اعتکاف معجونی از چند عبادت ویژه است
کد خبر: 4194963
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی:

اعتکاف معجونی از چند عبادت ویژه است

حجت‌الاسلام حجت سالاری‌مکی گفت: اعتکاف یک معجونی مفید از چند عبادت ویژه است از حبس و ماندگاری خود در مسجد تا روزه داشتن، ذکر، فکر، قرآن خواندن و اعمال ام داوود که در آخر اعتکاف است.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبیحجت‌الاسلام حجت سالاری‌مکی، مدیر‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ماه مبارک رجب، ماه دعا و مناجات است، اظهار کرد: ماه رجب به تعبیری آغاز حرکت ویژه معنوی جامعه اسلام به سمت و سوی ضیافت‌الله است و مخصوصاً سفره قرآن در ماه مبارک رمضان خداوند تبارک و تعالی که همه بندگان خود را دعوت می‌کند آمادگی این ضیافت از ماه مبارک رجب شروع می‌شود.

وی بیان کرد: مناسبات و روایاتی که در ماه رجب است برای دعا کردن، ذکر گفتن و عبادت کردن بسیار ویژه بوده و حتی برای یک روز روزه گرفتن در این ماه روایات زیادی وارد شده است و یا اینکه خداوند تبارک و تعالی ملکی را در آسمان هفتم مأمور کرده است که در ابتدا شب تا صبح در آسمان‌ها اعلام می‌کند که خوش به حال اهل ذکر و طاعت که این ابلاغ‌ها و این اختصاص‌ها که ملکی مأمور برای دعوت به ذکر و طاعت می‌شود دلیل بر اهمیت این آمادگی است که این ماه را قدر بدانیم. 
 
حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به اینکه یکی از سنت‌هایی که به برکت انقلاب اسلامی رونق بسیار زیادی گرفته در کنار اعتکاف رمضانیه، اعتکاف رجبیه است، تصریح‌ کرد: در این سال‌های اخیر با شور شوقی که بین جوان و نوجوان ایجاد شده است، اعتکاف ایام‌البیض رونق بسیار خاصی گرفته که از ۱۳ تا ۱۵ ماه مبارک رجب مقارن با ایام ولادت حضرت علی‌(ع)، مساجدی که دارای شرایط اعتکاف هستند اعم از خادمان اعتکاف، اولیای مسجد، امام مسجد و هیئت امنا میزبان مشتاق معتکفان هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: اعتکاف حقیقتاً یک معجونی مفید از چند عبادت ویژه است؛ از حبس و ماندگاری خود در مسجد تا روزه داشتن، ذکر، فکر، قرآن خواندن و اعمال ام داوود که در آخر اعتکاف است. 
 
وی با اشاره به آدابی که ادب بندگی را در اعتکاف ملاحظه می‌کند، اظهار کرد: بسیاری از انسان‌ها کار و دغدغه دنیوی خود را رها می‌کنند و به خانه خدا پناه می‌برند و با انجام اموراتی مربوط به دین، معنویت و اتصال به ملکوت در مراسم معنوی اعتکاف، جسم خود را به مکان و شرایطی ملکوتی سوق می‌دهند.
 
حجت‌الاسلام سالاری افزود: کسی که از روی ایمان و اعتقاد و حساب‌شده اعتکاف کند خداوند آن گناهی که داشته باشد بر او می‌بخشد. در ابتدای ماه‌های رجب، شعبان و رمضان انسان به خانه‌تکانی دل می‌رود و به تعبیری در صفای مناجات و جمع بودن برای عبادت خودش معطر به ذکر، تهجد، سحرخیزی، قرآن خواندن به تفکر در خانه خدا تبارک تعالی که از خانه خدا به خانه دنیا باز می‌گردد، لذا برای اینکه یک سال در میان بندگان خدا زندگی کنند و با آن توشه‌ای که از اعتکاف به دستش آمده در ماه مبارک رمضان و شعبان بهترین را تا عید فطر از آن خود کند. 
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شش هزار و 455 نفر از خراسان‌جنوبی به‌صورت حضوری و در سامانه تا امروز، اول بهمن‌ماه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: آمار معتکفان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۵۰ مسجد آمادگی خود را برای برگزاری مراسم اعتکاف در خراسان‌جنوبی اعلام کرده‌اند و از کل شش هزار و 455 ثبت‌نامی اعتکاف استان تاکنون چهار هزار و ۴۴۵ نفر از بانوان و دو هزار و 10 نفر از آقایان هستند.

انتهای پیام
captcha