طبیعت زیبای مریوان؛ قربانی سودجویی عده‌ای زمین خوار
کد خبر: 4161421
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
یادداشت؛

طبیعت زیبای مریوان؛ قربانی سودجویی عده‌ای زمین خوار

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت: متأسفانه تعدادی سودجو به دنبال بهر‌ه برداری شخصی از موضوع آتش سوزی جنگل‌های مریوان هستند و خیانت خود در حق محیط زیست منطقه را به مسئولین نظام و حافظان امنیت نسبت می‌دهند.

طبیعت بکر مریوان

به گزارش ایکنا از کردستان، علی اصغر حسینی، دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در یادداشتی به موضوع «سودجویی و زمین‌خوار در مریوان» پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه آمده است؛

جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های ایران هستند که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم‌شناختی از عرصه‌های کلیدی کشور محسوب می‌شوند. جنگل‌های استان کردستان که بخش عظیمی از جنگل‌های غرب کشور و زاگرس شمالی را شامل می‌شوند، در حوضه آبریز رودخانه‌های سیروان و زاب و نیز شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان، کامیاران و بخشی از سنندج گسترش دارند.

استان کردستان با داشتن منابع‌ طبیعی مناسب و جنگل‌ها و مراتع غنی دارای توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه تولیدات‌ گیاهی جنگلی و مرتعی است.

چشمه‌ساران فراوان، رودخانه‌های خروشان، خاک مستعد، هوای معتدل، جنگل سرسبز، مراتع گسترده، انبوه درختان، درختچه‌ها و گیاهان ارزشمند با تنوع ژنتیکی فوق‌العاده و گونه‌های خوراکی و دارویی و هزاران پدیده چشم‌نواز و روح‌انگیز از ثروت‌های طبیعی این خطه است. حال طی چند روز گذشته وسعت فراوانی از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان در آتش سوخت و پس از چند روز با عملیات امدادی، تلاش نیروهای دولتی، نظامی و مردمی بالاخره آتش مهار شد.

در طول یک ماه اخیر و حتی سال‌های گذشته متأسفانه شاهد هستیم که جنگل‌های بکر و زیبای کوه‌های زاگرس در شهرستان مریوان که میزبان گردشگران و دوستداران طبیعت است طعمه حریق شده و آثار مخرب زیست محیطی برای منطقه به بار آوراده است.

متأسفانه تعدادی سودجو به دنبال بهره برداری شخصی از این موضوع هستند، بررسی‌های میدانی و هوایی حاکی از آن است که همچون سنوات گذشته انتفاع شخصی افرادی، موجب این خسارت جبران ناپذیر شده است و نکته جالب اینجاست که همین افراد با زیرکی خاصی این خیانت خود در حق محیط زیست بی بدیل منطقه مریوان را به مسئولین نظام و حافظان امنیت نسبت داده تا اذهان مردم شریف شهرستان مریوان و روستاهای اطراف را مشوش نمایند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان خطاب به مردم آگاه و فهیم شهرستان مریوان اعلام می کند همچون گذشته به دنبال جلوگیری از سوءاستفاده این زمین خواران بزرگ و مخربان جنگل‌های زیبای زاگرس بوده و از این نعمت و ثروت خدادادی مراقبت نمایند.

انتهای پیام
captcha