ضرورت تعیین مأموریت برای جهاددانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
کد خبر: 4160326
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

ضرورت تعیین مأموریت برای جهاددانشگاهی در برنامه هفتم توسعه

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با چهل و سه سال تجربه و برخورداری از نیروی جوان و متخصص، آماده پذیرش مأموریت‌های کلان است‌، گفت: در برنامه هفتم توسعه برای این نهاد مأموریت‌ ویژه‌ای تعیین شود.

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامیمحمد وحیدی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌ شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌شمالی، با اشاره به چهل و سومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در چهل و سه سال حیات پر تلاش خود، دستاوردهای بسیاری داشته است و فعالیت‌های این نهاد همواره مورد تأیید و تأکید بوده است و این موضوع نشان می‌دهد جهاددانشگاهی موفق عمل کرده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی در سال‌های ابتدایی تشکیل در حوزه‌های فرهنگی بسیار موفق عمل کرد و در ادامه این نهاد انقلابی که با هدف فرهنگی تشکیل شده بود، با تغییر در اساسنامه و رویکرد فعالیت، علاوه بر موضوعات فرهنگی، به مسایل پژوهش و فناوری نیز ورود کرده و دستاوردهای عظیمی برای کشور به ارمغان بیاورد. 

وحیدی تأکید کرد: توجه به جهاددانشگاهی در اسناد بالادستی به این معنی است که این نهاد به درستی حرکت کرده است و امروز جهاددانشگاهی نقش‌ها و مأموریت‌های متعددی را بر عهده گرفته است و در قوانین سالانه و همچنین برنامه‌های توسعه کشور بر ضرورت مأموریت‌گرایی جهاددانشگاهی تاکید شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه جهاددانشگاهی را از دیگر نهادها و سازمان‌ها متمایز می‌کند، روحیه و فرهنگ جهادی است. به عنوان مثال جهاددانشگاهی در سال‌های نخست پس از تشکیل، در عرصه مدیریتی دانشگاه‌ها گام بر می‌داشت و در طول سال‌های جنگ تحمیلی به یک نهاد پیشگام در پشتیبانی علمی جنگ و دفاع دانش بنیان فعالیت کرد و در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهادداشگاهی با توجه به اقتضائات زمانه فعالیت‌هایی شاخصی را انجام داده است. 

وی افزود: جهاددانشگاهی یکی از حلقه‌های علم، فناوری و نوآوری در کشور محسوب می‌شود و به نوعی یک نهاد واسط است. در حوزه علم و فناوری همه بازیگران این نظام باید به صورت زنجیره‌ای عمل کنند و مأموریت هر کدام از اجزا نیز مشخص باشد و مأموریت‌ها نیز مورد نظارت و پایش قرار گیرند. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مأموریت اجرای چهار فناوری راهبردی و پیشران کشور شامل قطار برقی، آب شیرین کن، مولدسازی منابع معدنی و سلول درمانی به جهاددانشگاهی واگذار شد و این ماموریت که به تصویب کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری رسیده است، در حال بررسی در صحن تلفیق است.

وحیدی گفت: جهاددانشگاهی از بازیگران اصلی نظام علم و فناوری کشور محسوب می‌شود که برای تحقق توسعه دانش‌بنیان کشور، الگویی ویژه ارائه کرده است. البته طبیعی است که در مسیر فعالیت جهاددانشگاهی فراز و فرودهایی نیز وجود داشته است، ولی امروز می‌توان با اطمینان گفت که جهاددانشگاهی به طور کلی موفق عمل کرده است و کشور به چنین مجموعه‌ای در زنجیره نظام علم و فناوری خود نیاز دارد.

وی تأکید کرد: در بررسی نظام علم و فناوری کشور باید به این نکته توجه شود که هر کدام از بازیگران این نظام باید مأموریت مشخص داشته باشند و فعالیت‌ها بر اساس مأموریت‌های تعریف شده و به دور از موازی‌کاری باشد. در چنین شرایطی لازم است در تدوین برنامه‌های توسعه کشور و دیگر اسناد بالادستی به این موضوع توجه شود. جهاددانشگاهی نیز نهادی قابل اعتماد است که می‌توان با اتکا به ظرفیت‌های علمی و فناورانه موجود در این نهاد و همچنین نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و باتجربه، مأموریت‌های ویژه‌ای را به این مجموعه واگذار کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نیاز است ارتباط جهاددانشگاهی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری استان نیز تقویت شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: استانداران، رؤسای دانشگاه‌های استان نیز باید در بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی تلاش خود را به کار گیرند تا تعاملات لازم در جهت توسعه استان شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha