فاطمه زهرا(س) مسیر دفاع از امام معصوم را نهادینه کرد
کد خبر: 4187424
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

فاطمه زهرا(س) مسیر دفاع از امام معصوم را نهادینه کرد

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان گفت: فاطمه زهرا(س) با شهادت خود در این مسیر که اعلی درجه حمایت از ولی خداست، مسیر دفاع از امام معصوم و یاری نمودن امام معصوم(ع) را نهادینه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید مؤیدی، مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستاحجت‌الاسلام والمسلمین مجید مؤیدی، مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در ‏دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: یکی از منابع ‏اصیل و مقدس شیعه است که در قالب مکتوب نزد ائمه اطهار(ع) موجود بوده ‏و پیرامون آن سخنان متعددی از ائمه اطهار صادر شده مصحف حضرت ‏فاطمه زهرا(س) یا همان صحیفه فاطمی است.‏

وی ادامه داد: در دوران مختلفی نقل است که دوران بعد از رحلت پیامبر ‏اکرم(ص) حزن و اندوه و ماتم شدیدی بر قلب صدیقه طاهره(س) از فراق پدر ‏نازل شده بود و ایشان شبانه‌روز از غم از دست دادن پدر بزرگوارشان اشک ‏از دیدگانشان جاری می‌شد، این مسئله باعث شد خداوند برای تسلای قلب ‏حضرت زهرا(س) جبرائیل امین را مأمور کنند تا روزانه به محضر ایشان ‏شرفیاب شوند و مطالبی را در مورد جایگاه حضرت رسول(س) در بهشت، ‏آینده دنیا و آینده وقایع پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) پیرامون ائمه اطهار(ع) ‏بر قلب حضرت زهرا(س) الهام کنند، این تعالیم، القاعات و بیانات از جانب ‏حضرت جبرائیل به محضر حضرت زهرا(س) به دستان امام علی مکتوب ‏می‌شد و در یک صحیفه که در بین ائمه اطهار(ع) به مصحف فاطمه ‏زهرا(س) معروف است، گردآوری شد.‏

صحیفه فاطمی، نشان دهنده جایگاه رفیع فاطمه(س) نزد خداوند است

وی با اشاره به اینکه در این مسئله نکاتی نهفته است که می‌توان هم امیدبخش ‏باشد و هم اشاره‌ای با جایگاه رفیع و عظیم حضرت زهرا(س) داشته باشد، ‏افزود: اولاً جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند متعال به حدی است که ‏حضرت حق برای تسلای دل ایشان اینچنین توجه و دقت دارند که باید این ‏قلب تسکین پیدا کند و آرامش بر قلبشان بنشیند و این جایگاه حضرت را نشان ‏می‌دهد که خداوند متعال خود مکلف تسکین دل حضرت زهرا(س) است.‏

مؤیدی ادامه داد: در وهله دوم برای برطرف کردن این حزن و اندوه بالاترین ‏مَلَک رب که بر انبیا نازل می‌شدند را بر حضرت زهرا(س) نازل کردند که ‏این نیز جایگاه بسیار رفیعی است، حضور جبرائیل امین نزد فاطمه زهرا(س) ‏اتفاقی که صرفاً برای انبیا الهی و به صورت خاص این حضور نوعاً برای ‏انبیا اولوالعزم اتفاق می‌افتاد نشان از جایگاه رفیع صدیقه طاهره(س) دارد.‏

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان تصریح کرد: نکته سوم ‏اینکه این اتفاق به یک مرتبه محدود نمی‌شده و رفت و آمد جبرائیل امین به ‏خانه حضرت زهرا(س) به مضموم روایت و دلالت‌های ائمه معصومین(ع) ‏مکرر بوده و این نیز نشان از بزرگی حضرت و عظمت جایگاه ایشان دارد.‏

وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه کاتب این مصحف یک امام معصوم است، ‏این مصحف صادر شده از خداوند متعال و پروردگاری است که تمام عالم، آدم ‏و کائنات همه در نگین قدرت او ارتزاق می‌کنند و از لطف و کرم او بهره‌مند ‏می‌شوند، پیام آور یک فرشته و پیک باعظمت حضرت جبرائیل امین و کاتب ‏نیز یک امام معصوم است، که خیلی می‌تواند جایگاه مصحف حضرت ‏زهرا(س) را رفیع‌تر و گرانسنگ‌تربه نمایش بگذارد.‏

مؤیدی تأکید کرد: به تعبیر روایات این مصحف هم اکنون بعد از سیری که در ‏دستان اهل بیت عصمت و طهارت یکی پس از دیگری قرار گرفت، هم اکنون ‏نزد امام زمان(عج) است و همه مؤمنین در هنگامه ظهور از محتوای این ‏مصحف آگاه می‌شوند، کما اینکه هم اکنون نیز ما شاهد هستیم در روایات ‏مطالبی درباره این مصحف وارد شده از جمله اینکه در روایتی که حماد بن ‏عثمان از امام صادق(ع) سؤال می‌کنند در رابطه با مصحف حضرت ‏زهرا(س) نکاتی را در رابطه با محتوای این کتاب بیان می‌کنند که در مجموع ‏از مطالب این روایات می‌توانیم استفاده کنیم که مصحف حضرت زهرا(س) از ‏جانب خداوند متعال توسط پیک وحی به فاطمه زهرا القاء شده و اوضاع آینده ‏جهان و اخبار غیبی در مورد سرنوشت فرزندان حضرت زهرا(س)، جنایات ‏خلفا و پادشاهان ستمگر و سایر مسائل فقهی در آن ثبت شده و جزء ودایع ‏امامت است که هم‌اکنون نیز در محضر امام زمان(عج) قرار دارد.‏

سیره حضرت زهرا در مقابله با طاغوت

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان  با اشاره به اینکه ‏حضرت زهرا(س) از دوران طفولیت همراهی خود را با پیامبر اکرم(ص) و ‏ولی خدا به اثبات رسانده و نشان دادند، بیان کرد: به تعبیر قرآن کریم ما دو ‏جبهه حق و طاغوت داریم، که جبهه حق؛ جبهه ایمان، حقانیت و ولایت و ‏هدایت و جبهه خداوند متعال بوده و جبهه دوم طاغوت است و جبهه سومی ‏نداریم.‏

وی افزود: وقتی در سیره فاطمه زهرا(س) بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که هیچ ‏جایگاه و لحظه‌ای نبوده که حضرت حضور علنی و جدی خود را در حمایت ‏از جبهه حق نشان نداده باشد، در دوران کودکی، وقتی مسئله هجرت پیش ‏می‌آید حضرت زهرا(س) در حالی که به نقل تاریخ در دوران کودکی بودند، ‏هجرت از مکه را با آن شرایط سخت و دشوار پیشه کردند و با امام علی(ع) ‏و جمعی از مهاجرین به سمت مدینه هجرت کردند، قبل از آن مهاجرین ‏همراهی خودشان را با جبهه حق با حضور در شعب ابی‌طالب به اثبات ‏رساندند، بعد از حضور در مدینه در 9 سالگی حمایت علنی خود را از جبهه ‏حق با همراهی و ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) نشان دادند و در جنگ‌های ‏مختلفی که پیامبر اکرم(س) در مدینه داشتند مانند جنگ احد حضور فیزیکی ‏داشتند و جزو 14 زنی بودند که به نقل تاریخ از مدینه به سمت احد حرکت ‏کردند و برای التیام جراحات مجروحین جنگ احد تلاش کرده و در وقایع ‏مختلف این همراهی را نشان دادند.‏

دفاع از علی(ع)، نقطه عطف حمایت زهرا(س) از جبهه حق است

مؤیدی با اشاره به اینکه نقطه عطف همراهی و حمایت حضرت صدیقه ‏طاهره(س) از جبهه حق را می‌توانیم از ماجرای دفاع از امام علی(ع) مشاهده ‏کنیم، تصریح کرد: زمانی که عامه مردم پیرامون ولی خدا را خالی کرده و ‏ایشان را ترک می‌کنند، یگانه مدافع حضرت امیر(ع) حضرت فاطمه ‏زهرا(س) است، آن خطبه‌های آتشینی که در دفاع از امیرالمؤمنین(ع) از ‏حضرت زهرا(س) و از لسان ایشان صادر می‌شود پُر است از مضامینی که ‏هر بخشی نشان از ایستادگی حضرت زهرا(س) در مواجهه با طغیان و ‏تواغیط طاغیان بوده و جلوه این همراهی را نشان می‌دهد.‏

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان ادامه داد: وقتی که این ‏افراد برای دستگیر کردن یا برخورد کردن و گرفتن بیعت اجباری به درب ‏خانه حضرت زهرا(س) جمع می‌شوند، ایشان مانع می‌شود امام علی(ع) به ‏پشت در بیاید و خودشان به پشت در آمده و آن فرد نانجیبی که در مقابل درب ‏است سؤال می‌کند که چه چیزی باعث شده است که دختر پیغمبر اینجا حاضر ‏شود که حضرت می‌فرماید طغیان شما در برابر ولی خداست که من را در ‏حمایت از مولایم امیرالمؤمنین(ع) پشت در حاضر کرده است.‏

وی با اشاره به اینکه وقتی ما در زیارت سرداب امام زمان(عج) مصادیق دفاع از ‏امام معصوم را داریم، مصداق علنی این وفای به عهد را در سلوک حضرت ‏زهرا(س) مشاهده می‌کنیم، تأکید کرد: فاطمه زهرا(س) با شهادت خود در این مسیر که اعلی ‏درجه حمایت از ولی خداست، مسیر دفاع از امام معصوم و یاری نمودن امام ‏معصوم(ع) را نهادینه کردند.‏

محبت به زهرا(س) شرط ورود به بهشت است

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: در بین همه ‏انسان‌ها، اولیا، ائمه و انبیا جایگاهی رفیع‌تر و والاتر از جایگاه حضرت ‏صدیقه طاهره(س) را نزد اوتاد، عوباد و مقربین نمی‌توانیم پیدا کنیم، حتی نزد ‏اهل بیت عصمت و طهارت این جایگاه، جایگاه رفیعی است.‏

وی افزود: وقتی پیامبر اکرم(ص) محبت و علاقه به آستان ملکوتی حضرت ‏صدیقه طاهره(س) را شرط همراهی با پیامبر در بهشت عنوان می‌کند و ‏دشمنی با حضرت را باب ورود به آتش دوزخ بیان می‌کنند، نشان از عظمت ‏حضرت زهرا(س) است.‏

مؤیدی اضافه کرد: در روایت داریم که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «فاطمه ‏پاره تن من است هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس او ‏را دشمنی بورزد با من دشمنی نموده»، این خیلی جایگاه عظیم و رفیعی ‏است، یعنی همراهی و محبت نسبت به حضرت زهرا(س) همراهی و محبت ‏نسبت به پیامبر اسلام است و در نقطه مقابل دشمنی و عناد نسبت به حضرت ‏صدیقه طاهره دشمنی با پیامبر خداست.‏

خداوند اطاعت از فاطمه(س) را واجب کرده است

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان تصرح کرد: روایات ‏متعددی داریم که خداوند اطاعت از حضرت فاطمه زهرا(س) را واجب کرده ‏است، امام باقر(ع) می‌فرماید: «اطاعت از فاطمه(س) بر تمام آفریدگان خدا ‏از جن، آدمیان، پرندگان، وحوش و حتی پیامبران و فرشتگان واجب است»، ‏در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: یا ‏علی آنچه را فاطمه بدان امر می‌کند انجام ده زیرا من چیزهایی را به او امر ‏کردم که جبرائیل امین بر من امر کرد»، در واقع حضرت رسول(ص) اوامر ‏حضرت زهرا(س) را در طول اوامر خودشان و خداوند متعال بیان کرده و ‏یک امام معصوم را به تبعیت از اوامر حضرت زهرا(س) امر می‌کنند.‏

وی با اشاره به اینکه همه کائنات و عالم تحت توجهات اهل بیت عصمت و ‏طهارت هستند، بیان کرد: امام صادق(ع) احیاگر مکتب تشیع، شخصیت ‏نورانی که امروز اگر عالم نسبت به احادیث و تعالیم ائمه اطهار آشنایی دارد ‏به واسطه مجاهدت‌های امام صادق(ع) است، می‌فرمایند: «اگر من امام زمان، ‏فرزندم، را درک می‌کردم همه عمر بر در خانه‌اش خدمت می‌کردم» بعد این ‏امام زمانی که امام صادق(ع) خود را اینچنین شیفته خدمت در آستانه خانه ‏ایشان می‌دانند، می‌فرماید برای من اسوه و الگو مادرم فاطمه زهرا(س) است.‏

زندگی حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام انسان‌ها است

مؤیدی تأکید کرد: حیات کوتاه حضرت فاطمه زهرا(س) سر تا سر اشارت‌ها ‏و دلالت‌های دقیق اجتماعی را که هرکدام می‌تواند الگویی برای نه‌تنها بانوان ‏بلکه تمام انسان‌ها در عصر حاضر باشد، از خود نشان می‌دهد.‏

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: خط سیاسی ‏حضرت زهرا(س)، آن موضع‌گیری‌های قاطعانه در حمایت از ولی خدا، ‏بی‌تفاوت نبودن نسبت به انحرافات موجود در جامعه، تلاش برای اثبات حق و ‏ولایت ولی خدا، خطبه‌های قراء و کوبنده که در عین عفت و حیا و دوری ‏کردن از نامحرم از لسان حضرت زهرا(س) صادر شده، مواجهه با طواغیت ‏آن زمان، کسانی که داعیه‌دار اسلام و پیروی از پیامبر اکرم(ص) بودند اما ‏در عمل به گونه‌دیگری رفتار می‌کردند، همه نشان از یک سیره اجتماعی ‏دقیق و قاطع در مواجهه با مشکلات اجتماعی آن روز از جانب حضرت ‏فاطمه زهرا(س) دارد.‏

امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی‌ترین واجب  ‏

وی با اشاره به اینکه اجتماعی‌ترین واجب ما که متأسفانه امروزه تا حدی در ‏جامعه به فراموشی سپرده شده، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، ‏بیان کرد: در خطبه حضرت زهرا(س) دقت‌ها وتوجهات متعددی را از جانب ‏حضرت و در قالب امر به معروف و نهی از منکر می‌بینیم، امری که ‏امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در ‏برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره‌ای در دریاست.‏

مؤیدی ادامه داد: این واجب را حضرت زهرا(س) چگونه ترویج می‌کند، وقتی ‏که آن قوم در مقابل خانه امیرالمؤمنین جمع می‌شوند حضرت آن‌ها را نهی ‏می‌کند از برخورد با ولی خدا، از مخالف با امام جامعه، و فقط نهی از منکر ‏لسانی نیست بلکه ایشان امر به معروف و نهی از منکر را با حرکت قاطع ‏خود در دفاع از امام معصوم نشان می‌دهند.‏

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: در مسائلی که ‏ممکن بود در جامعه این مسائل و منکرات را یک منکر کوچک محسوب کنند، ‏حضرت زهرا(س) حساسیت نشان می‌دهند، آن روزی که اسماء بنت عُمیس کنار حضرت زهراست نقل می‌کند که خانم فاطمه زهرا(س) در دورانی که ‏این دوران مشخص بود این بدن لطمه دیده و آسیب دیده در مسیر حمایت از ‏حضرت امیر(ع) دیگر عمری در این دنیا ندارد و ایام پایانی زندگی حضرت ‏زهراست، امر می‌کنند که من نگرانم و زشت می‌دانم که جنازه زنان را بر ‏روی تابوت بگذارند و حجم بدن یک بانو را نامحرمان ببینند، لذا اسما پیشنهاد ‏ساخت تابوت را برای تشییع حضرت زهرا(س) می‌دهند، این نکته بسیار ‏مهمی است، یک نهی از مکر عملی حتی بعد از حیات مبارکشان است که باید ‏به آن توجه کنیم.‏

سیره و سلوک حضرت زهرا(س) برای زنان جامعه امروز درس‌آموز است

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) وقتی که دشمنان امیرالمؤمنین(ع) برای ‏تطهیر چهره خودشان در دورانی که حضرت زهرا(س) در بستر آسیب و ‏جراحت افتاده‌اند به خانه امیرالمؤنین(ع) می‌آیند، حضرت می‌‍فرمایند: «به خدا ‏قسم هرگز با تو سخن نخواهم گفت، به خدا سوگند در نمازهایم تو را نفرین ‏خواهم کرد، خدا سوگند بعد از این با شما دو نفر حتی یک کلمه سخن نخواهم ‏گفت، تا اینکه خداوند را ملاقات کنم و از شما دو نفر در نزد خداوند شکایت ‏خواهم کرد که چگونه با خدا و دین او و با من رفتا کردید و چه اعمال زشتی ‏را مرتکب شدید»، این یک شیوه جدی در انجام این فریضه الهی یعنی نهی از ‏منکر است.‏

مؤیدی افزود: حضرت زهرا(س) در زمان حیات مبارکشان در مسئله حیا و ‏دوری از نامحرمان خیلی توجه داشتند، این روایت معروف است از حضرت ‏زهرا(س) که برای زنان بهترین چیز آن است که مردان را نبینند و مردان ‏آنان را نبینند، همه این امور سبب شد که پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) ‏را به عنوان یک اسوه و الگو معرفی کنند و بفرمایند: «فاطمه پاره تن من ‏است» و این سیره و سلوک می‌تواند برای بانوان امروز جامعه ما درس‌آموز ‏باشد.‏

انتهای پیام
captcha