رحمتی افزود: وظیفه ما متولیان و کارگزاران آستان قدس رضوی به عنوان خادمان دستگاه امامت، ایجاد و تقویت پیوند بین این امام همام با امت است، زیرا اگر این رابطه تقویت شود، به برکت و با اثرگذاری آن، بسیاری از معضلات و مشکلات موجود در جامعه نیز رفع خواهد شد.
تسهیل تشرف و تحقق زیارت متعالی
قائممقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به وظایف و ماموریت کانونهای خدمت اشاره و بیان کرد: تسهیل زیارت از مهمترین ماموریتهای کانونهای خدمت است و باید با مشارکت خود مردم، شرایط زیارتی آسان و ارزان را فراهم کرد و در گام بعد هم باید شرایط زیارت متعالی را مهیا کنیم، به گونهای که زیارت ۳ یا ۴ روزه، تبدیل به مسیر هدایت تحولساز و انسانساز شود.
وی دیگر وظیفه این کانونها را ترویج و تبیین آموزههای دینی و سیره امام رضا(ع) در جای جای ایران و جهان برشمرد و ابراز کرد: گرهگشایی از کار مردم، تنها به توزیع بستههای معیشتی خلاصه نمیشود، بلکه باید در کنار توجه به نیازهای معیشتی، به نیازهای معرفتی نیز توجه داشت و به این منظور لازم است معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره زندگی امام رضا(ع) را برای همگان تبیین کنیم.
رحمتی با اشاره به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر توسعه مفهوم خدمت و فراتر بردن آن از مفهوم خدمت صرف در داخل حرم مطهر رضوی، گفت: یکی از اهداف تشکیل کانونهای خادمیاری رضوی در سراسر کشور، تحقق همین هدف بوده و خوشحالیم که امروز برکات آن را مشاهده میکنیم و بسیاری از مردم بزرگوار و امام رضادوست در استانهای مختلف، جزو خادمیاران و خیران هستند و در اجرای طرحهای مختلف خدمترسانی به عموم مردم، به ویژه محرومان مشارکت دارند.
قائممقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: واژه خدمت شامل خدمت در تمامی حوزهها اعم از سلامت، بهداشت، خانواده، جوانان و غیره است که خوشبختانه به برکت نام حضرت رضا(ع)، مفهوم توسعه خدمت در آستان قدس رضوی مورد توجه و اهتمام بوده است.
ظرفیت الگودهی به دیگر تشکلهای مردمی
وی گفت: از یک سو بسیاری از مجموعهها نیازمند جهتدهی در فعالیتها هستند و از سوی دیگر، موفقترین الگوها متعلق به کانونهای مردمی است که میتوان با همکاری کانونهای خادمیاری و توسعه این الگوها، کارهای بزرگی در سطح کشور انجام داد.
استفاده از تجارب گذشته، داشتن پیوست علمی در طرحهای خدمترسانی، بهرهگیری از نظرات متخصصان، ارتباط مستمر با مردم و سادهزیستی، تواضع و فروتنی در برخوردها، توجه به کرامت انسانی احسانپذیران، استقامت و صبوری در فعالیت ها و اخلاص در عمل از دیگر توصیههای رحمتی به مسئولان کانونهای خدمت رضوی بود.