27 رجب، روز ملی قرآن در عراق تعیین شد
کد خبر: 4197038
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

27 رجب، روز ملی قرآن در عراق تعیین شد

کابینه دولت عراق در جلسه‌ای روز بیست و هفتم ماه رجب را به عنوان «روز ملی قرآن کریم» در این کشور نامگذاری کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات، نهادهای قرآنی عراق در راستای پویش بزرگ روز جهانی قرآن كریم كه به همت آستان مقدس حسینی برای 27 رجب مصادف با سالروز بعثت حضرت رسول اكرم(ص) راه‌اندازی شده است، این روز را به عنوان یك مناسبت رسمی در تقویم این كشور تعیین کردند.

 این نامگذاری به مناسبت مبعث پیامبر(ص) و گرامیداشت اسراء و معراج آن حضرت صورت گرفت.

هیئت وزیران و کابینه عراق در جلسه روز گذشته خود، 10 بهمن روز 27 رجب را به عنوان روز ملی قرآن کریم تصویب کرد؛ براین اساس، عراق اولین کشوری خواهد بود که چنین روزی را در تقویم سالانه خود به عنوان بخشی از ایام ملی و اسلامی ثبت کرده است.

جایگاه قرآن در کشور عراق

عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب، کرد، ترکمن، آشوری، کلدانی، مندایی و صابئین و دیگر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند. از نظر ساختار اجتماعی و فرهنگی به سه حوزه کاملاً متفاوت قابل تقسیم است.

در حوزه مرکزی عراق اعراب سنی، در شمال و شرق کردها و در جنوب شیعیان سکونت دارند و هر کدام از این گروه‌ها شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارند. البته در کنار این سه گروه اصلی، هویت‌های فرهنگی و اجتماعی کوچک‌تری نظیر ترکمن‌ها، آشوری‌ها و ایزدی‌ها نیز فرهنگ و عقاید متمایزی دارند.

قرآن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم عراق دارد و به دلیل وجود عتبات مقدس ائمه معصومین(علیهم السلام) و همچنین زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه در مناطق مختلف این کشور، در طول سال شاهد برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی متنوعی است که بخش از این برنامه‌ها داخلی و در سطح کشور عراق و برخی نیز با حضور شخصیت‌ها و فعالان قرآنی و دینی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

این در حالی است که محافل انس با قرآن با حضور قاریان داخلی و بین‌المللی بخشی از برنامه‌ ثابت آستان‌های مقدس عراق در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین است.

در این میان خدمت و نشر علوم و معارف قرآنی از اولویت‌های مهم آستان مقدس عباسی است و مجتمع علمی قرآن کریم این عتبه تلاش‌های بسیاری در خدمت به ثقلین انجام داده و فعالیت‌های قرآنی در آستان حسینی و عباسی سهم چشمگیری در برنامه‌های قرآنی ملی و بین‌المللی عراق دارد.

آستان مقدس حسینی از مراکز فعال در حوزه قرآن در عراق است که با بیش از ۲۳۱ نمایندگی و شعبه در استان‌ها، بخش‌ها و نواحی مختلف این کشور فعالیت دارد. همچنین علاوه بر فعالیت قرآنی در هشت حوزه علمیه در عراق، جزء ۲۹ قرآن به عنوان درس آموزشی در سرفصل دروس دانش‌آموزان گنجانده شده است و تدریس می‌شود. 

مهم‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ویژه مطالعات قرآنی نیز شامل دانشگاه «امام موسی کاظم(ع)»، دانشگاه اسلامی نجف اشرف، دانشکده فقه در نجف، دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بغداد، دانشکده علوم اسلامی مستنصریه، بخش علوم قرآنی دانشکده اهل تسنن «امام اعظم» و دانشگاه اسلامی موصل (سنی) است.

همچنین ۲۸ آذرماه سال 97 بود که نخستین قرآن دست‌نویس مرکز ملی علوم قرآن عراق، اثر هنرمندان عراقی طی مراسمی در بغداد رونمایی شد.

طرح ملی تخصصی الکفیل بزرگ‌ترین طرح آموزشی قرآنی در عراق است که به صورت فشرده احکام تلاوت، روخوانی قرآن، وقف و ابتداء، علوم قرآن و روش‌های تدریس را به دانشجویانی از سراسر این کشور آموزش می‌دهد.

علاوه بر این جشنواره بین‌المللی قرآنی سعید بن جبیر، بزرگ‌ترین مسابقات ملی حفظ قرآن عراق ویژه قرآن‌آموزان طرح هزار حافظ قرآن(از پروژه‌های قرآنی مهم آستان مقدس حسينی در سطح كشور عراق با هدف پرورش نسلی از حافظان قرآن برای معرفی آن‌ها به‌عنوان نمايندگان اين كشور در مسابقات و محافل بين‌المللی قرآنی)، مسابقات حفظ قرآن «الامامین الجوادین(علیهما السلام)» و پایگاه‌‌های آموزش قرآن و تصحیح قرائت سوره «فاتحه» و تصحیح نماز و مسابقات و محافل قرآنی ویژه کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله مهمترین برنامه‌های قرآنی در کشور عراق است.

انتهای پیام
captcha