ایکنا زمینه‌ساز ظرفیت‌های جدید در فعالیت‌های قرآنی باشد
کد خبر: 4180791
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰

ایکنا زمینه‌ساز ظرفیت‌های جدید در فعالیت‌های قرآنی باشد

چهره قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: اخبار ایکنا باید در مسیری به حرکت در بیاید که منجر به خلق ظرفیت‌های جدید از فعالیت‌های قرآنی شود و اقبال عمومی جامعه به سطح بالاتری تمایل پیدا کند.

مسعود داوری، مدیر موسسه نسیم وحی شهرکرد

در آستانه فرارسیدن ۲۰ آبان و بیست‌ویکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مسعود داوری، مدرس قرآن و چهره قرآنی چهارمحال‌وبختیاری پیامی تهیه و ارسال کرده است که متن آن در ادامه می‌آید:

«خبرگزاری ایکنا بنا بر حیثیت ذاتی خود در پوشش وسیع اخبار قرآنی خاصه طی یک دهه اخیر واقعاً موفق عمل کرده و توانسته است روز به روز بر گستره فعالیت‌های خود بیفزاید. 

البته می‌توان این دیدگاه را مطرح کرد که آیا لازم است همه اخبار ریز و درشت قرآنی در معرض افکار عمومی قرار بگیرد و آیا ارائه و پخش آن خبر خاص ضرورتاً نیاز جامعه است یعنی دیده شدن خبر کمکی به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه می‌کند؟ 

همچنین این پرسش مطرح است که آیا توجه بیشتر به شرایط مخاطب نیاز است تا مبادا این حجم معتنابه از اطلاعات که روزانه توسط شبکه‌ها و کانال‌های مجازی و غیره تولید و منتقل می‌شود، ناخواسته باعث مشغولیت‌های ذهنی و هدر رفتن زمان و عادی‌انگاری نسبت به مباحث و اخبار قرآنی و اشغال کردن بی‌مورد فضای ذخیره اطلاعات شده و مشکلات دیگری برای مخاطب شود. 

چه بسا شایسته‌تر این باشد که فقط اخبار کلیدی و مطالب اثرگذار مطرح شود و یا حداقل در کنار ارائه همه اخبار خرد و کلان، تمرکز بیشتری به جنبه هدایتی و اثرگذار بودن محتواها در کلان جامعه داشت که حتماً نیازی از جامعه را برطرف کند، یا زمینه‌ساز فعالیتی قوی‌تر در سطح جامعه شود.

البته حیثیت حقیقی خبرگزاری شاید همین باشد که در عین ارائه به موقع اطلاعات و اخبار، به سمتی حرکت کند که اعتقادات و باورها و در نهایت رفتارهای مردمی در جهت خیر و صلاح تقویت شود لذا صرفاً ارائه اخبار روزانه و عموماً تکراری و مشابه بتدریج جز خستگی و روزمرگی و بی‌تفاوتی نتیجه‌ای را نخواهد داشت.

اخبار ایکنا باید در مسیری به حرکت در بیاید که منجر به خلق بسترهای جدید از فعالیت‌های قرآنی شود و اقبال عمومی جامعه به سطح بالاتری از ظرفیت‌های قرآنی و هدایتی تمایل پیدا کند.

در معرفی مفاخر قرآنی کارهای زیادی انجام شده ولی هنوز جا برای فعالیت‌های بیشتر و فنی‌تر در ایکنا باز است.

به نظر می‌رسد محدوده جمعیتی کسانی که به خبرگزاری قرآنی رجوع و از ظرفیت‌های متعدد خبرگزاری استفاده می‌کنند، زیاد نباشد لذا شایسته است تدابیری اندیشیده شود تا درصد بیشتری از جامعه نسبت به استفاده از اطلاعات خبرگزاری ایکنا راغب شوند.

خبرگزاری قرآنی ایکنا در ایجاد جریان قرآنی در متن جامعه تلاش خوبی را از خود نشان داده ولی نبود یا کمبود ارتباط‌های مؤثر بین‌بخشی در جامعه در حمایت از مباحث قرآنی و عدم حساسیت‌های لازم نزد بعضی از مسئولان باعث شده تا هنوز قرآن و قاری قرآن در جامعه مهجور باشند که شایسته است خبرگزاری قرآنی ایکنا این مسئله را مورد توجه خود قرار داده و راه‌حلی برای آن پیدا کند».

انتهای پیام
captcha