بهره‌برداری از ظرفیت ایران برای بازنمایی هویت نمایش آیینی و سنتی
کد خبر: 4165608
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد:

بهره‌برداری از ظرفیت ایران برای بازنمایی هویت نمایش آیینی و سنتی

کاظم نظری در آیین رونمایی از پوستر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشارکت‌کننده در برگزاری این رویداد خواست تا تمام ظرفیت‌های فرهنگی استان خود را پای کار بیاورند تا این سرمایه ملی در کشور نمود خوبی داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل هنرهای نمایشی، آیین رونمایی از پوستر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و تبادل تفاهم‌نامه استان‌های مشارکت‌کننده در این رویداد فرهنگی با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد جولایی، دبیر جشنواره؛ با شعار «آیین، سنت، سرمایه ملی» در سالن کنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

نظری در ابتدای این مراسم گفت: بعد از بیست‌ویک دوره و برای اولین بار بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به خانه‌های اصلی خود می‌روند.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌های انجام‌شده، قرار است تا شهرداری‌ها در استان‌های برگزارکننده در بخش فضاسازی و تبلیغات عمومی برگزارکنندگان را همراهی کنند. در بخش صداوسیما هم گروه‌های برنامه‌ساز برای پوشش جشنواره حضور خواهند داشت.

نمایش‌های آیینی و سنتی؛ سرمایه ملی و هویت ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر کشور است. این رویداد سرمایه ملی و هویت ما به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل تلاش شده است تئاتر ما به کشورهای دیگر معرفی شود و خوشبختانه مراکز فعال بین‌الملل نگاه ویژه‌ای به هنرهای نمایشی ایران دارند، خاطرنشان کرد: لازم است تمام ظرفیت فرهنگی استان‌ها پای کار بیایند تا این رویداد بزرگ هنری در کشور نمود خوبی داشته باشد و بتواند در شناخت فرهنگ و آیین‌های ایرانی به مردم مؤثر عمل کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود با اشاره به زمان برگزاری جشنواره گفت: هم‌زمانی برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با هفته میراث فرهنگی و همچنین میلاد مسعود پیامبر اعظم(ص) فرصت خوبی است تا استان‌ها ظرفیت‌های نمایشی و گردشگری خود را در جهت معرفی آیین‌ها، سنت‌ها، زیست‌بوم و همچنین ایجاد نشاط، همدلی و همرسانی اقوام مورد استفاده بیشتر قرار دهند.

ارسالی/// بهره‌برداری از ظرفیت ایران برای بازنمایی هویت نمایش آیینی و سنتی

در ادامه این نشست، احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به نگاه تمرکززدایی جشنواره برای همراه کردن استان‌ها گفت: پایمردی، همت و خرد جمعی مدیران استانی باعث شد تا ما با اقدام به تمرکززدایی از مرکز، میزبان 1010 مهمان داخلی و خارجی باشیم.

وی ادامه داد: بیش از 20 کشور خارجی متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند و خوشبختانه از سراسر کشور در تمامی رشته‌های هشت‌گانه جشنواره نیز متقاضی حضور داشتیم. در این دوره استان چهارمحال و بختیاری در بخش هنرهای فردی، کارآواها و آثار فضای باز، استان خراسان شمالی میزبان اجراهای دانشجویی و بخش عروسکی، استان گلستان میزبان نمایش‌های صحنه‌ای بخش آزاد و ویژه و استان مرکزی میزبان مجالس تعزیه غریب جشنواره خواهند بود.

دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: سمینارهای بین‌المللی با مدیریت نرگس یزدی، مدیر انتشارات نمایش، در تهران برگزار خواهد شد و نمونه‌های منتخب نیز به چاپ خواهد رسید.

جولایی با اشاره به بخش نمایشنامه‌نویسی به‌عنوان تنها بخش رقابتی جشنواره توضیح داد: بخش نمایشنامه‌نویسی دو متولی دارد. شورای فرهنگ عمومی و اداره کل هنرهای نمایشی متولیان بخش نمایشنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. تلاش‌مان این است که آثار خوب این بخش نیز به چاپ برسند.

وی یادآور شد: مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار استان همراه در برگزاری این رویداد هنری به‌عنوان قائم‌مقام‌های دبیر جشنواره هستند و با تمام اختیارات، جشنواره را هدایت خواهند کرد.

دبیر جشنواره در پایان سخنانش گفت: برای هر استان بولتن و نشریه‌ای جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha