دیپلماسی قرآنی ظرفیتی راهگشا برای جهان اسلام است
کد خبر: 4192459
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
واعظی تاکید کرد:

دیپلماسی قرآنی ظرفیتی راهگشا برای جهان اسلام است

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه دیپلماسی قرآنی امروز ظرفیتی راهگشا برای جهان اسلام است، گفت: معتقدیم الهیات ما بدون تردید باید قرآن‌بنیان باشد، چراکه نخ تسبیح جهان اسلام برای یکپارچگی، همگرایی و اتحاد، جز قرآن کریم نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران امروز، شانزدهم دی ماه در نخستین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری این همایش، گفت: اگر به چهل سال قبل انقلاب اسلامی نگاهی بیندازیم، نهادها، تولیدات، محصولات و آورده‌ای که به جهان اسلام عرضه شده، کم نبوده است. بیش از ۴۰ دوره تفسیر در این مدت به جهان اسلام عرضه شده است و دانشگاه‌های قرآنی و دانشکده‌های قرآنی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

وی افزود: امروز بیش از ۶ هزار مؤسسه قرآنی در کشور ثبت شده و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کرده است تا مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی، ظرفیت قرآن را به رخ جهانیان بکشانند و این ظرفیت‌ها و امتیازات قرآنی همدیگر را ببینند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید بتوانیم جایگاه معارف قرآنی را در جهان با هم‌افزایی در کنار هم زنده کنیم، گفت: جهانی که در آن صلح، رفاقت، معنانگری و خوش‌بینی به آینده دارد کجاست؟ این کار باید آغازی باشد تا نهاد‌های قرآنی اقدامات همدیگر را ببینند و از زحمات هم مطلع شوند و محققان تفسیری، مقالات، مجلات، دانشجویان و اساتید از اقدامات هم با خبر شوند. ما کم ظرفیت در حوزه قرآنی نداریم. مگر تفسیری بالاتر از تفسیر علامه جعفری و یا از تفسیر تسنیم زیباتر داریم؟ لذا امیدواریم که این ظرفیت تحقق پیدا کند.

واعظی تصریح کرد: معتقدیم الهیات ما بدون تردید باید قرآن‌بنیان باشد، چراکه نخ تسبیح جهان اسلام برای یکپارچگی، همگرایی و اتحاد، جز قرآن کریم نیست. امروز در این دانشکده برای اینکه خلأ همکاری‌های بین‌المللی جبران شود، مرکز بین‌المللی همکاری‌های اسلامی تشکیل و تأسیس شده است. همچنین دبیرخانه هم‌افزایی دانشکده‌ای الهیات کشور راه‌اندازی شده است و شبکه جهانی همگرایی نخبگان اسلام در این دانشکده تأسیس و ریاست دانشگاه تهران و شخصیت‌های بزرگ از سراسر جهان در آن حضور دارند و به عنوان مؤسس نامشان ثبت شده است.

واعظی با بیان اینکه دیپلماسی قرآنی امروز ظرفیتی راهگشا برای جهان اسلام است، گفت: امیدواریم با هم‌افزایی امکانات، ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی که انجام می‌شود، بتوانیم جهانی پر از صلح، صمیمیت، آزادی، رفاقت و حریت را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha