«محظره»؛ مکتب‌خانه سنتی آموزش قرآن در موریتانی
کد خبر: 4191688
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

«محظره»؛ مکتب‌خانه سنتی آموزش قرآن در موریتانی

«محظره»، مکتب‌خانه سنتی آموزش قرآن و علوم اسلامی در موریتانی که سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته، مهم‌ترین پایگاه آموزش قرآن در این کشور و عاملی برای استمرار فرهنگ اسلامی در این کشور است.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی عربی، مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن و علوم اسلامی در موریتانی که «محظره» نامیده می‌شود، برای قرن‌ها پایگاه آموزش قرآن و علوم دینی در این کشور و همچنین دژی استوار برای حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی در این کشور بوده است. 

بسیاری از مردم موریتانی در این مراکز، قرآن و دیگر علوم اسلامی را آموخته‌اند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در هجدهمین نشست خود در دسامبر 2023، «محظره» را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری قرار داده است.

آموزش در این محظره‌ها چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد، نخستین ویژگی را می‌توان استفاده از لوح‌های چوبی برای آموزش کتابت و حفظ قرآن دانست؛ روشی که در دیگر کشورهای شمال غرب آفریقا نیز مرسوم است. ویژگی دیگر محظره را باید حضور گسترده زنان و دختران در آن دانست، این حضور به حدی است که بسیاری از فقها و حافظان قرآن در موریتانی تحصیل خود را در نزد استادان زن آغاز کرده‌اند.

از سویی دانش آموزان حاضر در این مراکز علاوه بر تعلیم متون دینی و قرآن کریم، با آماده کردن غذا، نظافت مجموعه و اموری از این دست، برای زندگی اجتماعی نیز آماده می‌شوند.

دروس ارائه شده در محظره‌ها شامل حفظ، تجوید و تفسیر قرآن کریم و متون فقه اسلامی است؛ در دوران استعمار، محظره به کانونی برای حفظ هویت اسلامی و مبارزه با استعمار تبدیل شد. نقش این مراکز در جامعه موریتانی تا امروز پررنگ و فعال باقی مانده است.

مکتب‌خانه‌های سنتی قرآنی عاملی برای استمرار فرهنگ اسلامی در موریتانی

 

انتهای پیام
captcha