خالد مشعل: ترور رهبران مقاومت نشانه درماندگی دشمن در میدان نبرد است
کد خبر: 4192109
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

خالد مشعل: ترور رهبران مقاومت نشانه درماندگی دشمن در میدان نبرد است

خالد مشعل گفت: هدف رژیم صهیونیستی از ترورها این است که  بحران خود را به خارج از کشور صادر کند و محاسبات مقاومت و معادلات منطقه را به هم بزند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی ۲۱، خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین درباره ترور شیخ صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی این جنبش که روز سه‌شنبه در بیروت پایتخت لبنان به شهادت رسید گفت که هدف رژیم صهیونیستی از این ترور این است که  بحران خود را به خارج از کشور صادر کند و محاسبات مقاومت و معادلات منطقه را به هم بزند.

مشعل در یک سخنرانی ضبط شده درباره شهادت العاروری و 6 تن دیگر از جمله 2 تن از رهبران گردان های القسام و 4 نیروی دیگر جنبش حماس گفت: دشمن می خواست بحران خود را به خارج از کشور صادر کند و دایره تجاوز را گسترش دهد. با این تصور که این امر محاسبات مقاومت و منطقه را به هم می زند و ترور رهبران، اراده مقاومت را در هم می شکند و رهبری آن را تضعیف می کند.

وی ادامه داد: این ترور در سایه شکست و ناامیدی دشمن پس از 3 ماه تهاجم وحشیانه و هولوکاستی که علیه ساکنان نوار غزه انجام داد صورت گرفته است.
خالد مشعل با تأکید بر تلاش حماس برای تامین امنیت و حفظ منافع کشورهای عربی و اسلامی و اینکه جنگ ما با دشمن صهیونیستی است افزود: دشمن به زودی متوجه می‌شود که باگسترش جنایات خود، مرتکب حماقت شده است.
روز چهارشنبه هزاران نفر در پایتخت لبنان، در یک تشییع جنازه باشکوه که از مسجد امام علی  به سمت «گلزار شهدا» در مجاورت اردوگاه آوارگان فلسطینی شتیلا آغاز شد، پیکر العاروری را تشییع کردند. 
حماس شامگاه سه‌شنبه دوم ژانویه از ترور العاروری و 6 تن دیگر از جمله 2 رهبر القسام و 4 کادر این جنبش در بیروت خبر داد.

به گزارش رسانه‌های لبنانی، این ترور با هدف قرار دادن مقر جنبش حماس در حومه جنوبی بیروت با سه موشک از یک پهپاد اسرائیلی انجام شد.

صالح محمد سلیمان العاروری در ۱۹ آگوست سال ۱۹۶۶ در روستای «عاروره» واقع در رامالله متولد شد. وی در مدارس فلسطین تحصیل کرد و فارغ التحصیل کارشناسی معارف اسلامی از دانشگاه الخلیل است.

او یکی از فرماندهان سیاسی و نظامی برجسته فلسطینی بود.

العاروری یکی از موسسان گردانهای عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس به شمار میرود. او بین سال های 1991 تا 1992 اولین هسته شاخه نظامی این جنبش را در کرانه باختری تأسیس کرد و مغز متفکر در زمینه تسلیحات این گردان به شمار میرود.

شهید العاروری تقریباً ۱۸ سال از عمر خود را در زندانهای رژیم صهیونیستی سپری کرد سپس از سرزمینهای اشغالی فلسطین تبعید شد.

این فرمانده ارشد حماس آخرین بار در سال ۲۰۱۰ از زندان آزاد و به سوریه تبعید شد و سه سال در این کشور ماند.در پی بحرانی شدن اوضاع سوریه نیز از این کشور به ترکیه منتقل شد.
وی چندین سال در ترکیه اقامت کرد و بعد از آن به کشورهای مختلفی مانند قطر ومالزی رفت و در نهایت در ضاحیه جنوبی بیروت مستقر شد.

العاروری در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و در نهم اکتبر ۲۰۱۷ جنبش حماس اعلام کرد که وی به عنوان معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است.

وی همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده حماس در توافق «وفای به آزادگان» یا همان توافق شالیط بود.
در یکم نوامبر ۲۰۲۳ و در جریان نبرد طوفانالاقصی نیز رژیم صهیونیستی منزل خالی از سکنه وی در رام‌الله را تخریب کرد.

انتهای پیام
captcha