شاخصه‌های خانواده بهشتی
کد خبر: 4155155
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
سخنران حرم بانوی کرامت تببین کرد؛

شاخصه‌های خانواده بهشتی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی ضمن اشاره به ویژگی‌های خانواده بهشتی گفت: در محیط و خانواده بهشتی همه‌ چیز مبتنی بر آرامش شکل‌ گرفته و حرف بیهوده‌، غیبت و تهمت در آن جایی ندارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که شامگاه 23 تیرماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به راهکارهای رشد و تعالی خانواده اظهار کرد: خانواده بنیادی‌ترین مجموعه زیست انسانی است که دشمنان در سده اخیر هجمه‌های زائدالوصفی را برای گسستن این بنیان حیاتی سعادت بشر دنبال کردند.

وی با بیان اینکه نام سیاه‌ترین ازدواج را ازدواج سفید می‌گذارند، بیان کرد: خانواده از نظر آموزه‌های دینی از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده، برای نگاه محبت‌آمیز همسر به همسر و پدر و مادر نسبت به فرزند ثواب‌های حیرت‌آوری ذکر شده است، مانند این روایت که فرمودند مردی که لحظه‌ای به همسرش کمک کند، ثواب هزار سال عبادت قبول‌شده را نصیب خود کرده است.

لقمانی با بیان اینکه اگر پدر و مادری، فرزندشان را از روی محبت ببوسند، ثواب ۵۰۰ سال عبادت را دریافت می‌کنند، اظهار کرد: خداوند متعال برای بهشتی کردن انسان میانبرها و راهکارهای زیادی را ترسیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه تا بهشتی نباشی بهشتی نمی‌شوی، افزود: خداوند متعال در آیه شریفه ۴۷ سوره حجر می‌فرمایند: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ؛ کینه‌ها را از سینه‌های بهشتیان می‌گیریم و وارد بهشتشان می‌کنیم.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه بهشتیان شب‌هنگام پیش از خواب تمام کینه‌ها را از دل می‌زدایند، اظهار کرد: اگر در دنیا خود را میهمان خداوند متعال حساب کنیم، ذره‌ای حسرت، حسد، حرص و بدبینی و بدگویی به دل راه نمی‌دهیم.

لقمانی عبور از سلسله‌ای از خوشی‌ها را از پیش‌نیازهای رسیدن به خوبی‌ها توصیف کرد و افزود: زندگی مادی و عادی انسان با شهوت‌ها عجین شده است؛ کسی که به فرهنگ دینی تمسک بجوید، برای درک خوبی‌ها و باز شدن ابواب رحمت الهی، محدودیت خودساخته برای خودش فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه مؤمن برای درک زیبایی و خوبی‌های هستی، از لذت‌های زودگذر و خوشی‌های ظاهری دنیا عبور می‌کند، یادآور شد: کسانی که مبتنی بر فرهنگ دینی زندگی می‌کنند، حتی لذات عادی و مادی ایشان نیز بیشتر از دیگر افراد است زیرا هرکسی حالش با خدا بهتر باشد، با خود و اطرافیان رابطه‌ای خوب دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ویژگی‌های خانواده بهشتی گفت: در محیط و خانواده بهشتی همه‌چیز مبتنی بر آرامش شکل‌گرفته و حرف بیهوده‌، غیبت و تهمت در آن جایی ندارد. تمام واجبات و مستحبات به انسان شادی و نشاط داده و سرور دل را افزایش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه گاهی یک کلمه می‌تواند زندگی را نابود کند، تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) در سخنانی ضمن تأکید بر جایگاه اخلاق می‌فرمایند: «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لاَِهْلِهِ وَاَنَا خَيْرُكُمْ لاَهْلى ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ؛ بهترين شما كسى است كه براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده‌ام بهترم، زنان را گرامى نمی‌دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی‌کند،مگر شخص پَست و بی‌مقدار.»

لقمانی با اشاره به اینکه محبت و مهرورزی، از رسالت‌های نبوی است، اظهار کرد: همه انسان‌ها در روز مرگ آرزو می‌کنند که ای‌کاش بیشتر به خود و اطرافیان محبت می‌کردند. انسان با واژه‌ها، عبارات و کلماتی که به کار می‌برد، می‌تواند بهشتی بودن خود را تشخیص دهد، گاهی انجام کارهای کوچک، انسان را در وادی بهشتی شدن قرار می‌دهد.

علی حسینی

انتهای پیام
captcha