کشور نیاز به نگاه تحولی و برنامه توسعه آرمانگرا و واقع بین دارد
کد خبر: 4185917
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

کشور نیاز به نگاه تحولی و برنامه توسعه آرمانگرا و واقع بین دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است، گفت: کشور به یک نگاه تحولی و یک برنامه آرمانگرا اما واقع بین نیاز دارد تا این برنامه به سرنوشت برنامه های قبل دچار نشود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوشنبه 13 آذر، در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس گفت: این شهید عزیز یک نماینده در تراز اسلام سیاسی و فرهنگ انقلاب اسلامی است.

وی با گرامیداشت هفته مجلس گفت: همانطور که مجلس، خانه ملت است، روز مجلس هم روز مردم است.

قالیباف در ادامه به تشریح موضوع اصلی گفت و گو، برنامه هفتم توسعه، پرداخت و گفت: خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است. من شاهد بودم از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم بحث برنامه هفتم مطرح بود تا به این نقطه رسید.

رئیس مجلس با بیان اینکه اداره کشور به تنهایی به پیشرفت کشور منجر نمی شود، گفت: کشور به یک نگاه تحولی و یک برنامه آرمانگرا اما واقع بین نیاز دارد تا این برنامه به سرنوشت برنامه های قبل دچار نشود.

وی با اشاره به تلفیق تجریه، جوانی، تخصص و سابقه اجرایی نمایندگان در مجلس یازدهم ابراز کرد: امیدواریم برنامه هفتم بتواند آسایش، آرامش و افق روشنی را برای مردم ایجاد کند.

قالیباف بیان کرد: اگر بخواهیم به افق 5 سال آینده نگاه کنیم اولین موضوع نیازمند تحول، خود دولت است. زحمت اصلی این کار بر عهده مجموعه دولت اعم از دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی است و برنامه هفتم برای همه اینها تعیین تکلیف کرده است و لذا کارامدی و روحیه تحولی دولت بسیار مهم است.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در زمینه بودجه گفت: تمام تلاش خود را کرده ایم تا بودجه منضبط شده و کسری تراز نداشته باشد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم، منظور بهره وری نیز هست. از این جهت به حوزه بهره وری و مدیریت توجه ویژه داشتیم و در جریان بررسی احکام برنامه، 2.8 درصد محل رشد از 8 درصد در بهره وری است لذا یک دولت هوشمند و چابک با بهره وری درست می تواند موثر باشد.

وی به دارایی های سودآور دولت و مولدسازی آن پرداخت و گفت: روش تأمین منابع و جلوگیری از بنگاه داری بخش های مختلف دولتی نیز مهم است. بحث رابطه دولت و نفت نیز در این بین، بسیار حائز اهمیت است.

قالیباف سپس با اشاره به اهمیت موضوع رابطه دولت و نفت، اظهار کرد: نفت، انفال و سرمایه است که باید به ثروت تبدیل شود که بعد این ثروت به گونه ای در آن سرمایه گذاری شود که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند که این موضوع بسیار مهم و اساسی است.

وی افزود: برای این کار، در احکام بودجه و سیاست های کلان برای قطع وابستگی به نفت هر سال درصدی از بودجه نفت را پیش از دادن به دولت به صندوق سرمایه گذاری ملی می دهیم که در حال حاضر 42 درصد دارایی های حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به صندوق می رود.

قالیباف بیان کرد: اعتبارات موجود در صندوق توسعه از طرق مختلف حدود 150 میلیارد دلار بوده که به این صندوق واریز شده و بیش از حدود 100 میلیارد دلار از آن باز به دلایل نیازهای متعدد به دولت بازگشته است، بخشی نیز به بخش خصوصی داده شده و بخشی در صندوق وجود دارد از این رو در این خصوص در برنامه تصمیم جدی و اساسی گرفتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه یکی از احکام لایحه برنامه به تعیین تکلیف صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است، گفت: منابع نفت و گاز مشترکی با کشورهای همسایه داریم و با اولویت منابع مشترک، بابت طلب 100 میلیارد دلاری صندوق، این اجازه داده شده تا از درآمد حاصل از این میادین در سقف مورد نیاز خود استفاده کند که در کنار آن فرصت های موجود در سرمایه های ارزی و ریالی نیز دارد.

وی اظهار کرد: به دهها دلیل منطقی و غیرمنطقی مردم بخشی از این ارز را به صورت شخصی ذخیره و بایگانی کرده و راکد گذاشته اند لذا خود صندوق توسعه ملی باید از این سرمایه ها استفاده کند اما یک شرط جدی و قطعی گذاشته ایم که صندوق توسعه ملی به تنهایی نمی تواند تصدی گری و بنگاه داری کند و در پایان و بعد از راه اندازی این مسیر باید سرمایه ها را تبدیل به ثروت کند.

قالیباف تأکید کرد: علاوه بر دارایی های شرکت نفت، سایر شرکت ها، بخش خصوصی، مردم و سرمایه هایی که در گاوصندوق های مردم و یا صندوق های امانات در بانک ها گذاشته شده باید به چرخه اقتصاد در سرمایه گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی مطرح شده در احکام برنامه است.

قالیباف درباره توجه به دارایی های دولتی در برنامه هفتم توسعه گفت: همان دارایی هایی که اشاره کردم، یعنی دارایی های سودآور، یک بخشی از آن مولدسازی است، بدین معنی که ما ده ها هزار میلیارد سرمایه مولد و پروژه های نیمه تمام داریم که در این برنامه پیش بینی شده که بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بخش های 4 حوزه مذکور مربوط به پیشرفت ایران است، ادامه داد: در برنامه پیشرفت ایران ما معتقدیم که دیگر ما کشور را نباید فقط اداره کنیم، باید امر تحول را همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند و در سال 1399 بر این نکته که باید تحول اتفاق بیفتد، تاکید شد، پیگیری شود. در برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد که بتواند آینده ای کاملا روشن، ملموس و باورپذیر ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که ما در برنامه هفتم بر آن تاکید داریم این است که برنامه را واقع بینانه ببینیم، بهرحال بخشی از ما نمایندگان و بخشی از دولت، تجربه کار اجرایی داریم. ما این را واقعی دیدیم که به سرنوشت برنامه های دیگر که تحقق 30 درصد و 25 درصد دچار نشود. این تحول حتما لازم است باشد که هم زندگی امروز مردم را متحول کنیم و مشکلاتشان را حل کنیم و هم افق روشنی برای آینده باشد. به نظر من ضعف ما در این بخش است، باید برای مردم عزیزمان و جوانانمان فردای روشنتری داشته باشیم.  

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا منظور این است که برنامه هفتم علاوه بر بهبود شرایط به دنبال ایجاد افق های روشن نیز هست؟ توضیح داد: بله، اینکه امروز مشکلات را اداره کنیم، کفایت نمی کند. این حداقل کاری است که انجام می دهیم. برنامه باید بتواند با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزند.  

وی در تشریح راهکارهای دستیابی به این هدف گفت: صنعت رقابتی مدنظر ما است که باید به طور جد به آن توجه شود. موضوعاتی مانند برنامه ملی توسعه ای، همچنین در بخش هایی به طور خاص مانند خودروسازی باید توجه شود. یکی از مشکلات جدی مردم ما این بخش است و امروز می بینیم مجلس طرح تحولی کوتاه مدت در حوزه خودرو با واردات خودرو داشت؛ ما وقتی کار را رقابتی نمی کنیم و یک کار را انحصاری دنبال می کنیم، مشکلات ایجاد می شود. به طور مثال در حوزه خودرو، اگر مشروط بودن، موقت بودن و کاهنده بودن را در روزی که می خواستیم خودروساز باشیم و این رانت را به تولید دهیم، رعایت می شد، امروز پس از 40 و اندی سال در دوران پس از انقلاب (در دوران قبل از انقلاب نیز این مشکل بود) واقعا یک خودروساز واقعی و مستقل بودیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ما در برنامه هفتم این موضوع را دقیقا پیش بینی کردیم که بتوانیم این موضوعات را پیش ببریم، تصریح کرد: بازده انرژی ما بسیار پایین است، ما باید به محیط زیست پایدار توجه کنیم، این موضوعات نکاتی است که در برنامه هفتم به آنها توجه شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه ما باید جهش فناورانه داشته باشیم، گفت: یکی از موضوعات مهمی که بارها نیز تکرار کردیم، موضوع بهینه سازی است که از قبل هم در برنامه ششم دنبال شد. قوانین و مقررات نیز گذاشته شد، اما آنگونه که باید همت می کردیم و پای کار می آمدیم، نشد؛ امروز ما به درستی از انرژی موجود در کشور استفاده نمی کنیم. من زمانی مطرح کردم که ما انرژی را هدر می دهیم، حتی بد هم مصرف نمی کنیم، بدتر از بد مصرف داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان هدررفت در حوزه انرژی تصریح کرد: ما حدود 104 میلیارد دلار هدررفت انرژی داریم، ما 2.5 برابر استاندارد کشورهای نیمه پیشرفته و حدود 4 برابر کشورهایی که استاندارد دارند، انرژی را هدر می دهیم و این عدد تقریباً برابر با 3.5 میلیون بشکه نفت در روز می شود. در واقع عدد و رقم اینگونه است که از 9 میلیون تا 9 میلیون و 200 بشکه نفت که منظور این است که همه انرژی های فسیلی از جمله گاز را در واقع به نفت تبدیل می کنیم، که 7 میلیون و خرده ای بشکه نفت استحصالی است که انجام می شود اما عملاً ما از حدود 5 میلیون و خرده ای از آن استفاده می کنیم، یعنی حدود 2 میلیون تا 2 میلیون و خرده ای بشکه را در داخل استفاده می کنیم و ظرفیت صادرات حدود 3 میلیون بشکه را داریم، اما اکنون به دلیل بحث های تحریم در حوزه صادرات کمی کمتر صادر می کنیم.

قالیباف ادامه داد: نکته ای که می خواهم بگویم این است که هدردهی انرژی ما زیاد است. بخشی از این موضوع ناشی از مشکلات صنعت است که باید بهینه کنیم، یک بخشی نیز به دلیل قیمت ارزانی است که وجود دارد، یک بخش دیگر نیز مربوط به فرهنگ مصرف ما است. ما داریم آسیبی به این بزرگی می بینیم که این سرمایه کشور است که ما باید آن را تبدیل به ثروت کنیم، سپس سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این منفعت بزرگ که اکنون در اختیار است، با مشارکت مردم حل شود، تصریح کرد: منظور از مشارکت مردم این است که وقتی می خواهیم این فرهنگ سازی را انجام دهیم تا انرژی هدر نرود، اولین کسانی که نقش جدی دارند، مردم هستند، اما شرط این موضوع این است که ما دولتمردان بدانیم منفعت ناشی از صرفه جویی باید به مردم برسد.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: وقتی ما در برنامه هفتم حرف از مردم می زنیم، این موضوع یک ویژگی دارد و آن این است که مخاطب ما در برنامه، خانواده است، بنابراین حتما زمانی که می گوییم خانواده ها قبل از دولت در حوزه انرژی منفعت ببرند، منظور خانواده ها هستند، یعنی خانواده ها این منفعت را ببرند. 

         

 

انتهای پیام
captcha