دغدغه‌های مادرانه
کد خبر: 4191565
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

دغدغه‌های مادرانه

با توجه به اهمیت جایگاه مادران در تربیت فرزند و جامعه به مناسبت روز مادر، با تعدادی از مادران در خصوص دغدغه‌هایشان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم. 

مادرانهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، با توجه به اهمیت جایگاه مادران در تربیت فرزند و جامعه، به مناسبت روز مادر، با تعدای از مادران در خصوص دغدغه‌هایشان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم. 

سلامت جسمی و روحی فرزندان

مادری 31 ساله که دارای دو فرزند دختر است، در خصوص دغدغه‌هایش، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر مادر، سلامتی روح و جسم فرزندان خود است، زیرا کوچک‌ترین کسالت جسمی در فرزند، باعث نگرانی و دلهره مادر می‌شود. همچنین سلامتی روحی فرزندان از مباحث مهمی است که برای آن راهکارهای مناسبی در جامعه ارائه نشده است. یکی از مؤلفه‌هایی که سلامت روحی یک فرزند را شکل می‌دهد، نحوه برخورد و میزان آسیب‌پذیری فرزند در جامعه و برخورد با مردم است. 

وی افزود: این سلامت روحی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا باعث ارتباط صحیح فرزند با دوستان، پدر و مادر و حتی خواهر و برادرش می‌شود و اگر به این امر در کودکی پرداخته نشود، در بزرگسالی آثار مخربی را در درون فرزند به جا می‌گذارد. زیرا وقتی که فرزند نیاموخته است که چگونه اعتماد به نفس درستی داشته باشد، به راحتی بتواند با بعضی از مسائل مقابله کند و واژه (نه) را نسبت به برخی از پیشنهادات بیان کند، قطعاً روحیه‌ای آسیب‌پذیر و شکننده خواهد داشت و در آینده دچار مشکلاتی می‌شود. فلذا این دغدغه در گرو دغدغه‌های دیگر است و اگر به آن پرداخته نشود، مشکل‌ساز بوده و در آینده دغدغه‌های دیگری را برای خود فرزند و والدین رقم می‌زند. 

رقابت‌پذیری

مادری 37 ساله رقابت‌پذیری فرزندان را مهم‌ترین دغدغه خود بیان کرد و گفت: دغدغه اصلی من رقابت‌پذیری نسل جوان است، زیرا آنها با دوستان خود فضای رقابتی زیاد داشته و شرایط اقتصادی را درک نمی‌کنند. به عنوان مثال، برای پسر جوانم ماه پیش ماشین 500 میلیونی تهیه کرده‌ام، اما ناراضی است و ماشین دیگری می‌خواهد، دغدغه اصلی من این است که بتوانم ماشین موردعلاقه او را فراهم سازم. 

اعتیاد

مادری 43 ساله و دارای 4 فرزند در خصوص دغدغه‌هایش، اظهار کرد: دغدغه‌های یک مادر هیچوقت تمام نمی‌شود، بلکه با افزایش سن فرزندان دغدغه‌های مادران هم افزایش می‌یابد. زیرا زندگی جوانب مختلفی دارد که امروزه زیستن درست بسیار سخت شده است. با توجه به فضای مجازی و مورد دسترس بودن بسیاری از موارد، دغدغه بنده این است که فرزندانم باورهای اشتباهی پیدا نکنند و راه غلطی را در پیش نگیرند، زیرا امروزه در محیط‌های دانشگاه، خیابان، پارک‌ها و... بسیاری از جوانان را مشاهده می‌کنیم که در حال استعمال سیگار و دیگر دخانیات قرار دارند و این مواد مخدر را به راحتی دریافت کرده و استفاده می‌کنند. 

وی تصریح کرد: طبیعی است که یک مادر با دیدن این نکات، نگران سلامتی فرزند خود باشد و برای پاک ماندن فرزند خود در مقابل اعتیاد دلهره داشته باشد. زیرا وقتی امری در جامعه افزایش می‌یابد و همه‌گیر می‌شود، قبح خود را از دست می‌دهد و بسیار طبیعی جلوه می‌کند و این راحتی به‌گونه‌ای افزایش می‌یابد که جوانان از آن امر شرم ندارند و حتی در مقابل پدر و مادر خود آن را بیان کرده و استفاده می‌نمایند. علاوه بر اینها اکثر جوانان امروزی برای فرار از مشکلات به سراغ مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر می‌روند. 

استقلال فرزندان

مادری 40 ساله و عضو هیئت علمی دانشگاه، تربیت فرزندان را مهم‌ترین دغدغه خود دانست و اظهار کرد: باتوجه با شرایط امروز جامعه مهم‌ترین دغدغه من تربیت فرزندان است زیرا استقلال، ویژگی است که در زندگی فرد تاثیر مهمی دارد. بنابراین بنده بسیار نگران هستم که بتوانم فرزندانم را مستقل از لحاظ شخصیتی و حتی مالی تربیت نمایم و روحیه سخت‌کوشی و امیدواری را در آنها تقویت سازم و در رشد آنها تاثیرگذار باشم، اما متاسفانه تاکنون خیلی موفق نشده‌ام. 

قبولی فرزندان در کنکور

مادری 45 ساله و دارای دو فرزند دوقلو کنکوری، بیان کرد: من دارای دو فرزند دوقلو کنکوری هستم که امسال برای رسیدن به خواسته خود که همان قبولی در دانشگاه پزشکی است، بسیار تلاش می‌کنند. همچنین من و همسرم برای قبولی آنها در رشته پزشکی دانشگاه دولتی بسیار نگران و امیدوار هستیم، فلذا امروزه علی‌رغم کمبودها و مشکلات زیاد، دغدغه اصلی من قبولی آنها در این رشته است. 

نبود پدر

مادری 45 ساله و دارای چهار فرزند در خصوص دغدغه‌های خود نسبت به فرزندان تصریح کرد: همسر بنده در سن 48 سالگی به علت سکته مغزی، فوت کرد و من را در نگهداری و تربیت فرزندان تنها گذاشت، بنابراین ایفای نقش پدر و مادر به صورت همزمان امری بسیار دشوار است و همچنین باتوجه به اینکه شغل همسرم آزاد بود و در حال حاضر حقوقی دریافت نمی‌کنیم، تامین هزینه‌های زندگی برای من به تنهایی بسیار دشوار است. فلذا بیشترین دغدغه من این است که حداقل‌های یک زندگی معمولی را برای فرزندانم تهیه کنم و تلاشم را می‌کنم تا کمبود پدر را مقداری جبران نمایم.

شرایط اقتصادی

یک مادر 30 ساله، دارای یک فرزند دو ساله و یک فرزند 10 ساله، در خصوص دغدغه‌های مادرانه‌اش، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در زندگی، اقتصاد ما دارای ثبات خاصی نیست و دائم درحال افزایش تورم و کالاهای اساسی است. فلذا برای آینده فرزندم دغدغه‌های زیادی دارم، زیرا از زمان تولد او تا به امروزه پوشک و شیرخشک که عنصر اساسی برای نوزادان به شمار می‌رود، افزایش قیمت چشمگیری داشته و شیرخشک هم علاوه بر افزایش قیمت با کمبودهای بسیاری روبه‌رو بوده است. 

وی ادامه داد: وقتی در دوران نوزادی و خردسالی فرزندم، چنین مشکلات اقتصادی وجود دارد و هر روزه این مشکلات افزایش پیدا می‌کند، دغدغه من نسبت به آینده فرزندم بیشتر می‌شود، زیرا اگر حقوق کارمندان و کارگران در سال‌های بعدی در همین حد کم افزایش داشته باشد و در مقابل موادغذایی، پوشاک و اقلام اساسی زندگی مانند این سال‌ها افزایش تورم این چنینی داشته باشد، طبیعتا امید به زندگی کاهش یافته، سطح کیفیت زندگی مردم پایین می‌آید و فرزندانمان از رفاه کمتری برخوردار می‌شوند و امید خود را برای ازدواج و آینده از دست می‌دهند. 

ناباروری

مادری 36 ساله در خصوص مهم‌ترین دغدغه خود، تصریح کرد: با گذشت 10 سال از زندگی مشترک من با همسرم، تاکنون خداوند به ما فرزندی عطا نکرده است و ما دچار ناباروری هستیم. در سال‌های گذشته یک بار باردار شدم که در ماه هفتم بارداری فرزندم را از دست دادم و اکنون با درمان‌های بسیار دوباره باردار شده‌ام. بنابراین اصلی‌ترین دغدغه بنده حفظ سلامتی فرزندم و به‌دنیا آمدن صحیح و سالم او است، زیرا مادر شدن امری است که آرزوی تمامی زنان جهان است و من هم در این امر دغدغه بسیاری دارم. 

ازدواج

مادری 58 ساله که دارای دو دختر دم‌بخت است، ازدواج را دغدغه اصلی خود بیان کرد و گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه که شناخت انسان‌ها سخت و دشوار شده، شرایط اقتصادی، ازدواج موفق و همسر خوب دغدغه اصلی بنده برای فرزندانم است. علاوه بر ازدواج، دغدغه بعدی من در خصوص هزینه‌های ازدواج است که امروزه به خانواده‌ها و جوانان تحمیل شده است. فلذا دوست‌دارم که در خوشبختی دخترم نقش ایفا کنم اما باتوجه به شرایط اقتصادی از اینکه نمی‌توانم کمکی برای آن‌ها انجام دهم، بسیار ناراحت هستم. 

تضعیف بنیان خانواده

یک مادر 52 ساله و شاغل در خصوص دغدغه‌های مادرانه، بیان کرد: مسئولیت مادری، مسئولیتی است که لحظه به لحظه زندگی مادران را با خود عجین کرده و تحت تاثیر قرار داده است. به همین علت از نظر من مادران از لحاظ تربیتی و فرزندپروری نقش مهمتری نسبت به پدران در تربیت فرزندان ایفا می‌کنند. شاید این امر برانگیخته از عواطف و احساسات بیشتر مادران باشد، البته ممکن است که این امر نقش بیشتری نداشته باشد، اما به علت بروز بیشتر مادران و زنان این امر پررنگ تر انگاشته می‌شود. 

وی اظهار کرد: باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر جامعه، اشتغال و ازدواج دغدغه اصلی تمامی مادران و پدران محسوب می‌شود. اما دغدغه خاص من به عنوان یک مادر، اختلاف و تفاوت دیدگاه نسلی است، که امروزه در جامعه پررنگ شده است. زیرا فضای مجازی به صورت بسیار گسترده زندگی جوانان و نوجوانان را احاطه کرده است، فلذا ذهنیت آنها براساس پارامترهای فضای مجازی در حال شکل‌گیری است. بنابراین با توجه به این امر و روابط حاکم در فضای مجازی، نقش خانواده کمرنگ و تضعیف شده است. 

این مادر دغدغه‌مند، در خصوص تضعیف بنیان خانواده، افزود: بنده به عنوان یک مادر که سعی در ارتباط‌گیری با جوانان خود را دارم، درک کردن عقیده آن‌ها در خصوص والدین و خانواده برایم دشوار است. زیرا فضای مجازی به صورت عمده‌ای عقیده و باور نسل جوان را در خصوص احترام به بزرگتر و اهمیت خانواده تغییر داده است. علاوه بر این موارد، تغییرات نسلی بسیار آشکار است و من دغدغه این تغییرات را دارم، زیرا زمانی که آن‌ها را با جوانی خودم مقایسه می‌کنم، تفاوت زیادی را مشاهده می‌کنم، به عنوان مثال نسل امروز بسیار فردگرا و منفعت‌طلب هستند و آن حس از خودگذشتگی را در درون خود ندارند، فلذا به همین علت مفهوم مسئولیت‌پذیری در این نسل تغییر پیدا کرده و موجب نگرانی والدین برای آینده اجتماعی آن‌ها می‌شود. 

بیماری همسر

مادری 35 ساله دارای دو فرزند کوچک، بیان کرد: الان که با شما گفت‌وگو می‌کنم، همسر بنده به دلیل سرطان در بیمارستان بستری است و دغدغه اصلی بنده، سلامتی ایشان و تامین هزینه‌های درمان است. زیرا فرزندانم بسیار کوچک هستند و از نبود پدر رنج می‌برند و از سویی به‌قدری هزینه‌های درمان زیاد است که در تامین آن‌ها به مشکل خورده‌ام. فلذا اصلی‌ترین دغدغه بنده سلامتی ایشان و حضور ایشان در کنار فرزندانم محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha