طرح‌های حوزه آب کردستان تا پایان کار دولت به اتمام می‌رسد
کد خبر: 4172130
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

طرح‌های حوزه آب کردستان تا پایان کار دولت به اتمام می‌رسد

استاندار کردستان تمام طرح‌های حوزه آب استان تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه وزارت نیرو به‌ویژه آب، طی ۲ سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی افتاده که بی‌سابقه است.

نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان امروز، هشتم مهر در اولین نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان کردستان با اشاره به اینکه در صورت تسریع در انتقال آب سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند، تمام طرح‌های حوزه آب استان تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه وزارت نیرو به‌ویژه آب، طی دو سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی افتاده که بی‌سابقه است.

وی افزود: شهرستان بیجار با توجه به ظرفیت‌ها و عقب‌ماندگی، از اولویت‌های ما برای سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها در راستای توسعه است و همواره سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در این شهرستان دعوت کرده‌ایم.

استاندار کردستان به واگذاری اجرای طرح‌ شبکه پایاب سد تالوار به بخش خصوصی به عنوان دومین مدل در کشور اشاره و بیان کرد: این کار بسیار ارزشمند است و تأثیر بسیاری در سرعت اجرای پروژه دارد.

وی با اشاره بر لزوم تلاش برای تحقق منویات رهبری مبنی بر تبیین دستاوردها و خدمت‌رسانی به آحاد جامعه ادامه داد: خوشبختانه در این دولت برای کاهش مهاجرت اقدامات مؤثری صورت گرفته و در برخی روستاها کارهایی انجام و مهاجرت معکوس شده که باید با جدیت دنبال شود.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در ادامه جلسه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب استان در سال آبی 1402-1401 و اقدامات مؤثر آن شرکت در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و فرایندهای نصب کنتور هوشمند بر روی منابع آب زیرزمینی ارائه کرد و گفت: سال آبی گذشته متوسط بارش ۴۶۳ میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه پیش از آن، ۳۴ درصد افزایش داشت.

وی با بیان اینکه با این وجود در حوضه سفیدرود در شرق استان بارش‌ها کمتر است، افزود: انتقال بین حوضه‌ای آب از جمله انتقال آب سد آزاد به قوچم و شرق استان، برای جبران این وضعیت و جایگزینی آب سطحی پایدار با جای آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به افزایش قابل توجه حجم بالای مخازن آب سدها در استان طی سال گذشته آبی اشاره و بیان کرد: طبق پیش بینی‌ها، بارش‌ها از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا آذر ماه مستمر ادامه خواهد داشت و بارش‌های فرانرمالی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ۱۸۲ درصدی اعتبارات پروژه‌های حوزه آب در سال گذشته نسبت به سال‌های اخیر گفت: امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های آبی استان تخصیص یافت.

مهندس آریانژاد به برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان پرداخت و افزود: در فاز ابتدایی باید ۲۵۳ میلیون مترمکعب و فاز دوم ۱۲.۶ میلیون مترمکعب صرفه جویی توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود که تاکنون ۲۵ درصد آن عملی شده است.

وی در پایان یادآور شد: در ۶ ماهه اول سال جاری، بیش از 350 حلقه چاه آب غیرمجاز مسدود شد که کمک قابل توجهی به احیای منابع آب زیرزمینی است.

در این جلسه مقرر شد؛ احداث شبکه آبیاری تحت فشار هزار هکتاری پایاب سد تلوار در دشت خورخوره بیجار به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شود که این پروژه برای نخستین بار در استان کردستان توسط هلدینگ سرمایه‌گذار در سطح 1000 هکتار اراضی پایاب سد تالوار بیجار اجرا می‌شود.

گفتنی است، این پروژه به زودی آغاز و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با توکل بر خدا و همت مدیران مربوطه تا ابتدای فصل زراعی سال آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که تحقق این مهم سبب توسعه کشاورزی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه می‌شود و برکات آن شامل حال مردم شریف شهرستان بیجار به ویژه کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha