توسعه مفهوم «خدمت»؛ مهم‌ترین مأموریت‌ کانون‌های خادمیاری رضوی
کد خبر: 4155882
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد:

توسعه مفهوم «خدمت»؛ مهم‌ترین مأموریت‌ کانون‌های خادمیاری رضوی

مالک رحمتی با اشاره به فلسفه تشکیل کانون‌های خادمیاری رضوی در سراسر کشور، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این کانون‌ها را توسعه مفهوم خدمت به مردم ذیل نام مبارک امام رضا(ع) برشمرد.

مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، مالک رحمتی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، در گردهمایی مدیران کانون‌های خدمت رضوی که با حضور مدیران ۳۲ کانون‌ از سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که بر پایه نظام جمهوری اسلامی است و انقلابی داریم که بر محوریت مردم و ثمره خون شهدا و ایثارگری‌ و رشادت‌ آنان است، از همین رو ما مسئولان و خادمان بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) به تأسی از سیره شهدا و برای ادامه راه آنان، باید بیش از پیش برای رابطه بین امام و امت تلاش کنیم و با تمسک و توسل به امامی که در زیارت نامه‌اش می‌خوانیم و به آن یقین و باور داریم که هم می‌بیند، هم می‌شنود و پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر این بستر و زمینه ارتباط ملت با امام مهیا شود بسیاری از مشکلات و ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی به وجود نمی‌آید. باید در به‌وجود آمدن برخی کاستی‌ها، به‌ویژه جوانان خودمان را مسئول بدانیم اگر ما تلاش و کارخالصانه کنیم و این معارف و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) و آگاهی‌های لازم را به گوش مردم و جوانان برسانیم، صحنه زندگی و جامعه تغییر می‌کند و در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد و این عَلَم و وظیفه امروز بر دوش همه دلسوزان، فعالان فرهنگی و اجتماعی است.

رحمتی افزود: وظیفه‌ ما متولیان و کارگزاران آستان قدس رضوی به عنوان خادمان دستگاه امامت، ایجاد و تقویت پیوند بین این امام همام با امت است، زیرا اگر این رابطه تقویت شود، به برکت و با اثرگذاری آن، بسیاری از معضلات و مشکلات موجود در جامعه نیز رفع خواهد شد.

تسهیل تشرف و تحقق زیارت متعالی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به وظایف و ماموریت کانون‌های خدمت اشاره و بیان کرد: تسهیل زیارت از مهم‌ترین ماموریت‌های کانون‌های خدمت است و باید با مشارکت خود مردم، شرایط زیارتی آسان و ارزان را فراهم کرد و در گام بعد هم باید شرایط زیارت متعالی را مهیا کنیم، به گونه‌ای که زیارت ۳ یا ۴ روزه، تبدیل به مسیر هدایت تحول‌ساز و انسان‌ساز شود. 

وی دیگر وظیفه این کانون‌ها را ترویج و تبیین آموزه‌های دینی و سیره امام رضا(ع) در جای جای ایران و جهان برشمرد و ابراز کرد: گره‌گشایی از کار مردم، تنها به توزیع بسته‌های معیشتی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در کنار توجه به نیازهای معیشتی، به نیازهای معرفتی نیز توجه داشت و به این منظور لازم است معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره زندگی امام رضا(ع) را برای همگان تبیین کنیم.

رحمتی با اشاره به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر توسعه مفهوم خدمت و فراتر بردن آن از مفهوم خدمت صرف در داخل حرم مطهر  رضوی، گفت: یکی از اهداف تشکیل کانون‌های خادمیاری رضوی در سراسر کشور، تحقق همین هدف بوده و خوشحالیم که امروز برکات آن را مشاهده می‌کنیم و بسیاری از مردم بزرگوار و امام رضادوست در استان‌های مختلف، جزو خادمیاران و خیران هستند و در اجرای طرح‌های مختلف خدمت‌رسانی به عموم مردم، به ویژه محرومان مشارکت دارند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: واژه خدمت شامل خدمت در تمامی حوزه‌ها اعم از سلامت، بهداشت، خانواده، جوانان و غیره است که خوشبختانه به برکت نام حضرت رضا(ع)، مفهوم توسعه خدمت در آستان قدس رضوی مورد توجه و اهتمام بوده است.

ظرفیت الگودهی به دیگر تشکل‌های مردمی

وی گفت: از یک سو بسیاری از مجموعه‌ها نیازمند جهت‌دهی در فعالیت‌ها هستند و از سوی دیگر، موفق‌ترین الگوها متعلق به کانون‌های مردمی است که می‌توان با همکاری کانون‌های خادمیاری و توسعه این الگوها، کارهای بزرگی در سطح کشور انجام داد.

استفاده از تجارب گذشته، داشتن پیوست علمی در طرح‌های خدمت‌رسانی، بهره‌گیری از نظرات متخصصان، ارتباط مستمر با مردم و ساده‌زیستی، تواضع و فروتنی در برخوردها، توجه به کرامت انسانی احسان‌پذیران، استقامت و صبوری در فعالیت ها و اخلاص در عمل از دیگر توصیه‌های رحمتی به مسئولان کانون‌های خدمت رضوی بود.

انتهای پیام
captcha