در را روی هکر‌ها ببندید
کد خبر: 4189656
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
دانستنی‌های سایبری/۴۶

در را روی هکر‌ها ببندید

کارشناسان پلیس فتا همواره تأکید می‌کنند که اشتباهات ساده‌ای مثل استفاده از رمز‌های تکراری، کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس و ... می‌تواند ما را در معرض کلاهبرداری مجازی قرار دهد.

در را روی هکر‌ها ببندیدبه گزارش ایکنا؛ متخصصان امنیت سایبری و کارشناسان پلیس فتا همواره تأکید می‌کنند که اشتباهات ساده‌ای مثل استفاده از رمز‌های تکراری، کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس و اشتراک گذاشتن اطلاعات زیاد می‌تواند ما را در معرض کلاهبرداری مجازی قرار دهد. توصیه پلیس فتا از این قرار است.

پیام مشکوک

هکر‌ها ممکن است با نصب بدافزار روی گوشی هوشمند اطرافیان شما، از طرف آن‌ها برای دیگران پیام ارسال کنند. پیام‌های مشکوک مثل درخواست ناگهانی پول را با روش‌هایی مثل تماس و توجه به شماره کارت مقصد بررسی کنید.

حریم شخصی را حفظ کنید

به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی در فضای مجازی می‌تواند کمک خوبی برای هکر‌ها یا دزد‌ها باشد. فراموش نکنید هیچ وقت اطلاعات دقیقی از زمان سفر، خانه، محل کار، فرزندان و به ویژه اطلاعات هویتی و مالی را به اشتراک نگذارید.

این رمز فقط برای شماست

کد‌های ورود به نرم‌افزار‌ها یا رمز‌های پویا مثل اثرانگشت یا امضای شما است. از آن‌ها صرفاً برای پرداخت، برداشت پول و ورود به حساب‌های شخصی استفاه می‌شود. اگر به هر دلیلی این عدد‌های ساده را در اختیار کسی بگذارید، مثل این است که یک چک سفید امضا در اختیارش گذاشته‌اید.

به‌روزرسانی کنید

شرکت‌های نرم‌افزاری و سیستم عامل‌ها همیشه سعی می‌کنند حفره‌های امنیتی را شناسایی و اصلاح کنند. اگر نرم‌افزار یا «به‌روز رسانی امنیتی سیستم عامل» را به روز نکنید، احتمال خطر بیشتر خواهد بود.

کلیک نکنید

رایج‌ترین روش دزدی مجازی در این روز‌ها با کمک خود شما انجام می‌شود. هکر‌ها با ارسال لینک، کاربر را به یک وبگاه برای استخراج اطلاعات یا نصب بدافزار هدایت می‌کنند. اگر هر پیامی از سرشماره شخصی با لینک ناشناس دریافت کردید، بهتر است آدرس آن سامانه را با جستجو پیدا کنید و مستقیماً واردش شوید نه با کلیک روی لینک.

رمز تکراری ممنوع

اگر در چند جا از یک رمز عبور تکراری استفاده کنید، ممکن است با هک شدن یا لو رفتن اطلاعات یک مورد، اطلاعات شما در بقیه سکو یا وب ‌گاه‌ها هم در معرض خطر قرار بگیرد. برای ساخت رمزعبور‌های پیچیده و بهتر می‌توانید از نرم‌افزا‌های مدیریت رمز عبور هم استفاده کنید.

شهروندان در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرایم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا از راهنمایی مستقیم کارشناسان و یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و یا با شماره‌گیری ۰۹۶۳۸۰ مرکز امداد و فوریت‌های سایبری به جهت استفاده از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در راستای رفع مشکلات احتمالی خود اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha