تشریح کرد: خداوند گوشه‌ای از عظمت، شکوه، جلال و جمال الهی را با به تصویر کشیدن روابط امیرالمومنین(ع) و رسول اکرم(ص)، نشان می‌دهد. به تعبیر امیرالمومنین در روز نزول آیه مباهله، پیامبر(ص) و گروهشان از لحاظ تعداد از همه کمتر هستند، اما ارزش و عظمت آنها نزد خداوند از همه چیز بیشتر است.

رئیس دانشکده علوم قرانی مشهد در خصوص انجام مباهله، ادامه داد: نکته اول در خصوص آیه مباهله این است که  برای دعا کردن پشت سر رسول خدا(ص) باید افرادی بیایند که به دعای پیامبر(ص) آمین بگویند و یعنی افرادی که می‌آیند باید پیامبر اکرم(ص) به مستجاب شدن دعای آنها اطمینان کامل داشته باشند. یعنی آیه مباهله با دعای پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان، گره مهمی خورده است. دومین نکته این است که رسول اکرم برای مباهله با مسیحیان نجران باید افرادی را بیاورند که در سطح خود پیامبر اکرم(ص) باشند.

دیمه‌کار اظهار کرد: مدل آموزشی در سیره انبیاء و اهل بیت با مدل‌های آموزشی ما بسیار متفاوت است. در سیره انبیاء، به این مدل خواندن و نوشتن اکتفا نمی‌کنند و مدلی را در پیش می‌گیرند که جلال و شکوه و عظمتی به راه می‌اندازند که در ذهن‌ها همیشه باقی می‌ماند. یعنی مردم حقایقی را به چشم خود می‌بینند که تحریف آنها بسیار دشوار و نشدنی است. در تمامی عرصه‌های ولایتی و امامتی مانند غدیر و مباهله، پیامبر اکرم(ص) از تمامی شیوه‌های ممکن آموزشی به خصوص شیوه‌های تصویری استفاده کرده‌اند.

وی بیان کرد: آفرینش‌های هنری و تصویری در ذهن انسان‌ها، به خوبی ماندگار می‌شود. از تمامی عزیزان درخواست می‌کنم که تنها به شیوه‌های آموزشی خواندن و نوشتن اکتفا نکنید و تاثیر این روش‌های تصویری را که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، دست کم نگیرید. با این روش و صحنه‌ای که پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله آفریدند، انکار کردن آن ناممکن است.

انتهای پیام
captcha