اقتصاد دستوری و دولتی؛ ام‌الفساد و زمینه‌ساز رانت
کد خبر: 4188030
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

اقتصاد دستوری و دولتی؛ ام‌الفساد و زمینه‌ساز رانت

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران اقتصاد دولتی و دستوری و نیز فاصله گرفتن از رقابت‌های اقتصادی را زمینه‌ساز رانت و از بین بردن انگیزه تولید دانست.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه 24 آذر ماه، که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با دعوت نمازگزاران به تقوای الهی به فضایل اخلاقی حضرت زهرا(س) بانوی اول جهان اسلام اشاره و تأکید کرد: سیوطی به نقل از عایشه می‌گوید آنگاه که عایشه اشتیاق استشمام عطر بهشت را داشت فاطمه زهرا(س) را استشمام می‌کرد. همچنین در روایات آمده هرگاه پیامبر اکرم(ص) فاطمه زهرا(س) را در خانه خود ملاقات می‌کردند به احترام او می‌ایستادند و او را در جای خود می‌نشاندند و در آغوش می‌فشردند.

وی افزود: در دیگر روایات آمده وقتی پیامبر اکرم(ص) از سفر بازمی‌گشتند با اولین کسی که دیدار داشتند حضرت فاطمه زهرا(س) بود و یا وفتی به سفر می‌رفتند با آخرین کسی هم که وداع می‌کردند باز هم ایشان بود.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه هیچ شخصیتی بالاتر از حضرت زهرا(س) وجود ندارد که بخواهیم شخصیت او را تبیین کنیم، گفت: جناب عایشه می‌گوید سبک راه رفتن فاطمه زهرا(س) شبیه پیامبر اکرم(ص) بود و پیامبر اسلام(ص) فاطمه زهرا(س) را همیشه جای خود می‌نشاندند. جناب عایشه خاطره‌ای را روایت کرد و می‌گوید پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) با یکدیگر سخن می‌گفتند و آنگاه فاطمه زهرا(س) گریه کرد و پس از مدتی خنده بر لبان ایشان جاری شد. از پیامبر دلیل را جویا شدم و ایشان پاسخ دادند این راز پیامبر است و پس از مرگ بازگو خواهد شد. پس از فوت پیامبر(ص) عایشه از فاطمه(س) پرسید که چه شد، ایشان پاسخ دادند پدرم فرمودند در سال یک بار بر من جبرئیل نازل می‌شد اما امسال دو بار نازل شد و مرتبه دوم از پایان عمر من خبر داد و من باید به ملکوت بروم و در اینجا فاطمه زهرا(س) گریه کرد اما وقتی پیامبر(ص) فرمودند که تو هم دومین شخصی هستی که به من خواهد پیوست و لقب سیدة نساء العالمین را خواهی گرفت خنده بر لبان من ظاهر شد.

افتخار حضور در مدرسه منتخب خدا

ابوترابی گفت: ما مفتخریم که در مدرسه‌ای حضور داریم که امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) آن را تأسیس کرده‌اند. همچنین مفتخریم در مدرسه‌ای حضور داریم که فاطمه زهرا(س) منتخب خداست و در کتب اهل سنت و اهل تشیع آمده است که خداوند با رضای فاطمه راضی است و با غضب او غضب می‌کند. حضرت فاطمه زهرا(س) در مرتبه‌ای از عصمت قرار دارد که اگر خداوند به انجام کاری میل نداشته باشد آن را انجام نمی‌داد و یا اگر خدا از عملی روی‌گردان باشد آن را انجام نمی‌دهد. هر عملی که حضرت زهرا(س) انجام می‌دادند با خواست حق پیوند خورده بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جامعه بشری باید در مدرسه‌ای حضور پیدا کنند که مدرسه علم، تقوا و عصمت و طهارت است، اظهار کرد: از خدا می‌خواهیم ما را از شاگردان این مدرسه قرار دهد.

ابوترابی‌فرد گفت: وقتی امام علی(ع) پیکر مطهر فاطمه زهرا(س) را به خاک می‌سپردند فرمودند یا رسول‌الله فاطمه چه زود به شما پیوست و پروردگارا دیگر توان خویشتن‌داری در من نمانده است. پروردگارا امانت به تو بازمی‌گردد و شب‌هایم شب‌های زنده‌داری است.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران به شهادت چند مرزبان کشورمان در دفاع از مرزهای کشور اشاره و تأکید کرد: در 24 ساعت گذشته دست عوامل مزدوران استکبار جهانی که سیلی محکمی از ملت ایران خورده‌اند به خون افسران و مرزبانان فراجا آلوده شده و البته برخی از عوامل استکبار به جزای عمل خود رسیده ولی انتظار داریم دستگاه‌های مسئول این ماجرا را پیگیری کنند و همچنین از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان انتظار داریم که در تأمین امنیت مرزهایشان اهتمام داشته باشند و در اینجا من شهادت مرزبانان غیور فراجا را به مردم ایران اسلامی تسلیت می‌گویم و از مردم سیستان و بلوچستان هم به خاطر حفظ امنیت مرزها تقدیر و تشکر می‌کنم.

مقاومت مردم مظلوم غزه؛ نشئت‌گرفته از مدرسه تحول‌آفرین عاشورا

وی با اشاره به مقاومت مردم مظلوم غزه افزود: مقاومت مردم مظلوم غزه نشئت‌گرفته از مدرسه تحول‌آفرین عاشوراست و آنها نقاب از چهره پلید و سیاه آمریکا و دستیاران اروپایی و صهیونیست‌ها برداشتند. امروز جنگ غزه مرگ‌بارترین کالای صادراتی آمریکا، مدعیان آزادی، حقوق بشر و دموکراسی غربی است که به معرض نگاه و قضاوت جامعه جهانی قرار گرفته است. همچنین امروز یک جبهه بزرگ انسانی در مقیاس جهانی در برابر تفکرات ماتریالیستی انسان‌ستیز غرب شکل گرفته و آنچه که بشریت را به سوگ نشانده و دیدگان را آشک‌آلود کرده تنها شهادت 40 هزار کودک، زن، مرد و جوان فلسطینی نیست بلکه تاراج ارزش‌های اخلاقی و لگدمال شدن انسانیت زیر چکمه‌های صهیونیست‌هاست که به نمایندگی از دول غربی این چکمه‌ها را پوشیده ‌است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: دوران توزیع قدرت دوقطبی و تک‌قطبی به پایان رسیده است. طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم غزه نشان از آرایش سیاسی متفاوت و راهبرد نوین مقاومت دارد. هندسه قدرت در حال تغییر است. آنان که دیروز در جنگ 6 روزه سرزمین‌های اشغالی را به چند برابر افزایش می‌دادند اما امروز پس از 60 روز همچنان با هجوم انواع تانک‌ها، نفربرها و هواپیماها در برابر خواست مردم غزه به خاک افتاده‌اند و در سوگ مرگ افسران خود می‌نشینند.

ضرورت کمک مجلس به دولت برای برون‌رفت از تنگناها

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از خطبه دوم به لایحه بودجه 1403 اشاره کرد و گفت: دغدغه دولت محترم قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد ناترازی بودجه است. نمایندگان مردم در مجلس، دولت را در برون‌رفت از این تنگنا کمک کنند. خلق هزینه بدون درآمدهای پایدار و دست‌یافتنی مشکلات کشور را دوچندان می‌کند. ممکن است برای چند ماه برای من و شما دستی بزنند اما بعدها متوجه خواهیم شد که تصمیمات نمایندگان راه را برای کاهش تورم هموار کرده یا زمینه‌ساز استقراض دولت از بانک مرکزی و افزایش ناترازی بودجه بوده است؟ کار بزرگی که دولت در مهار رشد نقدینگی و پایه پولی انجام داده اساسی‌ترین اتفاقی است که رخ داده و شاید در کوتاه‌مدت مانع رشد اقتصادی شود اما از نظر همه صاحب‌نظران مهار تورم و رشد نقدینگی و پایه پولی تصمیمی اجتناب‌ناپذیر است که در بلندمدت به رشد اقتصادی می‌انجامد.

وی درباره فسادی که اخیراً رخ داده است، افزود: فسادی که در رابطه با شیوه تخصیص ارز نیمایی رخ داده نگاه همه را به خود معطوف ساخته است. فساد اثرات منفی بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود. در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسلامی مقابله با فساد و پیشگیری از آن بااهمیت بوده و هست و پیشگیری و مبارزه با فساد از ویژگی‌های حکومت خوب و در تراز مدرسه قرآن و اهل بیت(ع) است. از آنجا که اخلال‌گران در نظام اقتصادی با انگیزه بالای مجرمانه تلاش می‌کنند منافذ قانونی را شناسایی کرده و چند گام جلوتر از قانون‌گذاران و ناظران عمل کنند هنر مجریان و قانون‌گذاران این است که بر اصل پیشگیری تمرکز داشته باشند و زمینه‌های بروز فساد را شناسایی و آن را از بین ببرند و برای دستیابی به آن باید به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نگریسته شود که در آن بر تحول نظامات قضایی، بودجه‌ریزی و آموزشی و غیره اشاره شده است تا به عبارتی در همه قوای سه‌گانه تحولی اتفاق بیفتند و لذا در این مقطع از تاریخ انقلاب نیازمند اصلاح همه نظامات مدیریتی هستیم.

اقتصاد دولتی؛ ام‌الفساد و ریشه بسیاری از مفاسد

خطیب جمعه تهران ادامه داد: اقتصاد دولتی ام‌الفساد و ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی است. امروز 80 درصد اقتصاد کشور دولتی یا شبه‌دولتی است که زمینه ناکارآمدی و بروز فساد را فراهم کرده است و باید زمینه انتقال و واگذاری درست این شرکت‌ها را به بخش واقعی اقتصادی یعنی بخش خصوصی و تعاونی برنامه‌ریزی و فراهم کرد.

ابوترابی‌فرد گفت: سلامت اداری یک اصل است و باید آن را مدنظر قرار داد و نظام اداری نیازمند تحول بنیادین است تا علاوه بر کاهش زمینه‌های تخلف به افزایش اعتماد عمومی منجر شود. تحول نظام اداری هزینه‌های اداره کشور را کاهش می‌دهد و در این راستا لازم است دولت الکترونیک رشد و توسعه یابد و همچنین امور اجرایی کشور را باید بازطراحی کنیم. انتصاب افراد غیرحرفه‌ای در سمت‌های تخصصی، امضاهای خاص و ویژه، ناتوانی علمی و تخصصی و نداشتن تجارب لازم پدیده فساد را تشدید کرده‌اند. انتصابات باید از پایین به بالا باشند و سلسله‌مراتب سیاسی باید از سلسله‌مراتب اداری جدا شوند.

ناترازی اقتصادی از عوامل اصلی فساد

وی با اشاره به ناترازی اقتصاد افزود: ناترازی اقتصاد یکی از مسائل اساسی فساد و اخلال در نظام اقتصادی است. بعضی از اقداماتی که از نظر ظاهری برای ما خوشایند هستند در اصل یک تهدید جدی تلقی می‌شوند. هرگاه از بازار رقابتی فاصله بگیریم و بخش اقتصاد به صورت دستوری اداره شود مطمئن باشید فساد شکل خواهد گرفت. تفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد خودش یک عامل فساد است و اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی را باید یک قدم مهم در مقابله با فساد دانست اما باید مدنظر داشت همین ارز نیمایی هم با قیمت بازار آزاد تفاوت دارد و به طور کلی دو نرخی بودن قیمت ارز عامل فساد خواهد بود یا قیمت انرژی که در ایران ارزان است اما در آن سوی مرزها گران و این هم خود عامل فساد است.

خطیب جمعه تهران در پایان بیان کرد: باید هزینه‌های رانت‌جویانه و غیرمولد افزایش پیدا کند. افزایش تولید ملی نیازمند ساختارهای انگیزشی است و تا مادامی که از اقتصاد دولتی فاصله نگرفته‌ایم و زمینه‌های فساد مهار نشوند نمی‌توان انتظار رشد تولید پایدار را داشت. باید هر سه قوه در این زمینه به طور هماهنگ فساد را رصد کنند و با آن برخورد کنند. دستگاه قضایی اطلاعات دقیق مفاسد را برای مردم بازگو کند تا به اعتماد عمومی کمک کند.

انتهای پیام
captcha