جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در سودان و ثبت در میراث جهانی
کد خبر: 4197786
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در سودان و ثبت در میراث جهانی

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) از ثبت جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در سودان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی خبر داد. این جشن هر ساله با آداب و رسوم خاص و باشکوه با حضور گسترده مردم این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در سودان را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان ثبت کرد.

شورای ملی میراث فرهنگی این کشور پرونده این جشن را در جلسات کمیته بین‌المللی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارائه کرد و در جلسه یونسکو که در ماه سپتامبر گذشته شهر کاسان در جمهوری بوتسوانا برگزار شد، دو عنصر فرهنگی سودان در فهرست ميراث فرهنگی ناملموس جهانی يونسكو به ثبت رسيد كه اولی «حكاكی روی فلز» همراه با چند كشور ديگر است. دومین مورد نیز مراسم جشن ميلاد پيامبر اكرم(ص) است که به شکل جداگانه به نام این کشور ثبت شد. جمعه گذشته نماینده یونسکو تأییدیه رسمی این ثبت را به سفارت سودان در پاریس عرضه کرد. 
 
یونسکو بر اهمیت این عناصر فرهنگی سودانی و ثبت آنها به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس جهانی تأکید کرد. این تصمیم در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ و مستندسازی میراث فرهنگی منحصربه‌فرد بشری است.
 
جشن میلاد پیامبر(ص) در سودان، نمونه‌ای از میراث فرهنگی غنی و متنوع اسلامی این کشور به شمار می‌رود. مردم سودان در این روز جشن‌های بزرگی ترتیب می‌دهند که با آیین‌های محلی از قبیل مناجات‌خوانی و توزیع شیرینی‌های ویژه همراه است. در تمام شهرهای این کشور، میدان‌هایی به نام میدان میلاد(ساحة المولد) وجود دارد که مخصوص جشن‌های میلاد پیامبر است. مردم در این میدان‌ها خیمه‌هایی را بر پا می‌کنند که با شروع جشن‌ها به صورت شبانه‌روزی از مردم پذیرایی می‌کنند.
 
میلاد پیامبر در سودان
 
این جشن یکی از آداب و رسوم ریشه‌دار در سودان است؛ مردم از هفته‌ها قبل از سالروز میلاد پیامبر(ص) که مصادف با 12 ربیع‌الاول هر سال هجری است، از عبادتگاه‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و این جشن‌ها تا نزدیک به پایان ربیع‌الاول ادامه می‌یابد.
 
در این مناسبت در شهر خارطوم، مکان‌های فروش شیرینی دایر و غرفه‌های گروه‌های صوفی برپا می‌شود که در آن برنامه‌های مذهبی و جلسات ذکر و مداحی حضرت محمد(ص) برگزار می‌شود.
همچنین بزرگان و کودکان با احادیث و سیره پیامبر آشنا می‌شوند و با برپایی حلقه‌هایی، قرآن کریم را تلاوت می‌کنند. در این جشن‌ها برای فقرا و نیازمندان غذا و پوشاک عرضه می‌شود.
 
مردم سودان این مناسبت را همچون عید فطر و عید قربان می‌دانند. خانواده‌های سودانی با خرید لباس‌ و هدایا، تصویر و خاطره‌ای زیبا را در ذهن کودکان نقش می‌بندند که به حفظ این فضای جشن نسل به نسل کمک می‌کند و با وجود تغییر سبک زندگی در طول دهه‌ها این جشن‌ها هرساله به‌طور باشکوه برگزار می‌شود.
جشن میلاد که همه عاشقان پیامبر(ص) در آن حضور دارند، سنتی مردمی است که هر ساله به اتحاد مردم و تقویت روابط اجتماعی در این کشور کمک می‌کند. این جشن‌ها و آداب خاص آن، دعوتی بر لزوم تساهل بین گروه‌های مختلف به‌ویژه گروه‌های اسلامی و نفی خشونت و افراط‌گرایی است.
 
ثبت جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در سودان، در فهرست میراث فرهنگی جهان / اماده
 
عبدالله محمد حسین، شیرینی‌فروش می‌گوید: مردم با وجود تورم و گرانی می‌آیند و برای فرزندانشان شیرینی مولود می‌خرند. خضر آدم محمد یکی دیگر از شهروندان سودانی گفت: «من سالانه در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) شرکت می‌کنم؛ این جشن بزرگی است و گوش دادن به زندگی نامه آن پیامبر برگزیده و ستایش او ایمان من را افزایش می‌دهد.»
 
 فیضه احمد یک شهروند دیگر سودانی نیز با ابراز خوشحالی گفت: ولادت پیامبر جشنی معنوی است و ما رسول الله را دوست داریم و سیره او را همواره به یاد داریم.
 
 
میلاد پیامبر در سودان
 
سودان سه مکان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد. همچنین پنج مکان دیگر در این کشور در سال 2021 برای ثبت دائمی در فهرست میراث جهانی به فهرست موقت اضافه شدند.
انتهای پیام
captcha