جلسه تلاوت و تدبر در قرآن مسجد امام مهدی(عج) تشکیل شد + عکس
کد خبر: 4191360
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
دیشب طی مراسمی همراه با تکریم از 4 پیشکسوت قرآنی

جلسه تلاوت و تدبر در قرآن مسجد امام مهدی(عج) تشکیل شد + عکس

مراسم افتتاحیه جلسه قرآن مسجد جامع امام مهدی(عج) با حضور اهالی شهرک نفت تهران، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از حافظان و قاریان قرآن برگزار شد و طی آن از چهار نفر از پیشکسوتان قرآنی ساکن در این منطقه از تهران تجلیل شد.

محمدتقی میرزاجانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه جلسه قرآن مسجد جامع امام مهدی(عج) شهرک نفت تهران، شب گذشته دوشنبه 11 دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولان امور قرآنی، استادان و قاریان قرآن برگزار شد. مقرر شده است تا این جلسه دوشنبه هر هفته پس از اقامه نماز مغرب و عشا با محوریت تلاوت و تدبر در قرآن در محل این مسجد برپا شود.

محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در این مراسم طی سخنانی گفت: امشب شاهد رویداد بسیار مبارکی هستیم و باید اهالی این منطقه این فرصت را مغتنم شمرده و نمازگزاران این مسجد نهایت بهره از برگزاری جلسات هفتگی قرآن را ببرند. 

وی ویژگی جلسات قرآنی این مسجد را وجود دو قاری و حافظ ممتاز که علاوه بر کسب مقام‌های برتر مسابقات قرآن، جوان و باانگیزه هستند، دانست و گفت: قطعاً آقایان سیدمحمد حسینی‌پور و حسن زرنوشه‌فراهانی که با کوشش ایشان و همچنین مساعدت حجت‌الاسلام مجید رمضانی؛ امام جماعت محترم، این محفل نورانی قرآن شکل گرفته و ادامه خواهد داشت و هر سه جوان، پرانرژی هستند، تعامل خوبی با قرآن‌آموزان و جوانان علاقه‌مند به قرآن خواهند داشت و من توصیه می‌کنم با توجه به ممتاز بودن این دو قاری و دریافت تجاربی که به واسطه حضور در محافل رسمی قرآن داشته‌اند، نهایت استفاده را از ایشان ببرید.

میرزاجانی تصریح کرد: آنچه که در این مسجد در حال روی دادن است در راستای فرمایش اخیر مقام معظم رهبری است که در ماه رمضان گذشته بر لزوم اینکه مساجد باید پایگاه قرآن باشند، تأکید کردند. تأکید ویژه دیگر معظم‌له تلاوت تدبرانه بود که با وجود این دو قاری ممتاز و جوان شاهد تحقق این دو توصیه رهبر معظم انقلاب خواهیم بود.

مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن گفت: از جمله نکاتی که دوستان به عنوان مربی و مدرس این جلسات باید به آن دقت لازم داشته باشند، آموزش قرائت با تأکید بر صحیح‌خوانی قرآن است که البته با وجود آقای زرنوشه‌فراهانی قطعاً نکات معارفی نیز در خلال این روند آموزشی بیان خواهد شد که این امر نویدبخش این است که در جریان جلسات قرآن این مسجد، شاهد یک بسته کامل آموزشی خواهیم بود.

وی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند که هیچکس همنشین قرآن نخواهد شد، مگر اینکه به واسطه این مجالست چیزی بر او افزوده شده و چیزی نیز از او کاسته شود؛ اما آن چیزی که به فرد مأنوس با قرآن اضافه می‌شود، هدایت است و آن چیزی که از او کاسته می‌شود، تاریکی قلب و کوردلی است که همینجا از خداوند مسئلت می‌کنم به برکت برگزاری جلسات قرآنی در این مکان مقدس، خداوند بر نورانیت قلب مؤمنان این منطقه از تهران افزوده شود. 

به گزارش ایکنا، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی تصریح کرد: برای اهالی این محل فرصت مناسب دیگری نیز فراهم شده است و آن همجواری ایشان با اساتید طراز اول قرآن است و از مسئولان مسجد خواستار آن هستم که حتماً مقدمات برگزاری جلسات تدبر در قرآن را با حضور فردی همچون استاد کریم دولتی نیز در این مسجد فراهم کنند که علاوه بر انس اهالی با قرآن به واسطه برگزاری جلسات قرآنی مدون و هفتگی در آن، مباحث تدبری و مفهومی قرآن نیز برای علاقه‌مندان بازگو شود.

حسینی با اشاره به آیه ۲۰ سوره مبارکه مزمل گفت: برخی اشارات این آیه را در باب اقامه نماز مطرح می‌کنند و می‌گویند که مراد از آن، اقامه نماز شب است، اما به تعبیری دیگر باید گفت که اساساً این آیه به این موضوع می‌پردازد که باید قرآن را در اذکار و فرازهای گوناگون نماز وارد کرد؛ به طور قطع خواندن سوره فاتحة‌الکتاب(حمد) جز واجب هر نمازی است، اما به جای سوره توحید به ویژه در نمازهای مستحبی، توصیه شده است که به سراغ سوره‌های دیگر قرآن هم بروید که این خود وسیله‌ای برای مهجوریت‌زدایی از قرآن می‌شود و لذا از امام جماعت مسجد که خود حافظ کل قرآن هستند، درخواست دارم که در این مورد اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.(متن کامل سخنان حجت‌الاسلام حسینی)

این گزارش حاکی است، در آغاز این مراسم سیدمحمدحسین موسوی‌درچه‌ای به تلاوت قرآن پرداخت و حجت‌الاسلام و‌المسلمین رمضانی، ضمن خوشامدگویی به نمازگزاران و مدعوین به ذکر پاره‌ای از برنامه‌های قرآنی مسجد و همچنین جلسات قرآن که قرار است دوشنبه‌های هر هفته توسط سیدمحمد حسینی‌پور و حسن زرنوشه فراهانی، برگزار شود، پرداخت.

در ادامه محمدطه حاج‌محمدی؛ نونهال حافظ کل قرآن با استقرار در جایگاه به پرسش‌های حضار و اساتید قرآن پرداخت و بخشی از محفوظات قرآنی خود را ارائه کرد و در ادامه محسن طاهری از مادحین نام‌آشنای اهل‌بیت(ع) به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) مولودی‌خوانی کرد.

سپس سیدمحمد حسینی‌پور به درخواست هادی ربیعی، مجری برنامه، آیات 16 تا 30 سوره مبارکه مریم را تلاوت کرد.

در پایان این مراسم از چهار پیشکسوت قرآنی اعم از محمدمهدی بحرالعلوم، کریم دولتی، علی‌اکبر ملک‌شاهی و حسینعلی شریف با اعطای هدایایی تجلیل شد. 

انتهای پیام
captcha