شهدا مصداق بارز تدبر و عمل به قرآن هستند
کد خبر: 4193479
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
در رونمایی از پویش 24 هزار ختم قرآن مطرح شد

شهدا مصداق بارز تدبر و عمل به قرآن هستند

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران گفت: در کنار تلاوت قرآن آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، تدبر در آن است. شهیدان برای حاکمیت قرآن تا پای جان ایستادگی کردند و به حق توانستند به قرآن وجهه عملی دهند.

شهدا مصداق بارز تدبر و عمل به قرآن هستندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از پویش 24 هزار ختم قرآن کریم به نیت 24 هزار شهید شهر تهران در جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده از پیشکسوتان قرآنی، صبح امروز، جمعه 22 دی‌ماه در مسجد فخرآباد تهران برگزار شد.

این جلسه طبق معمول هر جمعه‌ها در مسجد فخرآباد برگزار می‌شود و این هفته میزبان برگزاری مراسم رونمایی از پویشی بود که کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران آن را برگزار می‌کند؛ پویشی که در آستانه برگزاری دومین کنگره ملی شهدای پایتخت به اسم هر یک از 24 هزار شهید شهر تهران، سامانه‌ای برای آن طراحی شده است تا علاقه‌مندان به آن بتوانند به نیت هر یک از این شهدا، هر میزان از آیات و سوره‌های قرآن که مورد نظرشان است، انتخاب، قرائت و ثواب آن را به روح شهید تقدیم کنند.

در ابتدای این مراسم، رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با اشاره به اینکه 22 دی‌ماه سالروز عروج شهیدعبدالله مداح از شاگردان جلسات استاد موسوی‌بلده است، قسمت‌هایی از تلاوت قرآن این شهید را برای حضار پخش کرد.

وی در ادامه گفت: آنچه که علاوه بر تلاوت قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است، تدبر در کلام الهی است که باید به جرئت گفت که در وجود شهدا تبلور پیدا کرده است، چرا که آنها برای حاکمیت قرآن تا پای جان ایستادگی کردند و به حق توانستند به قرآن وجهه عملی دهند.

قربانی تصریح کرد: از مجموع 280 شهید قرآنی که در تهران از سوی کمیته شهدای قرآنی شناسایی شده‌اند و به ویژه در سال جاری در جریان دیدار هفتگی جامعه قرآنی با تعدادی از خانواده‌های ایشان ملاقات داشتیم، 25 شهید تربیت‌یافته جلسات استاد موسوی‌بلده هستند و به این جهت جلسات قرآنی ایشان رتبه نخست در شهیدان قرآنی تهران را به خود اختصاص داده‌ است و به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا مراسم رونمایی از این سامانه را در جریان یکی از جلسات این پیشکسوت قرآنی  برگزار کنیم.

وی بهترین و مؤثرترین راه برای زنده نگاه داشتن یاد شهیدان را انس بیشتر با قرآن دانست و گفت: به همین دلیل از مجموع کارهایی که در راستای تکریم خانواده شهدا و همچنین امور فرهنگی با محوریت شهدا به انجام رساندیم، ایجاد یک سامانه بود که بتوان از طریق آن با هدف قرائت قرآن و هدیه ثواب آن به هر یک از این شهدا، در راستای ترویج و بسط هر چه بیشتر فرهنگ قرآنی در جامعه سهیم باشیم.

این گزارش حاکی است پیش از رونمایی از پویش 24 هزار قرآن، سیدمحسن موسوی بلده طبق عادت همیشگی جلسات قرآنی خود به حضور و غیاب پرداخت و حاضران به جای شاگردان شهید این استاد قرآن، اعلام حضور کردند و سپس سیدحسین صنیع‌خانی؛ نونهال قاری قرآن و یکی از کوچکترین شاگردان جلسات قرآن استاد موسوی‌بلده به قرائت قرآن پراخت.

در ادامه این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده به بیان خاطراتی از دو شاگرد شهیدش، عبدالله مداح و سیدعلی محمودیان پرداخت و یادی هم از دیگر شاگرد شهیدش کرد که البته صلاح ندانست نام او فاش شود و گفت: این شهید که اتفاقاً ظاهری زیبا داشت و از وضعیت آراسته‌ای نیز برخوردار بود از خانواده‌ای سرشناس بود که خانواده قید مسائل شرعی را نداشتند و حتی او را از آمدن به جلسات قرآنی که آن زمان حال و هوای اعزام به جبهه را نیز داشت، منع می‌کردند.

وی ادامه داد: حتی این خانواده یک بار پسر جوانشان را در خانه حبس می‌کنند، اما در نهایت او از خانه می‌گریزد و زندگی و خواب و خوراکش محیط مسجد می‌شود تا اینکه به جبهه اعزام می‌شود و به شهادت می‌رسد. هر چند که هیچ‌وقت پیکر آن شهید بازنگشت و مفقودالاثر شد، اما نکته جالب توجه اینکه خون آن شهید که با قرآن انس و الفتی پیدا کرده بود، ظرف تنها سه روز از شهادتش چنان تحولی در خانواده او ایجاد کرد که از آن به بعد اهالی محله مادر و خواهرش را در پوشش حجابی زینب‌گونه مشاهده کردند و پدر او نیز خادم مسجد شد.

موسوی‌بلده خاطرنشان کرد: این مسئله را از این نظر گفتم که به تأثیر خون شهید در زندگی، سبک زندگی اطرافیان و مردم جامعه اشاره کنم که چنین تحولی را ایجاد می‌کند به ویژه آن که شهید این چنین انس با قرآن داشته باشد.

وی در پایان گفت: بر این باورم که شهدا زنده‌اند و بارها و بارها هم در این جلسات و هم در محافل دیگر گفته‌ام که حتی اگر هفته‌ای از راه برسد و در این جلسات قرآن کسی از شاگردانم حاضر نشوند، آن جلسه را تعطیل نمی‌کنم، چرا که شهدا در آن محفل حضور دارند و خوشبختانه فایل صوتی اکثر آنها را نیز در اختیار دارم. با خواندن نامشان، صوت قرائت آنها را پخش می‌کنم و به این وسیله جلسات قرآن را تا هر زمان که عمر و توانایی داشته باشم، برگزار می‌کنم.

سپس با حضور مجدد رحیم قربانی، حجت‌الاسلام شفیعی به نمایندگی از سازمان دارالقرآن الکریم، محمود لیایی از پیشکسوتان قرآنی، مراسم رونمایی از پویش 24 هزار ختم قرآن به نیت 24 هزار شهید تهران برگزار شد که در این باره رحیم قربانی گفت: سامانه‌ای اینترنتی به همین منظور طراحی و بارگذاری شده است، با عنوان سوره‌های سرخ به نشانی اینترنتی soorehayesorkh.ir که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن علاوه از اطلاع از برخی فعالیت‌های قرآنی، آیات و سوره منتخب خود را برای قرائت انتخاب کنند.

وی در پایان گفت: علاوه بر این نشانی اینترنتی، سرشماره 5000313114 طراحی شده است که علاقه‌مندان با فرستادن عدد صفر به آن می‌توانند به صفحه انتخاب آیات و سوژه‌های این پویش دسترسی پیدا کنند.  

انتهای پیام
captcha