مفهوم‌شناسی و تبیین بیانیه رهبری در محکومیت جسارت به ساحت قرآن
کد خبر: 4159113
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
یادداشت

مفهوم‌شناسی و تبیین بیانیه رهبری در محکومیت جسارت به ساحت قرآن

حفظ حرمت ارزش‌های انسانی و دینی از ابتدای شکل‌گیری نظام‌های اجتماعی در قبایل بدوی و نظام‌های اجتماعی سنتی و مدرن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. نظام‌های سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ با محافظت از ارزش‌های جامعه به حفظ آرامش معنوی و امنیت اجتماعی و دفاع از ساختارهای مورد تأیید جامعه و سنت‌های دینی کمک شایانی کرده‌اند.

مفهوم‌شناسی و تبیین بیانیه رهبری در جسارت به ساحت قرآنبه گزارش ایکنا، علی‌اکبر ضیایی، کارشناس مسائل جهان اسلام و رئیس مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی با موضوع اهانت‌های اخیر به قرآن کریم در سوئد و دانمارک به تحلیل بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مد ظله العالی) در واکنش به این اقدام ضد دینی پرداخته و آورده است: حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایت‌کار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به‌سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت ‌صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روزبه‌روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
سیّدعلی  خامنه‌ای
تیرماه 1402

مقدمه

همواره در زندگی انسان ارزش‌های مقدسی وجود داشته است که اندیشمندان و حکومت‌ها با وضع قوانینی از آن ارزش‌ها محافظت و برای نقض آن قوانین مجازات‌هایی متناسب با نوع جرم پیش‌بینی و اجرا کرده‌اند. حفظ حرمت ارزش‌های انسانی و دینی از ابتدای شکل‌گیری نظام‌های اجتماعی در قبایل بدوی و نظام‌های اجتماعی سنتی و مدرن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. نظام‌های سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ با محافظت از ارزش‌های جامعه به حفظ آرامش معنوی و امنیت اجتماعی و دفاع از ساختارهای مورد تأیید جامعه و سنت‌های دینی کمک شایانی کرده‌اند. تاریخ وضع قوانین علیه مقدسات دینی به تابوشکنی در جوامع ابتدایی بشری برمی‌گردد که رهبران دینی متناسب با نوع ساختارشکنی دینی توسط مجرمان با آنان برخورد می‌کرده‌اند، زیرا در هر زمانی آداب، رسوم، جاها، و اشیایی به‌عنوان امور مقدس و مورداحترام جامعه وجود داشته‌اند که اهانت به آنها سبب بروز اختلافات اجتماعی، شورش‌های مردمی، اغتشاشات و خشونت‌های عمومی شده است و نخبگان جامعه برای حفظ امنیت فکری و اجتماعی درصدد وضع قوانینی علیه اهانت به مقدسات بوده‌اند. همه ادیان الهی و حتی آیین‌های غیر ابراهیمی نسبت به اهانت به مقدسات دینی قوانینی وضع کرده‌اند تا از حریم اعتقادی و دینی مردم در برابر ساختارشکنان محافظت کنند.
پس از فروپاشی کمونیسم و شکست نظام لیبرالیسم غربی و ظهور اسلام سیاسی و هویت مسلمانان جهان با پیدایش انقلاب اسلامی ایران و بیداری مسلمانان در کشورهای اسلامی تحت سلطه غرب توطئه جهانی علیه آموزه‌های اسلامی و اسلام‌هراسی در جهان توسط استکبار و صهیونیسم جهانی شکل گرفت و این عداوت با ارزش‌های دینی به اشکال مختلف در جوامع غربی سازماندهی شد که از جمله آنها جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشورهای غربی به‌ویژه سوئد و دانمارک به‌صورت قرآن سوزی بود. اهانت به قرآن کریم به بهانه واهی آزادی بیان نمونه عینی نقض حرمت مقدسات دینی در همه ادیان الهی است که از مصادیق مجرمانه به شمار می‌آید و همه ادیان الهی با این حرمت‌شکنی نسبت به مقدسات دینی مخالف هستند.
در این مقاله با مفاهیم به کار گرفته شده در بیانیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اساس دیدگاه معظم له در بیانات و سخنرانی‌ها و دروس ایشان آشنا می‌شویم تا وزن هر یک از این واژگان در این بیانیه بیشتر روشن شود و در نهایت راهکارهای مقابله با این اهانت در سطح جهانی را براساس دیدگاه‌های ایشان بیان خواهیم کرد.

مفهوم لغوی و اصطلاحی مقدس در بیانیه

مقدس از مصدر کلمه قدس به معنای طهارت، پاکیزگی و برکت است. در معنای این واژه احترام، حرمت‌داشتن و بزرگ‌داشتن نیز لحاظ شده است. در زبان عربی نیز قدسی‌بودن و مقدس به معنای مینوی، آسمانی و غیرمادی بودن آمده است. این اصطلاح در دین به معنای جوهر و درون‌مایه اصلی دین آورده شده است. منظور از مقدس‌بودن چیزی آن است که از ارزش معنوی و طهارت بالایی برخوردار است و تکریم و تعظیم آن ضرورت دارد.

مفهوم جسارت در بیانیه

جسارت در اینجا به معنای گستاخی و اهانت است. حقیر و خوار شمردن و سبک انگاشتن از مصادیق معنی اهانت به شمار می‌روند. این واژه در مقابل تعظیم و تکریم چیزی به کار برده می‌شود. در اصطلاح حقوقی به امری اهانت یا توهین گفته می‌شود که با به کار بردن فعلی یا قولی به حیثیت فردی، مکانی مقدس یا امری چون قرآن کریم لطمه وارد شود. این اهانت یا جسارت از نظر حقوق جزا جرم شناخته می‌شود.

جسارت به ساحت قرآن حادثه‌ای تلخ است

برای روشن‌شدن مفهوم «حادثه تلخ» از دیدگاه مقام معظم رهبری و عمق فاجعه در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم به بیانات ایشان در سخنرانی‌های مختلف در تبیین «حوادث تلخ» در تاریخ اشاره می‌کنیم. در بررسی انجام شده نسبت به به کار بردن واژه «تلخ» در بیانات ایشان به این نتیجه می‌رسیم که این واژه در مناسبت‌ها و برخی حوادث خاص از طرف ایشان به کار برده شده است و این مناسبت‌ها و جایگاه‌ها نشان می‌دهند که از اهمیت خاصی در تاریخ اسلام برخوردار هستند و به همین علت «تلخی آنها» در بیانات مقام معظم رهبری بازتاب داده شده است.
یکی از این موارد شهادت جناب سید الشهداء حمزه علیه‌السلام و دیگر شهدای احد و شکست مسلمانان در این جنگ به علت دنیاطلبی و نافرمانی از دستورهای پیامبر(ص) است. آثار منفی این شکست بر روحیه مسلمانان به‌اندازه‌ای بوده که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آن به‌عنوان تجربه «تلخ» نام برده‌اند. [1] تعبیر دیگر ایشان از «حوادث تلخ» در تاریخ اسلام شهادت سید الشهداء امام حسین(ع) و اسارت خاندان طهارت است. [2] ایشان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران حوادث فتنه سال 1388 را حوادث «تلخ» نامیدند که با اهانت به قرآن کریم همراه بود.[3] در جای دیگر در تلخ‌بودن این فتنه چنین می‌فرمایند «به نظر من فتنه‌ سال 88 هم همین بود؛ برای ما یک زنگ بود، یک زنگ بیدارباش بود. امیدواریم که خداوند متعال به ملت‌های مسلمان توفیق بدهد، به دولت‌های مسلمان کمک کند که بتوانند وظیفه‌ خودشان را در مقابل این حادثه‌ تلخ، این واقعه‌ تلخ بشناسند».[4] کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه تهران در 13 آبان 1357 توسط ایادی استعمار و استکبار به تعبیر ایشان «یادآور یک حقیقت تلخ و بسیار مهم است و آن حقیقت عبارت است از روح استکبار در قدرت‌های استکباری و سلطه‌های استکباری».[5] کشتار مسلمانان در بحرین، لیبی و یمن از دیگر حوادث «تلخی» است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آنها نام برده است.[6] ایشان تحقیر کشورهای اسلامی توسط استکبار جهانی و نظام‌های زورگو را یک واقعیت تلخ در تاریخ دانسته‌اند که باید ابعاد مختلف آن برای مردم تبیین گردد. [7] «تلخ بودن» جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم توسط هتاکان در سوئد در بیانیه مقام معظم رهبری در کنار شهادت امام حسین و حضرت حمزه سید الشهداء علیهماالسلام، نافرمانی برخی از مسلمانان صدر اسلام از دستورهای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، تحقیر کشورهای متمدن اسلامی توسط استکبار جهانی و توطئه فتنه 1388 و کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه تهران در سال 1357 و اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد از جمله «حوادث تلخ» در بیانات مقام معظم رهبری هستند.

جسارت به ساحت قرآن توطئه‌آمیز است

رهبر معظم انقلاب جسارت به ساحت قرآن کریم را عملکرد یک نفر مجرم تلقی ننموده و آن را در راستای عملی‌سازی یک توطئه علیه اسلام دانسته‌اند که توسط ایادی استکبار جهانی و دشمنان اسلام طراحی شده است. ایشان درباره حرمت‌شکنی و رابطه آن با استکبار جهانی چنین گفته‌اند: «انتقادکردن یک حرف است، اهانت‌کردن یک حرف است، هتک حرمت کردن یک حرف است؛ این نکتهٔ بسیار مهمّی است، همه باید توجّه کنند. این‌ جور کارها، این‌ جور هتک حرمت‌ها کار امثال آمریکایی‌هاست که خودشان را در دنیا رسوا کردند».[8]
ایشان در دیدار کارگزاران نظام در سال ۱۳۸۴ توطئه استکبار جهانی را علیه آموزه‌های قرآن کریم در دعوت مسلمانان به وحدت و همبستگی دانسته‌اند و بدین ترتیب روشن می‌گردد که اهانت و جسارت به ساحت قرآن کریم توسط یک فرد انجام نپذیرفته است و ریشه در کینه استکبار جهانی نسبت به آموزه‌های قرآنی دارد. وی در این دیدار چنین فرموده‌اند: «قرآن ما را به وحدت توصیه کرده است. قرآن ما را تهدید کرده است که اگر اتحاد و همبستگی خودتان را از دست بدهید، آبرو و هویت و قدرت شما نابود خواهد شد. امروز متأسفانه در دنیای اسلام این نابسامانی‌ها مشاهده می‌شود. امروز توطئه علیه دنیای اسلام، توطئه‌ بسیار سنگینی است. اگر در این دوران علیه اسلام توطئه‌های سازمان‌یافته با شدت بیشتری کار می‌کند، بیداری امت اسلامی است که دشمنان را به هراس انداخته است. استکبار جهانی، طمع‌کاران در کشورهای اسلامی و مداخله‌جویان در میان دولت‌ها و کشورهای اسلامی از وحدت امت اسلامی در هراسند» در ادامه می‌گویند: «قیام دولت اسلامی در ایران و برافراشتن پرچم توحید در این کشور - این مرکز حساس و منطقهٔ مهم - امت اسلامی را به هیجان آورد و بیدار کرد؛ آنها را به سرنوشت و قدرت خودشان امیدوار کرد و به آنها اعتمادبه‌نفس داد. این بیداری و اعتمادبه‌نفس، دشمن را به توطئه‌های پیچیده‌ای وادار کرده است؛ این توطئه‌ها امروز پیش روی ماست. آنها با همه‌ دنیای اسلام مخالفند؛ با حضور اسلام مخالفند؛ با تعلیمات اسلامی مخالفند. رئیس‌جمهور امریکا صریحاً سخن از جنگ صلیبی به میان آورد. دستگاه‌های استکباری - آمریکا و صهیونیسم - دائم با تبلیغاتِ خودشان فضا را زهرآگین می‌کنند، برای این‌که بین کشورهای اسلامی و دولت‌های اسلامی اختلاف ایجاد کنند».[9]
از نظر رهبر انقلاب اسلامی یکی از توطئه‌های اصلی دشمن در مقابله با اسلام و اهانت به ساحت قرآن کریم، یهودی‌سازی قدس شریف است. ایشان در این باره می‌فرمایند: «جنایت بزرگ آنها این است که می‌خواهند یهودی‌سازی کنند. قدس شریف را، قبله‌ مسلمانان را، فلسطین عزیز را، به‌عنوان یهودی‌سازی، مرکز ظلم و ستم و توطئه‌ خودشان قرار بدهند. این مسئله‌ اصلی ماست».[10]
مقام معظم رهبری در توطئه دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب نسبت به مقدسات اسلامی، بهانه غرب در آزادی بیان را محکوم کردند و آن را کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه دانستند. ایشان در بیانیه محکوم‌کردن اهانت به ساحت پیامبر(ص) در نشریه شارلی ابدو سیاست‌های عمیقاً ضدّ اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری را عامل این‌گونه حرکت‌های دشمنانه دانستند که هر چند یک بار بُروز می‌یابد. در این بیانیه آمده است: «این حرکت در این برهه زمانی می‌تواند، نیز به انگیزه‌ منصرف‌کردن ذهن ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملت‌های مسلمان به‌ویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهٔ حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند».[11]
بیداری اسلامی و دادخواهی مسلمانان در جهان عرصه را بر منافع استکبار جهانی و کارتل‌های اقتصادی غرب تنگ نموده و مهم‌ترین منبع برای آگاهی بخشیدن به عموم مسلمانان و مستضعفان در جهان همین قرآن کریم است که به‌عنوان منبع الهام در سطوح فردی و اجتماعی در میان مسلمانان شناخته می‌شود. گروه‌های افراطی راست در کشورهای غربی در سال‌های اخیر به‌ویژه در سوئد و دانمارک برای جذب مخاطبان افراطی خود به‌صورت سازماندهی شده با کمک صهیونیست‌ها و عوامل رسانه‌ای استکبار به دنبال اسلام‌هراسی و تحقیر مسلمانان بوده‌اند و در این راستا مهم‌ترین منبع الهام‌بخش اسلام، یعنی قرآن کریم، را به‌صورت هدفمند و ساختاری مورد هدف قرار داده‌اند.
اگر زمانی بنی‌امیه با نگاه ابزاری به قرآن کریم برای ایجاد تفرقه میان لشکریان امام علی علیه‌السلام در جنگ صفین قرآن را بر سر نیزه‌ها کردند اکنون لابی‌های صهیونیسم و احزاب اسلام‌ستیز غربی با اهانت به قرآن کریم قصد تحقیر مسلمانان و تضعیف جایگاه اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله را دارند تا بدین روش نقشه شوم «راه خاورمیانه» و «پیمان ابراهیم» را برای حاکمیت صهیونیسم در کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان و ایجاد تفرقه میان صفوف مسلمانان فراهم سازند. مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در سال 1384 –همان گونه که اشاره شد - پرده از این نقشه شوم برداشتند.
دلبستگی مسلمانان جهان به قرآن کریم و تعالیم دینی و مقابله استکبار با این ارزش‌ها چنین در سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بازتاب داده شده است: «دل‌های مردم، در قبضه‌ قدرت اسلام و قرآن است. شما دیدید که ملت‌هاى مسلمان در همه‌جا - اروپا و آسیا و به‌خصوص در پاکستان - در مقابل اهانت آن بلندگوى شیطان که آیات شیطانى را بر دل مجرمان نازل مى‌کرد، چه کردند؛ مخصوص جمهورى اسلامى هم نبود. این اسلام، اعتقاد و ایمان اسلامى مردم است. ملت‌ها این‌گونه‌اند. ممکن است بعضى از سران، دل‌هاى ناباور و کافرپیشه‌اى داشته باشند و فقط مصالح خودشان را بسنجند؛ اما ملت‌ها این‌طور نیستند».[12]
در سال ۱۳۷۲ دیدار سلمان رشدی با بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید خبرساز می‌شود. رهبر معظم انقلاب مدتی بعد در واکنش به این ملاقات در دیدار با میهمانان کنفرانس اسلامی می‌گویند: «برادرانِ عزیزِ مسلمان از سراسر عالم! امروز دشمنان علیه اسلام قیام کرده‌اند، نه علیه تسنّن یا تشیع یا فلان فرقه یا فلان جمعیت. دشمنان با اسلام بدند و با قرآن دشمن‌اند. دیدید که رئیس‌جمهور آمریکا، به‌رغم مسلمین و از لجِ مسلمان‌ها، با سلمان رشدى کافرِ مرتدِ معاند ملاقات کرد! ملاقات دو کافر با همدیگر، امر مهمّى نیست؛ معناىِ سیاسىِ این کار مهم است. دستگاه حاکمه‌ آمریکا، با این عمل مى‌خواهد چه بگوید؟ گمان مى‌کنم فهمیدنِ پیامِ این کار، چندان مشکل نباشد. این، مفهوم همان چیزى است که امروز در همه‌ مناطق عالمِ اسلام مشاهده مى‌شود. این مفهوم، هم در جمع و تحشید همه‌ قوا براى احیاى دولت صهیونیست غاصب و جاانداختن و تثبیت و رسمى کردن آن تجلّى مى‌کند و هم در سکوت نسبت به ظلمى که به بعضى از مسلمین در اقطار عالم، مثل کشمیر و تاجیکستان، وارد مى‌شود.» [13]

جسارت به قرآن کریم خطرآفرین است

خطرآفرینی جسارت به قرآن کریم در این بیانیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان در امور متعددی تبیین و تفسیر کرد:
الف: این اقدام نابخردانه دشمن به ساحت قرآن کریم می‌تواند زمینه‌ساز یک طرح گسترده استکبار علیه اسلام و مسلمانان جهان باشد تا با قداست‌زدایی از قرآن کریم نزد نسل‌های آینده مسلمان بتوانند نقشه‌های شوم استکباری خود را در اسلام‌زدایی و ترویج پدیده الحاد نوین فراهم آورند.
ب: این اقدام مجرمانه می‌تواند بخشی از طرح استکبار در ترویج لیبرالیسم افسارگسیخته غرب و «عرفی‌کردن ارزش‌ها» براساس الحاد مدرن باشد که مهم‌ترین مانع آن قرآن کریم و آیین حیات‌بخش اسلام به‌عنوان مکتبی سیاسی و ارزشی در مقابل استکبار جهانی است.
ج: این اقدام می‌تواند خطری برای وحدت امت اسلامی باشد، زیرا سستی و کاهلی مسلمانان در مقابله با این سیل هجوم غرب به مقدسات دینی می‌تواند راه را برای عملی ساختن نقشه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم در سلطه بر منابع مادی و معنوی کشورهای اسلامی هموار سازد.
د: این اقدام ساختارمند در توهین به قرآن کریم می‌تواند خشم عمومی مسلمانان را به‌ اندازه‌ای برانگیزاند که مهارکردن آنها توسط اندیشمندان مسلمان ممکن نباشد و خطراتی جدی و آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای امنیت و صلح در جهان فراهم آورد، بدیهی است که عواقب چنین اقدام‌های نابخردانه که با حمایت احزاب افراطی غرب و هدایت سازمان‌های امنیتی وابسته به استکبار و رسانه‌های غربی صورت می‌پذیرد بر عهده عاملان و طراحان اصلی این نقشه شوم است.

اشد مجازات توهین به ساحت قرآن مورد اتفاق همه علمای اسلام است

همه علمای اسلام از مذاهب شیعی، اهل‌سنت شامل حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی اهانت به قرآن کریم را مستوجب اشد مجازات می‌دانند، بنابراین اگر مسلمانی به‌صورت عمدی این عمل را انجام دهد مشمول حکم ارتداد می‌شود و اگر غیر مسلمانی این عمل مجرمانه را انجام دهد محارب با خدا و رسول گرامی صلی‌الله علیه و آله شناخته  و حکم محارب بر او اجرا می‌شود.
همان گونه که در بیانیه رهبر معظم انقلاب آمده است همه علمای اسلام این عمل موهن را به‌شدت محکوم کرده‌اند که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.
حسین ابراهیم طه، رئیس سازمان همکاری اسلامی در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی ابعاد اهانت به قرآن کریم در سوئد در جده منعقد شد گفت: «باید نامه‌ای روشن ارسال گردد که اعمالی چون جسارت به قرآن کریم و اهانت به نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله و مقدسات اسلامی تنها یک عمل در راستای اسلام‌هراسی عادی به شمار نمی‌آید».[14]
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان، قره داغی، در بیانیه‌ای گفت: «سوزاندن قرآن عملی نژادپرستانه است و بیانگر آزادی نیست، و این عمل وحشیانه فردی از جهات رسمی حمایت می‌شود و نباید در مقابل آن سکوت کرد».[15] این اقدام موهن توسط مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، مصر، اردن، فلسطین، مراکش، امارات، قطر، لیبی، لبنان، عراق، الجزایر، سلطنت عمان، عربستان سعودی، بحرین، ترکیه، اندونزی، مالزی، پاکستان و افغانستان و نیز سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه  جهان اسلام، اتحادیه علمای مسلمانان جهان، اتحادیه علمای فلسطین، جامعه عربی، پارلمان عربی، علمای ازهر مصر، اخوان‌المسلمین، حزب‌الله لبنان، حرکت جهاد اسلامی و حماس محکوم شده است.

وظیفه سوئد تحویل عامل جنایت به دستگاه قضایی کشورهای اسلامی است

وقتی جرمی با حمایت مسئولان رسمی سوئد و دانمارک در ملأعام و در مقابل رسانه‌های جمعی اتفاق می‌افتد و ماهیت جرم نیز نه‌تنها شخصی و یا در حق جمع کوچکی از مردم نبوده و مخاطب آن جرم همه مؤمنان جهان بوده است نباید دولت سوئد انتظار داشته باشد که افکار عمومی مسلمانان جهان و مؤمنان به ادیان ابراهیمی در مقابل این نوع جسارت‌ها به ساحت قرآن کریم بی‌تفاوت بنشینند و اقدامی به منظور جلوگیری از اقدامات مشابه و مجازات مرتکب جرم انجام ندهند، به‌ویژه آن که قوانین جزایی کشورهای اروپایی به‌گونه‌ای است که از وقوع جرمی بزرگ چون اهانت به مقدسات ادیان الهی پیشگیری و مجرم را مجازات نمی‌کند. در چنین شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت سوئد می‌خواهد که عامل این جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
تشکیل پلیس بین‌الملل و دادگاه‌های بین‌المللی چون دادگاه لاهه برای حمایت از حقوق شهروندان در سطح بین‌المللی تشکیل شده‌اند، اما در این میان حقوق ملل مسلمان و ارزش‌های دینی در جوامع اسلامی کمترین جایگاه را در نظام حقوق بین‌الملل ندارند و تشکیل دادگاه‌های بین‌المللی اسلامی همچون دادگاه لاهه برای رسیدگی به جرم‌های مرتبط با جهان اسلام و دفاع از حقوق مسلمانان و ارزش‌های دینی یک ضرورت است. به نظر نمی‌رسد اصلاح قوانین قضایی اتحادیه اروپا نیز بتواند منافع و ارزش‌های دینی در جهان اسلام را تأمین کند و حداقل تجربه تاریخی نشان داده است که نظام قضایی کشورهای غربی بر اساس عقل عرفی و قوانین مدنی نمی‌تواند از وقوع جرم‌های مرتبط با دین و ارزش‌های دینی پیشگیری کند و اتفاقی که هم اکنون در سوئد و دانمارک افتاده است نشان می‌دهد که مجرمان و هتاکان به مقدسات و ارزش‌های اسلامی تحت پوشش و حمایت نظام حقوقی آن کشورها به این نوع جنایات دامن می‌زنند و دورنمایی روشن از وضعیت این نوع حرمت‌شکنی که می‌تواند سبب بروز افراط‌گرایی دینی و خشونت‌های غیرقابل‌کنترل شود وجود ندارد، بنابراین تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی با حضور حقوق‌دانان و قانون‌گذاران اسلامی می‌تواند تا حدودی در خارج از مرزها و در سطح بین‌المللی به این نوع جرم‌ها رسیدگی نماید.

حرمت‌شکنی نسبت به قرآن انوار هدایت آن را درخشان‌تر خواهد کرد

حرمت‌شکنی نسبت به قرآن کریم برای خاموش‌کردن انوار هدایت اتفاق افتاده است و در ورای این حرکت مجرمانه مشرکان و ملحدان وابسته به جناح استکبار جهانی و صهیونیسم قرار دارند و این گفته رهبری که با این حرمت‌شکنی انوار هدایت درخشان‌تر خواهد بود مضمون آیه 8 سوره صف است که خداوند می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، یعنی: «می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال‌آنکه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد» و این امر یکی از معجزات الهی برای محافظت از ارزش‌های دینی است که در آیات دیگر قرآنی نیز بازتاب داده شده است. در آیه بعدی خداوند می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»، یعنی: «اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند هر چند مشركان را ناخوش آيد». مشابه آيات هشتم و نهم اين سوره، در آيات 32 و 33 سوره توبه آمده است. کافران و مشرکان براى خاموش‌کردن نور هدایت قرآن از راه‌هاى مختلفى استفاده مى‌كند، از جمله:  تهمت ارتجاع و کهنه‌گرایی مى‌زنند و قرآن را «أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» (انعام، 25) می‌دانند و مى‌گويند که اين سخنان خيال و پندار یا «أَضْغاثُ أَحْلامٍ» (انبياء، 5) است، و  سخنان پيامبر را دروغ و افترا «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ» (احقاف، 8) مى‌نامند، و  آيات وحى را سطحى و بی‌ارزش قلمداد و ادعا می‌کنند که می‌توانند مانند آن را بیاورند: «لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا» (انفال، 31) و  مردم را از شنيدن آيات الهى باز مى‌دارند و چنین توصیه می‌کنند که به این قرآن گوش فراندهید: «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ» (فصلت، 26) و به راه و مكتب مؤمنان طعنه مى‌زنند و آنان را تحقير مى‌كنند و یکی از همین اهانت‌ها نسبت به قرآن کریم روا داشته می‌شود: «وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ» (توبه، 12).

والله غالب علی امره

آخرین عبارتی در که بیانیه مقام معظم رهبری آمده است فرازی از آیه 21 سوره یوسف است که خداوند می‌فرماید: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ». مقام معظم رهبری در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره در تفسیر این آیه چنین گفته‌اند: «خدا بر کار خودش غالب است، یعنی مسلط بر کار خودش هست و بدون تردید اراده‌ خودش را تحقق می‌بخشد، اما اکثر مردم خبر ندارند که خدای متعال اراده‌ خودش را تحقق می‌بخشد».[16] منظور ایشان از آوردن این فراز از آیه شریفه این است که خداوند با اراده و قدرت مطلقه خود از دین و قرآن کریم محافظت خواهد کرد، اگرچه بیشتر انسان‌ها این حقیقت را درک ننمایند و این بشارتی است که خداوند به مسلمانان داده است تا با توطئه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم در خاموش‌کردن انوار هدایت الهی ناامید نشوند و با توکل به ذات اقدس الهی با این توطئه‌ها مقابله نمایند.

آیه 21 سوره یوسف در دیگر بیانات مقام معظم رهبری تکرار شده است، بدین معنی که حیله و کید دشمن به همت قیام جوانان غیور مسلمان باطل و اراده حق‌تعالی برای تحقق جامعه آرمانی آخرالزمان براساس آیه 21 سوره یوسف محقق خواهد شد. [17] این آیه شریفه عیناً در بیانیه رهبر معظم انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم نیز آمده است.[18]
آیه 21 سوره یوسف در بیانات مقام معظم رهبری در سال 1399 در خصوص بازگشت مسجدالاقصی به آغوش اسلام و ناکامی آمریکا و صهیونیسم در قبال حقیقت و سنت الهی در مورد فلسطین مورد استناد واقع شده است.[19]
                                                                      و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

[1]  دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی‌امر با رهبر انقلاب، دوم شعبان ۱۴۳۱، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9769

[2]  اولین شکوفه‌های عاشورایی، گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی اربعین حسینی، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5721

[3]  تفکر و عبرت درباره فتنه 88 | بیش فعالی جبهه استکبار، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10816

[4]  بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، در آستانه ۱۳ آبان‌ماه سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، ۲۶ ذی القعده ۱۴۳۱، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10552

[5]  مصدر پیشین.

[6]  پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1390 / «سال جهاد اقتصادی»، https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=11785

[7]  بیانات دردیدار فرماندهان وخلبانان نیروی هوایی ارتش، ۱۳۸۹/۱۱/۱۹، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10996

[8]  «روش اسلامیِ نقد» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724

[9]  بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۴/۰۲/۰۶، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3277

[10]  خطبه‌های نماز عید سعید فطر، اول شوال ۱۴۳۱، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10106

[11]  https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=46431&nt=4&year=1399&tid=4024

[12]  دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از فرماندهان و پاسداران کمیته انقلاب اسلامی، ۱۳۶۹/۱۰/۱۰ https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=31152

[13]  تیری که بر هدف خواهد نشست، https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=31152

[14]  حرق المصحف: السويد تعتبر الإساءة للقرآن "معاديا للإسلام" والتعاون الإسلامي تدعو لإجراءات جماعية، https://www.bbc.com/arabic/middleeast-66081255

[15]  حرق المصحف في السويد بأول أيام العيد.. إدانات عربية ودولية ومطالبات بوقف استفزاز المسلمين، https://qrcd.org/3Xhp

[16]  بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره، ۱۳۷۱/۰۳/۰۶، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17182

[17]  سوره‌ یوسف، بخشی از آیه‌ ۲۱؛ «... و خدا بر کار خویش چیره است ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.»

[18]  بیانیه‌ در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم، ۱۳۹۹/۰۶/۱۸، https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46431

[19]  https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50110

انتهای پیام
captcha