تربیت قرآنی ضامن سعادت دنیا و آخرت است
کد خبر: 4172536
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تربیت قرآنی ضامن سعادت دنیا و آخرت است

یک حافظ کل قرآن با توصیه به پدران و مادران برای تربیت قرآنی فرزندانشان گفت: ۳۰ سال تجربه قرآنی به من آموخته که تنها راه نجات فرزندانمان از منجلاب فساد در آخرالزمان، تربیت قرآنی آنهاست.

مسعود غفاری فینی حافظ کل قرآنمسعود غفاری فینی، متولد ۱۳۶٧ در کاشان و حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره زیست قرآنی خود اظهار کرد: از همان خردسالی با تشویق‌های مادرم وارد کلاس‌های قرآن شدم و به لطف خدا در سن ۱۱ سالگی توفیق حفظ کل قرآن را پیدا کردم. ابتدا با حضور در مرکز «نهاد قرآن فین کاشان» زیر نظر حجت‌الاسلام درخشان، چند جزء از قرآن را حفظ کردم و سپس با شرکت در طرح یک‌ساله مؤسسه قرآن و عترت جامعة‌القرآن کاشان، زیر نظر مجید عربی موفق به حفظ کل قرآن شدم.

وی ادامه داد: از سال ۹۰ در مسابقات قرآنی گوناگون شرکت کردم و موفق به کسب رتبه برتر در این مسابقات شدم، از جمله رتبه‌های اول، دوم و سوم مسابقات سراسری اوقاف در رشته تفسیر، رتبه اول رشته مفاهیم صحیفه سجادیه در سطح کشور، رتبه‌های برتر مسابقات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه کشور، رتبه برتر رشته مفاهیم در مسابقات دانشجویان سراسر کشور، رتبه‌های برتر متعدد در مسابقات حفظ و تفسیر خانواده‌های شاهد و ایثارگر و رتبه برتر المپیاد علمی طلاب که حوزه علمیه خراسان برگزار می‌کند.

معلم و طلبه سطح سه حوزه علمیه با بیان اینکه همزمان با تحصیل در حوزه علمیه، مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه قرآن و حدیث قم دریافت کرده و سال جاری در مقطع دکترا پذیرفته شده است، درباره نحوه ورود به آموزش و پرورش گفت: از ۱۲ سال پیش، به‌عنوان مربی و معاون پرورشی در مدارس شهرستان کاشان مشغول به خدمت هستم. بعدازظهرها هم در مؤسسات قرآنی نظیر «نهاد قرآن فین» و مؤسسه قرآنی «آیه آیه تا ظهور» به تربیت حافظان قرآن می‌پردازم. همچنین به‌عنوان استاد حفظ در طرح ملی حفظ دانشجویان در خدمت قرآن هستم و برگزاری جلسات تفسیر و قرائت قرآن در محل زندگی خود نیز از توفیقات بنده است.

وی اهتمام به برگزاری جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در مسجد حجت‌ بن‌ الحسن فین را که جمعه شب‌ها برگزار می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌های هفتگی خود دانست و افزود: یکی از بهترین توفیقاتی که در زندگی داشتم، تألیف کتاب «مقتل قرآنی سیدالشهدا(ع)» با موضوع بیان روضه‌های امام حسین(ع) از زبان قرآن است. چند سال پیش در جلسه‌ای که قبل از محرم با حجت‌الاسلام قرائتی داشتیم، ایشان به مبلغان ماه محرم توصیه کرد در روضه‌های خود به جای بیان شعر و خواب از قرآن استفاده کنند. همچنین سفارش کرد کتاب کوتاهی را که با نام «روضه‌های قرآنی» تألیف کرده‌ و در آن به بیان روضه‌های سیدالشهدا(ع) از زبان قرآن پرداخته‌ است، مطالعه کنیم.

غفاری بیان کرد: عمل به توصیه آقای قرائتی و خواندن کتاب ایشان مبنایی شد تا به تألیف کتابی مفصل به نام «مقتل قرآنی» بپردازم و روضه‌های بیشتری را از قرآن به مخاطبانم انتقال دهم. دو سال تمام برای این امر صرف شد تا ضمن بیان مفاهیم ۱۵۰ آیه از قرآن به روضه امام حسین(ع) نیز گریزی زده شود. آیاتی که در شأن آن حضرت نازل شده است، آیاتی که به قیام سیدالشهدا(ع) یا خود حضرت تأویل شده‌اند و آیاتی که از زبان ایشان یا اهل بیت(ع) و اصحابشان در واقعه کربلا مورد استناد و استفاده قرار گرفته‌اند، بخشی از این کتاب است.

وی درباره بهترین تجربه و خاطره قرآنی خود گفت: استادان و دوستان متخلق قرآنی که همیشه ایشان را الگوی خود قرار داده، از رفتار و گفتار آنها بهره‌های بسیاری برده‌ام و زندگی خود را در راه قرآن صرف کرده‌اند، از مصادیق همان حدیث شریف امام صادق(ع) هستند که فرمود: «... اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ ودَمِهِ،... قرآن با خون و گوشت ایشان آمیخته شده است.» شیرینی قرآن در تک‌تک لحظه‌های زندگی ایشان هویداست و این بهترین تجربه و خاطره زندگی من است. آشنایی و مصاحبت با آنها را از بهترین نعمت‌های خداوند بر خود می‌دانم که باعث شده مطالب بسیاری را از آنان فرا بگیرم.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه همه قرآن برکت و رحمت است، ادامه داد: هرکس به هر اندازه، کنار قرآن قرار بگیرد، این برکات را با تمام وجود حس خواهد کرد. من نیز هرچه دارم، از برکت قرآن است و شغل، تحصیل و اندک آبروی خود را از برکت کلام وحی به دست آورده‌ام، همان‌گونه که حافظ شیرازی سروده است: «هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم» همچنین در روایات آمده که حفظ قرآن باعث ازدیاد حافظه می‌شود، من شخصاً در طول تحصیل خود این برکت را به کرات مشاهده کرده‌ام و موفقیت خود را در کسب رتبه‌های تک‌رقمی کنکور ارشد و دکترا فقط از طریق قرآن و به برکت آن می‌دانم.

وی در پایان بیان کرد: به‌عنوان برادری کوچکتر، به همه برادران و خواهرانم که در خانواده‌های خود نقش پدر و مادر را ایفا می‌کنند، توصیه می‌کنم فرزندان خود را در پناه قرآن تربیت کنند. قرآن ضامن سعادت دنیا و آخرت فرزندان ما خواهد بود. این سفارش بزرگان دین و از حقوقی به شمار می‌رود که خداوند بر همه پدران و مادران واجب کرده است. ۳۰ سال تجربه قرآنی به من آموخته که تنها راه نجات فرزندانمان از منجلاب فساد در آخرالزمان، تربیت قرآنی آنهاست و امیدوارم شاهد روزی باشیم که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن محقق شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha