کشف 4 نمازخانه تاریخی در زیر مسجد جامع نوری موصل
کد خبر: 4164229
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
یونسکو تأیید کرد؛

کشف 4 نمازخانه تاریخی در زیر مسجد جامع نوری موصل

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) تأیید کرد که در زیر مسجد جامع نوری موصل چهار مکان به شکل وضوخانه و نمازخانه کشف شده که در کتب تاریخی هم به آن اشاره نشده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری یونسکو، کاوش‌های انجام شده توسط اداره کل آثار باستانی و میراث عراق در زیر نمازخانه مسجد النوری در شهر موصل که قدمت آن به قرن دوازدهم می‌رسد از کشف مجموع چهار تالار ساخته شده از سنگ و گچ خبر می‌دهد.

عراق از شش سال پیش کار بازسازی این مسجد را با مشارکت امارات و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) آغاز کرده است.

مسجد جامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را در قرن ششم هجری قمری نوالدین زنگی (۱۱۱۸ فوریه ۱۵ می ۱۱۷۴ از حاکمان ترک حکومت زنگیان) بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹  قرن می‌رسد.

این مسجد که با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی گروه تروریستی داعش با مواد منفجره آن را تخریب کردند. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی بود.

پایگاه خبری یونسکو با اشاره به حضور تیمی متشکل از 40 کارگر و باستان‌شناس از اداره کل آثار باستانی و میراث عراق در امر بازسازی مسجد جامع نوری گفت: مسجد النوری در طول جنگ از سوی داعش تخریب شد و آجر به آجر کار بازسازی آن انجام شد تا امید را به شهر جنگ زده بیاورد.

در ادامه این گزارش آمده است: باستان‌شناسان به کشف بی‌سابقه‌ای از آثار تاریخی در زیر خاک دست یافته‌اند که در زیر نمازخانه مسجد النوری مدفون شده بود و در کتاب‌های تاریخی هم اشاره‌ای به آن نشده است.

پایگاه خبری یونسکو در ادامه به نقل از خیرالدین ناصر، رئیس اداره آثار باستانی و میراث نینوا آورده است: در حین کاوش‌های باستان‌شناسی در مسجد جامع النوری شکاف‌هایی به وجود آمد که به چهار تالار منتهی شد که برای وضو گرفتن مورد استفاده قرار می‌گرفتند. قدمت این تالارها به دوران اتابکان در قرن دوازدهم باز می‌گردد و کاملاً در زیر خاک مدفون بوده و در کتاب‌ها و منابع تاریخی هم نامی از آنها ذکر نشده است.

کشف 4 نمازخانه تاریخی در زیر مسجد جامع نوری موصل

بر اساس این گزارش، همچنین در حفاری‌ها آثاری از جمله کوزه‌ها، قطعات سفالی و سنگ‌های تراشیده شده و همچنین سکه‌های مربوط به دوران‌های مختلف کشف شد.

در این گزارش تأکید شده است: روند بازسازی مسجد النوری یکی از بلندپروازانه‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ها در عصر مدرن به حساب می‌آید، زیرا نیاز به برداشتن گام‌های زیادی برای اطمینان از یکپارچگی مکان و پشتیبانی از بقیه سازه‌ها و حفظ سنگ‌های پراکنده‌ای از سازه دارد که می‌توانند در فرآیند بازسازی استفاده شوند.

کشف 4 نمازخانه تاریخی در زیر مسجد جامع نوری موصل

در ادامه آمده اسـت: مطالعه محل مسجد جامع نوری در آگوست 2021 برای اطمینان از یکپارچگی پی‌ها و حفاری‌ها در نزدیکی نمازخانه آن آغاز شد و کارگران به تدریج کف اولیه مسجد را که قبل از بازسازی در دهه چهل قرن گذشته میلادی وجود داشت کشف کردند و هنگامی که مشغول کار بر روی قسمت تازه نمایان شده از کف مسجد بودند، متوجه شکاف‌هایی در زیر آن شدند که آنها را به سالن‌های نیمه مدفون در زیر مسجد هدایت کرد.

کشف 4 نمازخانه تاریخی در زیر مسجد جامع نوری موصل

انتهای پیام
captcha