هشدارها درباره رشد گروهی مرگبارتر از داعش در آفریقا
کد خبر: 4162182
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸

هشدارها درباره رشد گروهی مرگبارتر از داعش در آفریقا

حمله خونبار جدید در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو بار دیگر هشدارها درباره سرعت رشد شاخه‌ای از گروهک تروریستی داعش در آفریقا مرگبارتر از آنچه در سوریه و عراق بوده، بیشتر کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، روزنامه واشنگتن پست نوشت، گروه موسوم به نیروهای ائتلافی دموکراتیک یک گروه شورشی که در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت می‌کند، به سرعت شروع به رشد کرده و تهدیدی برای ظهور یک شاخه محلی مرگبارتر از داعش است.

جمهوری دموکراتیک کنگو دومین کشور بزرگ در آفریقا و یازدهمین کشور بزرگ جهان به‌شمار می‌آید و چهارمین کشور پرجمعیت در آفریقاست.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه گروه شورشی مذکور در کنگو پس از بیعت با داعش در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا طبقه بندی شده است، تأکید کرد که داعش جذب جنگجویان خود را از سایر نقاط آفریقا و خاورمیانه گسترش داده است.

این روزنامه افزود: داعش در کنگو با به خدمت‌گرفتن کودکان، تقویت مهارت‌های خود در ساخت بمب و حملات وحشیانه به روستاها، کلیساها و مراکز پزشکی، صفوف خود را گسترش داده است.

این روزنامه تأکید کرد که حملات داعش در سال‌های اخیر پس از سرنگونی این گروهک تروریستی در سوریه و عراق پراکنده‌تر شده است، اما از آن زمان شاخه‌های محلی در افغانستان و منطقه ساحل در آفریقا و به طور کمتر در مرکز قاره آفریقا تقویت شده است.

نیروهای دموکراتیک ائتلافی (ADF) دهه‌ها پیش در کشور اوگاندا همسایه کنگو با هدف سرنگونی دولت آن کشور تأسیس شد که در نهایت نیروهای خود را از مرز به جمهوری دموکراتیک کنگو سوق داد.

نیروهای ائتلافی دموکراتیک در حال حاضر متشکل از صدها تروریست مسلح است که در شرق کنگو که غنی از معادن است، مستقر هستند. نیروهای ائتلاف دموکراتیک از زمان آغاز عملیات ارتش در اواخر سال ۲۰۱۹، ده‌ها حمله شدید علیه غیرنظامیان انجام داده است.

جاه طلبی‌های این گروه پس از دستگیری مؤسس آن در سال 2015 گسترش یافت و یک رهبر جدید به نام موسی بلوکو رهبری را به دست گرفت که در تلاش برای کسب بودجه با گروهک تروریستی داعش بیعت کرد.

به نوشته واشنگتن پست نفوذ این گروهک تروریستی در جاهای دیگر آفریقا نیز افزایش یافته است و ناظران قبلی سازمان ملل ارتباط بین آن و گروه‌های شورشی افراطی را که مسئول کشتار و آواره‌کردن هزاران غیرنظامی در موزامبیک بودند، مستند کرده‌اند.

رسانه‌ها امروز یکشنبه اعلام کردند که در حمله خونین جمعه گذشته  به روستای ایبونگی در جنوب غربی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نزدیکی مرز آنگولا، حداقل 14 نفر کشته شدند.

آدلار نکیسی، سخنگوی دولت استان کوانگو که روستا در آن واقع شده است، گفت که آمار نهایی به 14 نفر رسیده است که بر اثر شلیک گلوله یا چاقو کشته شده‌اند.

یک مقام مذهبی در ایپونگی که خواست نامش فاش نشود، این آمار را تأیید و تأکید کرد که این حمله در پی دستگیری تعدادی از اعضای گروه‌های مسلح صورت گرفت.

هنوز گروه خاصی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما طرف‌های داخلی بار دیگر همین گروه‌های مسلح تندرو در کنگو را عامل تکرار چنین فجایع خونباری می‌دانند.

انتهای پیام
captcha