امامت‌پذیری از شاخصه‌های نظام حکمرانی
کد خبر: 4184683
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
حجت‌الاسلام حسین‌زاده تأکید کرد:

امامت‌پذیری از شاخصه‌های نظام حکمرانی

دبیرکل بنیاد قرآن با تأکید بر تبیین نظام حکمرانی در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) گفت: یکی از جملات اساسی و اصولی حکمرانی، شاخصه امامت‌پذیری است که در کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است «الامامه نظاما للامه».

امامت‌پذیری از شاخصه‌های نظام حکمرانیبه گزارش ایکنا، جلسه معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن و با نگاهی به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) و تبیین موضوع حکمرانی قرآنی برگزار شد. 

وی گفت: با نگاهی به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) می‌توانیم نظام حکمرانی را دریابیم و یکی از جملات اساسی و اصولی حکمرانی، شاخصه امامت‌پذیری است که در کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمده است «الامامه نظاما للامه»، امامت نظام حکمرانی برای امت است.

دبیرکل بنیاد قرآن با تأکید بر اینکه حقیقتاً تفکر بسیجی بر همین مبنا بنا شده است، اضافه کرد: امامت‌پذیری در جوهره تفکر بسیجی نهادینه شده و همین تفکر در کلام حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به نوعی دیگر تبیین شده است «و طاعتنا نظاماً للملة و امامتنا اماناً للفُرقة». مقام معظم رهبری می‌فرمایند «امامت‌پذیری، اختلاف‌زدایی می‌کند».

حسین‌زاده تصریح کرد: بسیج یک فرهنگ است، یک گفتمان است، یک تفکر است. این تفکر چیست؟ این فرهنگ چیست؟ این فرهنگ عبارت است از خدمت بی‌تظاهر و بی‌توقع به اجتماع به کشور. این دیدگاه یعنی حکمرانی تفکر بسیجی بر جامعه پیش روی خود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانی دیگر می‌فرمایند که «بسیج ظرفیت دارد تا کشور را جلو ببرد» از این بیان معلوم می‌شود که بسیجی، تفکر راهبردی دارد تا بتواند ظرفیت نظام حکمرانی کشور را شناسایی برنامه‌های کشور را به جلو ببرد. امام(ره) فرمودند «بسیج شجره طیبه است» و شجره طیبه همان است که قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ».

دبیرکل بنیاد قرآن گفت: چند مورد از ثمرات و برکات بسیج شامل مواردی چون زنده بودن انقلاب، ایجاد جهش در کشور با انجام فعالیت‌های جهادی بدون توقع و بدون نام و نشان و بدون تظاهر، برجسته کردن عنصر معنویت، تقویت آرمان‌گرایی در کنار عمل‌گرایی و ... است. بنابر این چهار عنصر تفکر بسیجی می‌تواند تأثیر بسزایی در حکمرانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه نیز می‌فرمایند «و طاعتنا نظاماً للملة و امامتنا اماناً للفُرقة؛ خدا اطاعت ما را نظام و ساماندهی برای مردم است و امامت ما را امنیت از تفرقه و اختلاف است».

وی بیان کرد: بنابر این حضرت فاطمه(س) برای حکمرانی دو شاخصه مهم فرا راه ما قرار داده است تا راه سعادت را طی کنیم. اول: اطاعت‌پذیری مردم از ولایت و امامت. دوم: وحدت و همدلی مردم در جامعه. امام رضا(ع) می‌فرماید «إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّينِ و نِظامُ المُسلِمينَ و صَلاحُ الدُّنيا و عِزُّ المُؤمِنينَ؛ همانا امامت، زمامداری دین است و موجب نظم و انضباط مسلمانان است و صلاح دنیا و عزت مؤمنین است». چنانکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «اسْمَعُوا و أطِيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الأمْرَ، فإنَّهُ نِظامُ الإسلامِ؛ گوش بدهید و اطاعت کنید که ولایت امر شما را به عهده دارد به خاطر آن که این اطاعت‌پذیری موجب تحکیم نظام اسلامی در جامعه می‌شود». تمام این مفاهیم و کلام معصومین(ع) حکایت از حکمرانی ولایت و امامت جامعه است.

یادآور می‌شود، جلسه معالم‌القرآن بنیاد در طی ایام هفته در زمینه طرح حکمرانی ـ قرآنی تحت نظارت اندیشکده بنیاد قرآن در دفتر مرکزی بنیاد برگزار می‌شود. همچنین بنیاد قرآن در پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، بوستان کتاب، راهروی دوم، طبقه ۳، واحد ۱۳ واقع شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha