ضرورت اطمینان از منبع خبر برای مقابله با اخبار جعلی + فیلم
کد خبر: 4169282
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴

ضرورت اطمینان از منبع خبر برای مقابله با اخبار جعلی + فیلم

منبع خبر باید مطمئن باشد یعنی رسانه یا فردی که خبر را گفته، قابل اعتماد است یا خیر؟ سابقه رسانه یا فرد در گذشته چگونه بوده است؟ بهتر است این روزها برخی اخبار از چند منبع بررسی شود.

به گزارش ایکنا، فرهنگسرای رسانه با مشارکت خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با عنوان «با هم یاد بگیریم» کرده است که محتوای آن را در ادامه مطالعه و مشاهده می‌کنید.

راهنمای مقابله با اخبار جعلی (فیک‌نیوز)؛ این روزها اخبار گوناگونی شنیده می‌شود و هر فردی روایت خود را دارد. در ادامه به برخی نکات که برای مقابله با فیک‌نیوز مفید است اشاره می‌شود.

منبع خبر کجاست؟ منبع خبر باید مطمئن باشد یعنی رسانه یا فردی که خبر را گفته، قابل اعتماد است یا خیر؟ سابقه رسانه یا فرد در گذشته چگونه بوده است؟ بهتر است این روزها برخی اخبار از چند منبع بررسی شود.

تصاویر و فیلم‌ها به راحتی جعل می‌شوند. تصاویر مشکوک را با دقت ببینید. برخی از تصاویر اصطلاحا فتوشاپی هستند. اسناد و مدارک نیز به آسانی جعل می‌شوند. به تاریخ‌ها توجه کنید. برخی از تصاویر و اخبار قدیمی با تغییر عنوان یا بخشی از محتوا به عنوان خبر جدید منتشر می‌شوند. 

سیر حوادث را هم مدنظر داشته باشید. شواهد را بررسی کنید. یک خبر واقعی نیاز به نقل قول، آمار، زمان، مکان و عکس دارد. به جزئیات خبر دقت کنید. به موضوع خبر دقت کنید. افشاسازی یا انتشار اخبار محرمانه با ادبیاتی تحریک‌کننده به منظور جذب مخاطب بیشتر یکی از نشانه‌های فیک‌نیوز است. هدف از انتشار آن خبر چیست؟ 

شبکه‌های اجتماعی محل مناسب فیک‌نیوز است. هر خبری که در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها منتشر می‌شود، به معنای واقعی بودن آن نیست. وقتی از خبری مطمئن نیستید، آن را به اشتراک نگذارید. مراقب شبه‌خبرها باشید. برخی از مطالب طنز یا سرگرم‌کننده در قالب خبر منتشر می‌شوند. 

شکل ظاهری این مطالب شبیه خبر تنظیم می‌شود، اما در حقیقت خبر نیستند. تیک آبی به معنای حقیقت نیست. به عنوان مثال در شبکه توئیتر هویت برخی افراد یا رسانه‌ها تأیید شده و تیک آبی گرفته‌اند، اما با این حال هر حرفی که می‌زنند نمی‌تواند به عنوان سند یا خبر موثق باشد.

 
انتهای پیام
captcha